Pystyläski nojalleen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos Cheetahin takahaarukkaan laittaa paksun renkaan, jopa läskin - ehkä sen iskarin vois korvata metallipalikalla, joka olis sopivasti pidempi ku iskari. Olis halpa ja helpohko.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Putki jossa kuminen/muovinen joustoelementti?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs varmaan järjestää talvimiitinki, testattas mikä se ny olis se paras talvinojakki ja voishan vertailukohtana olla joku pystärikin - läski ainakin.
Saatas samalla ratkastuu tää Susannan talvipyöräilyongelma ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joltain jäänyt lukematta mun kommentti jossa sanoin että 40-559 ei mahtunut pyörimään vaurioitta takahaarukassa. Joten voisko joku selittää mulle, miten 507 läskikään mahtuisi, jos se vastaa fyysisiltä mitoiltaan isompaa rengasta kuin tuota jota kokeilin?

Toinen juttu on se, että mistä mä saan uuden takahaarukan. Vien vanhan jonnekin pajalle ja sanon et tehkää uus isompi?

Joku kyseenalaisti läskitarpeen. Mun oletettu tarve on sellanen pyörä, joka mahtuu kulkemaan pyörätiellä tamppaantuneella uralla ja joka ei kiemurtele vaikka sillä ajaisi vähän paksumpaankin kerrokseen. Tänään otin riskin ja ajoin Cheetahilla, yhteen pöperökasaan ku menin vahingossa vauhdilla oli lähellä ettei lähtenyt lapasesta. Efekti tuntui siltä kuin pyörän etupää olis lähteny lentoon - tiedä vaikka oliskin - mutta vauhtia oli ehkä onneksi niin paljon että se lensi sen kohdan yli kaatumatta. Sykkeen se kyllä sai koholle.

Eli ei niinkään nopeus, vaan kulkemisen keventyminen ja turvallisuus jonkinlaisena kompromissina kolmipyörän ja kaksipyöräsen väliltä.

Kaikkein houkuttelevinta toki olisi jos löytäisi jostain romulavalta sopivan projektin. Eipä ainakaan taloudellisesti kauheesti kirpaisisi jos siitä tulis sutta ja sekundaa. Mut aikataulullisesti se on sitten valmis ehkä jonain vuonna x.

Lisäys: lämmittelin uusiks tätä ideaa tehdä cheetahista läski. Siinähän on hyvää se et on jo kiva runko osineen. Huonoa siinä on se että vaikka etuhaarukan varmaan vaihtais aika äkkiä niin se takahaarukka ja sen mahtumisongelmat + se on alumiinia eli se siitä muokkauksesta. Toisaalta houkuttelisi teettää kokonaan uusi haarukka, saispa sitten sen levyjarrukorvakkeen samalla ja voisi heivata käyttämättä jääneen maantiejarrun pois. Sitten tajusin että läski tuskin mahtuu pyörimään kopan sisään eli pahasti koppariippuvainen joutuisi keksimään muut tavarankuljetuskeinot talveksi :( .

Viimeksi muokannut Premnas, 15 Marras 2016, 17:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Joltain jäänyt lukematta mun kommentti jossa sanoin että 40-559 ei mahtunut pyörimään vaurioitta takahaarukassa. Joten voisko joku selittää mulle, miten 507 läskikään mahtuisi, jos se vastaa fyysisiltä mitoiltaan isompaa rengasta kuin tuota jota kokeilin?

Toinen juttu on se, että mistä mä saan uuden takahaarukan. Vien vanhan jonnekin pajalle ja sanon et tehkää uus isompi?

Joku kyseenalaisti läskitarpeen. Mun oletettu tarve on sellanen pyörä, joka mahtuu kulkemaan pyörätiellä tamppaantuneella uralla ja joka ei kiemurtele vaikka sillä ajaisi vähän paksumpaankin kerrokseen. Tänään otin riskin ja ajoin Cheetahilla, yhteen pöperökasaan ku menin vahingossa vauhdilla oli lähellä ettei lähtenyt lapasesta. Efekti tuntui siltä kuin pyörän etupää olis lähteny lentoon - tiedä vaikka oliskin - mutta vauhtia oli ehkä onneksi niin paljon että se lensi sen kohdan yli kaatumatta. Sykkeen se kyllä sai koholle.

Eli ei niinkään nopeus, vaan kulkemisen keventyminen ja turvallisuus jonkinlaisena kompromissina kolmipyörän ja kaksipyöräsen väliltä.

Kaikkein houkuttelevinta toki olisi jos löytäisi jostain romulavalta sopivan projektin. Eipä ainakaan taloudellisesti kauheesti kirpaisisi jos siitä tulis sutta ja sekundaa. Mut aikataulullisesti se on sitten valmis ehkä jonain vuonna x.

Minusta 60-507 olisi ihan hyvä talvirenkaan koko. Sellainen mahtuu pyörimään haarukassa, jossa mahtuu 30-559. Sama kiekkokoko edessä estää etupään pureutumisen paksuun hankeen, kuten nykyinen pieni 20"=406 mm kiekko tekee. Turvallisuus lisääntyy ja kulu kevenee, kun raskaammin kuoritettu etupyörä muuttuu isommaksi ja kantavammaksi. Jos haluat muuttaa ajoasentoa pystymmäksi iskaria pitää säätää pidemmäksi. Hieman pidemmän iskarin ja 24-tuumaiset, 507 mm maastopyörän kiekot löydät kyllä helposti rompetorilta/romulavalta samalla kun otat tuosta samasta maastopyörästä etuhaarukan. Ei maksa paljon ja onnistuu varmasti. Parantaa sekä kulkua pehmeässä isomman etupyörän ja paksumpien renkaiden takia. Kun etupyörä ei enää pureudu lumeen, paranee turvallisuuskin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuolla sen saisi varmaan suht edullisesti kokeiltua onko siinä mitään ideaa, eikä tarvitsisi tehdä suuria investointeja eikä tosi isoja muutoksia pyörään. Tosin täytyy sitten vaan muistaa katsoa että etukiekossa on levyjarrunapa, tai ainahan siihen voi sellasen laittaa mutta se taas teettäisi työtä ja lisäisi kustannuksia.

Penkin kannakkeista saa penkin kulmaa säädettyä jonkin verran mutta en muista miten paljon. Se taas vaatii kohta puomin viemisen eteenpäin etteivät jalat ole ahtaasti. No ketjun ohjaus etukiekon ohi on myös oma juttunsa. Edessä on nyt Marathon winter ja ketju nappaa hieman renkaan nappuloihin käännyttäessä. Levellä renkaalla varmaan enempi?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Minkäslaiset paineet sulla on (etu)renkaassa? Kivikova rengas ei toimi lumessa kunnolla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja PW »

Pystyskö taakse tekemään jatkodropparit, lattaraudasta - sais 559 kiekot? Ehkä parempi kiekko ja kumivalikoima.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos sivusuunnassa mahtuu leveä rengas alle, tuo jatkodroppari-idea nostaisi perää, eli pystyntäisi istuma-asentoakin samalla vaivalla. Kun takana olisi 559 ja edessä 507, sekin auttaa pystympään asentoon. En tiedä painopisteen mutoksisen vaikutuksesta ja pystymän istuma-asennon tarpeesta/pakosta kontrollille lumella, mutta voihan riippumaton tai muuta pehmikettä kiinnittä istuimen yläosaan työntämään päätä ja hartioita eteen. Jos siis ei viitsi vatsoja treenata nostamalla selän penkistä pahoissa paikoissa ja hyvällä alustalla paukuttele aerommassa takakenossa. Mä joudun nousemaan tiukoissa paikoissa liikenteen keskellä katukiviä noustessa varsinkin pois penkistä kontrollin takaamiseksi kesälläkin. Ajo onnistuu ilman penkkiin nojaamistakin.

Minua kutkuttaa intellektuaalisella tasolla jatkodropparin idea niin paljon, että kun se saattaa ratkaista helpolla halvalla tavalla monta ongelmaa, miksei tappaa useita kärpäsiä yhdellä iskulla? Miten sellaisen kiinnittää purettavasti alumiinipyörään? Pitäisikö alkuperäisten dropparien ympäri vetää metallia ja paksuin pultein sekä mutterein kiinni, vai pitäisikö olla jotain vielä tuhdimpaa kiinnikettä? Vaaralliseksi menee, jos Streetmachinen keulaan vaihtaisi jatkodropparien avulla isomman kuin 406 vanteen. Vaaralliseksi siksi, että saattaa joutua vaivaantumaan projektin tekoon :-D

Takakotelon helppo teko vaati korkeampaa istuinkulmaa kuin edelliskesän penkissä oli, näin saisi taas sportimman takakenoisemman ajoasennon kohtuullisin kustannuksin toivottavasti. Hitsi rupesi hotsittamaan. Hieno, mutta tumeleva ehdotus Petri ;-)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja terppa »

http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-maxi-2-2016/

Tuohan vissiin on teräsrunkoinen läski jossa on hyvät palikat kiinni :) jos xxl-kaupan pyöriin vertaa niin vaikuttaa edukkaalta. Kun jokunen viikko sitten katselin niin oli ilmainen toimitus Suomeenkin, jäi kuitenkin tilaamatta... ei varmaan vielä ensikesänä kerkeä soilla ja metsässä niin paljoa rymytä. Mutta siis tommonen talveksi ja kesällä pilkkoo nojapyöräaihioksi, jos ei tykkää niin 50-100€ tappiolla saa myytyä eteenpäin.

559 kokoista rengasta suosittelen. Ihan valikoiman ja helpon saatavuuden vuoksi. Jos haluaa pärjätä kelissä kuin kelissä niin mun mielestä ei juuri muuta kuin läskiä kannata harkita, tai minä en ainakaan muilla lumikelissä meinaa kihnuttaa jos ei ole pakko :mrgreen: 1000 km sähköttömällä ja 5000 km sähköläskillä on takana ja tykkään ajaa läskillä myös kesällä, se moninkertaistaa sopivat reitit kun ei ole väliä onko soraa vai asfalttia.

Viime talvena lomareissulla oli mukana ihan hyvälaatuinen maastopyörä 54-559 nappulanastarenkain ja oli aika järkytys miten hankala sillä oli ajaa pöpperökelissä kun oli läskiin tottunut, vaikka nojapyöränhän ei pitänyt toimia talvella :)

Mä pitäisin cheetahin raaserina ja suunnittelisin "huonontien pyörän" vähemmillä kompromisseilla. Aktiivipolkijalla on ihan hyvä jos on useampi härveli niin ei niin paljoa ahdista jos yksi pyörä on remontissa, paitsi ahdistaa kun se on just toi läski mitä pitäs mennä korjaamaan... ehkä huomenna :oops:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos heti ei osu istuin sopivaksi tuolla läskillä, olisi yhteen satulavaihtoon alle huippumallien hinnoin varaa ja geelipäällysteeseen, jos haluaa tonnin rajassa pysyttäytyä budjetissa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tässä se taas nähdään, niin monta on eri ehdotusta kuin on kirjoittajaakin :D . Mutta hienoa että tämä tulee nyt kaivettua ja mietittyä pohjamutia myöten!

Tuota samaa katselin mutta bikeshopista. Siellä se tosin maksaa 300e enempi.

Jännä muuten että niillä on tommonen lyhyt esittelyteksti ensin ja siinä lukee että se on alumiinia. Kuitenkin tiedoissa lukee että terästä...kuka lie tarkistanut mitä sinne on menty kirjoittamaan :roll: .

Voishan tuossa dropout-pidennyksessäkin olla ideaa, mut ei kyl mitään hajua miten sen saisi tarpeeksi tukevasti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Wacky »

On hyvin mahdollista että fillarivelhon kautta saa pian tikkurunkoista normi tai läskimallina.
Meille pitäisi olla saapumassa muutama kappale kokeiluun vielä tämän vuoden puolella ja on mahdollista että voidaan tilata lisää jos kiinnostusta on.
En ole kauheesti mainostella ennen kuin saadaan tuotanko kappaleet käsiimme ja päästään hivenen testaamaan valmista pyörää et miten se kestää ja millainen se on ajaa.

WP_20161115_09_01_45_Pro.jpg
Viimeksi muokannut Wacky, 20 Tammi 2017, 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja PW »

Terppaa kannattaa kuunnella, läski/talvipyöräilyssä me muut jotka epäilemme, emme ole läskillä juuri ajaneet - kommentoimme vaan innokkaasti :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mielenkiintoista jos voisi kohta jo saada kotimaasta nojaläskituotantoa? Mutta tähän menee varmaan vielä hyvän aikaa eli jos haluaa ratkoa juuri tämän talven kulkemisongelmat niin pitäskö ostaa täräyttää kuitenkin tollanen pystyläski kuin jäädä odottamaan nojaversiota :? ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin