No samaa mietin, että kuinka tarkka tuo punnitus on?
Tuossa mulla on tosi painavat navat. Rullajarrut edessä ja takana, sekä vetävässä pyörässä rullajarru + napadynamo.
Tuota Jukan kinnerin painoo oon joskus ihmetelly ku oman kolmipyörän punnitsin 27kiloseks ja Jukalla on runkoputkee kuitenkin enemmän
No mun runkoputket oli ohutta(25x25 ja 30x15) ja vain 1,5mm seinämällä. Korikehikko etuhaarukoineen(ilman takahaarukoiden ulompia putkia) ja kampineen painoi 12,5kg:
Tuohon jos laittaisi 0,5mm paksummat seinämät niin valmiin pyörän paino olisi 3kg enemmän. Pienistä yksityiskohdista se paino vaan koostuu. Paina ne PW:n kolmipyörän liinatkin jotakin, samoin vaneri. Omassani penkin vaneria oli niin vähän kuin sitä mukavan istumisen kannalta oli mahdollista, eli penkki alle 30cm leveä.
Totta on että rumpuvaihdenapa painaa enemmän kuin avovaihde, mutta avovaihteeseen kun laitetaan rataspakka ja vaihtaja ni taitaa mennä samoihin. Sama jarrujen kans. Vaijeriohjaus on kans kevyempi kuin paksut tangot, vaikka PW:llä ne taitaa olla jotakin ohutta muoviputkea?
Samalla vaakalla mä oon muutkin omavalmisteet punninnu ja tyypillisesti isopyöräiset kaksipyöräiset painaa noin 20kg.
Hieno ! Kuva kuskin kanssa auttaa aina mittasuhteiden arvioinnissa.
Näimpä, aluksi kulkuaukko näytti hurjan suurelta, mutta kuskin kans ei ollenkaan. Omat haasteensa sen kattamisessa (niin että koko kuski pysyy sateessa kuivana) kuitenkin on. Itse en onnistunut keksimään oikein hyvää ratkaisua. Kuivana onnistuin tuulilasin takana pysymään mutta sen äänimaailma, näkyvyys ja ilmanvastu ei tyydyttänyt.
Mitäpä jos muuten kattais koko pelin vikupropilla, mutta kulkuaukkoon laittas sadeviitan tarranauhalla aukon reunoihin?
Se kai se helpointa olisi, mutta jotenkin vähän sellainen ratkaisu että miksi ei sitten ajaisi avo pyörällä sadevaatteissa
Mulle olisi tärkeää että "sisällä" voisi esim. ropeloida kännykkää ja syödä eväitä Eli pää pitäisi saada samaan katettuun tilaan muun kropan kans.
No samaa mietin, että kuinka tarkka tuo punnitus on?
Tuossa mulla on tosi painavat navat. Rullajarrut edessä ja takana, sekä vetävässä pyörässä rullajarru + napadynamo.
Tuota Jukan kinnerin painoo oon joskus ihmetelly ku oman kolmipyörän punnitsin 27kiloseks ja Jukalla on runkoputkee kuitenkin enemmän
No mun runkoputket oli ohutta(25x25 ja 30x15) ja vain 1,5mm seinämällä. Korikehikko etuhaarukoineen(ilman takahaarukoiden ulompia putkia) ja kampineen painoi 12,5kg:
Tuohon jos laittaisi 0,5mm paksummat seinämät niin valmiin pyörän paino olisi 3kg enemmän. Pienistä yksityiskohdista se paino vaan koostuu. Paina ne PW:n kolmipyörän liinatkin jotakin, samoin vaneri. Omassani penkin vaneria oli niin vähän kuin sitä mukavan istumisen kannalta oli mahdollista, eli penkki alle 30cm leveä.
Totta on että rumpuvaihdenapa painaa enemmän kuin avovaihde, mutta avovaihteeseen kun laitetaan rataspakka ja vaihtaja ni taitaa mennä samoihin. Sama jarrujen kans. Vaijeriohjaus on kans kevyempi kuin paksut tangot, vaikka PW:llä ne taitaa olla jotakin ohutta muoviputkea?
Samalla vaakalla mä oon muutkin omavalmisteet punninnu ja tyypillisesti isopyöräiset kaksipyöräiset painaa noin 20kg.
Miun kolmipyörän runko taitaa olla 30301,5mm putkee, kiekot 406kiekkoja ja painavanapavaihde siinäkin. En muista millä penkillä tuo on punnittu mutt luultavast suht painavalla vaneripenkillä Voi olla ett nyt paino on vähemmän, ilman katteita kun kaikenlaista karsittu.
Viimeksi muokannut PW, 29 Marras 2019, 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
...Pitääpä miettiä uudestaan kun sadeviitta ei kelvannut
Itelles sinä tuota teet, etkä Jukalle . Eli teet juuri niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Melua vastaan auttaisi pehmeät materiaalit, kuten makuualusta. Siitä tehtynä katto vaatii toki jonkinlaista tukirakennetta, että pysyy muodossaan (tukirakenteetkin voi olla makuualustaa, vähän 3D:tä mukaan...).
Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...
Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen
Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...
mun mielestä taas tuulilasi ei ole välttämätön. Matala katto ja lippaa pitkälle eteen niin ei sada sisään. Umpinainen takaosa niin ajoviimakaan ei ole yhtä voimakas kuin sadeviittakatteella. Eli ohuesta pleksistä yhteen suuntaan taivuttamalla tallainen lentokone-tyylinen katto:
Ilman tuulilasi osaa ja riittävän pitkäsi etuylitystä. Sarana sivuun ja takaseinä umpeen tai säädettävä räppänä sinne.
Tuollaisen olisin vielä omassani kokeillut, mutta työnantaja päätti kulunvalvonta ja portti ratkaisuilla estää työmatkakäytön niin jäi tekemättä
Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen
Mutta kyllähän PE vaahtomuovia eli telttapatjaa saa toki muunkin värisenä kuin harmaana. Kysele vaikka noilta:
Onhan noita kivojakin värejä Solumuoveissa vaan on kovin erilaisia materiaaleja, tuo kuvan matsku, vaikuttaa löysältä, kumimaisemmalta ku perusretkipatjat - pitäs päästä hypistelemään. Routamattoo, ei taida saada ku harmaansävyissä - eli rullatavaraa ei oikeen oo kirkkaina väreinä tai kai niitä on mut missä? Vihreetä (aika maaston värinen) näky olevan rullassa, sekin aika paksuu 12mm - vai onko se paksuu?
Viikolla kävin paikallisessa muovikaupassa, kovin harmaat oli sielläkin valikoimat, kahta eri jäykkyyttä löyty ja vähän ihastuin siihen jäykempään, tosin painavampaan matskuun 3mm ja 5mm paksuutta - se näytti siltä ku paksumpaa patjaa olis "paistettu" levyjen välissä, pintakin oli tiiviimpi ja kiiltävämpi.
Muistaakseni solumuovit on muotoiltu ja liimattu toisiinsa lämmöllä - jotenkin. Muovikaupassa kysyin, voiko sitä liimata - myyjä väitti, ett perusbostikilla Olikohan tietoo, vai luuloo - saattaa bostikki sulattaa patjan Maalitkaan ei taida siinä pysyä, tai tarrat Olisko joku muu konsti, näkyvyyden parantamiseen jos kate on harmaa? Valot ja viirit tietyst mutt jotain kirkkaita materiaalleja raitoina (esim alareunaan ja keskelle), joihin solumuovikiinnittyy Helpompi olis jos löytys kirkas väri, sopivasta materiaalista.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Muovikaupassa kysyin, voiko sitä liimata - myyjä väitti, ett perusbostikilla Olikohan tietoo, vai luuloo - saattaa bostikki sulattaa patjan
Voi liimata kontaktiliimalla ja tosi hyvin voikin! Ei minkäänlaista sulamisongelmaa ja hyvin pysyy. Tämä liimausominaisuus on telttapatjan yksi hyvistä puolista. Ei tarvis ruuveja tai niittejä katteen kiinnitykseenkään.
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... 3heat.html
Tuossa esimerkkiä solumuovinkäytöstä - vähän miusta hassua, ett on tehny muotin ja silti retkipatjasta kate. Itse kuvittelen, ett patjasta, vois tehdä helpommin siis ilman muotintekoa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
...Pitääpä miettiä uudestaan kun sadeviitta ei kelvannut
Itelles sinä tuota teet, etkä Jukalle . Eli teet juuri niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Melua vastaan auttaisi pehmeät materiaalit, kuten makuualusta. Siitä tehtynä katto vaatii toki jonkinlaista tukirakennetta, että pysyy muodossaan (tukirakenteetkin voi olla makuualustaa, vähän 3D:tä mukaan...).
Tuulilasi on haastava kohde, pitäisi nähdä läpi niin sateessa kuin pakkasessa, ei saisi huurtua jne...
Tuossa on käytetty, jotain solumuovirakennetta myös sauman tukena.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Haluttas tehdä telttapatjasta koko kate, kun se ei kumise. Ainoa ongelma on väri. Tumman harmaa ei näy ja rekat ajelee marraskuisena räntäpäivänä yli mennen tullen
Mutta kyllähän PE vaahtomuovia eli telttapatjaa saa toki muunkin värisenä kuin harmaana. Kysele vaikka noilta: