Hyvän näköinen muoto. Minua hämmentää, miksi istumakorkeus on noin korkealla, vaikka pohja on suora. Onko tarkoitus laittaa tavarat polkijan "sängyn" alle. Toinen, mikä pisti silmään, on ketjulinja sisäpuolella rasvaa vuodevaatteet, joten se pitää koteloida huolella. Joka tapauksessa, Pääpiirteissään tuollainen on tulevaisuuden retkipolkupyörä. Tästä olen varma.
Istuinkorkeus on noin korkealla, niin kuin Jukka sanoi, jotta kuski näkisi paremmin korin yli. Tavarat voi hyvin laittaa polkijan sängyn alle. Ketjulinjan laitoin sen vuoksi sisäpuolelle, että etupyörät pääsisivät riittävästi kääntymään, mutta voihan raideleveyttä lisätä.
Korin voisi laittaa 1 mm:n polykarbonaattilevystä, jonka päälle tulisi tarpeellisilta osin kontaktimuovi. Sitähän olen käyttänyt SH18:ssa.
Aukkopeite olisi myös 1 mm:n polykarbonaatti levystä. Se liukuisi SH18:n tapaan reunoilla olevissa urissa. SH18:ssa sellainen on toiminut hyvin.
Tarkoitus on laittaa kaikkiin pyöriin jousitus.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Jos istuinta nostaa koriakin pitää nostaa? Mutta sängyn alle sijoitetut matkatavarat on hyvän kuulonen idea.
Kisakäyttössä voi ajaa makuultaan ja kattella näytöltä, mihin on menossa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen
Olenko ainoa joka ei näe hommaa mielekkäänä Erillinen majoite on keveämpi ja tilavampi kuin kinnerin laajennus makuualustaksi ja silloin ei tarvitse ajokin suunnittelua tehdä makaamisen ehdoilla.
Toteuta silti. Idea on mielenkiintoinen
Eikös se makaaminen just oo nojapyörän idea? Joo puolensa on riippumatossakin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aattelin vaan jos selkänoja taittuu, mahtuuhan se kääntyvän tai kääntyvien renkaiden viereen. Reppu sinne alle, ni jää sopivaan kaltevuuteen
Miullakin on tää rakentamista vaille valmis
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Monen monta vaikeutta ja ongelmaa on ratkaistavana, jos aikoo saada makuupyörän onnistumaan. Tein kuitenkin jonkinmoisen sivukuvan. Poljintila saadaan aikaan nostamalla pohjalevy sivuille ylös. Petrin ehdotus kangas pohjalevyksi on hyvä.
SH32 2.4.2017.png (563.08 KiB) Katsottu 6946 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Olen kehitellyt eteen (vai taaksepäin) nelipyöräistä SH32:a . Tässä käsivaraisluonnoksia. Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo
koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä?
Ylösnostettava etukansi on siksi leveämpi alaosaa jotta ylävartalolle ja käsille tulisi enemmän tilaa ja korin alaosa voisi olla kapeampi ja raideleveydet pienempiä.
SH32 17.12.2017.3.png (201.54 KiB) Katsottu 5058 kertaa
SH32 17.12.2017.2.png (725.95 KiB) Katsottu 5058 kertaa
SH32 17.12.2017.1.png (310.67 KiB) Katsottu 5058 kertaa
Viimeksi muokannut irakas, 18 Joulu 2017, 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-
Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.
Tuleeko tästä väkisin neliraiteinen jos ei käytä väliakselia tai muuten siirrä takapakkaa keskemmälle? Nelipyöräsen hyvä ominaisuus, kaksiraiteisuus menetetään ja raiteiden määrä tuplaantuu - onko sillä väliä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Petrin kommentissa on pointti. Kun on takaveto ja takana kaksi pyörää, kannattaa takapyörät istua osittain takapyörien välissä. Etuakseli sen sijaan voisi olla viisasta työntää edemmäs, jotta sen raideväli saadaan samaksi kujin takana rungon rajoittamatta ohjauskulmia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- klip- Jos sivuvedon laittaa oikeaan takapyörään, tahtoo koko aparaatin leveys kasvaa ja ketjun vienti vaikeutuu. Ajattelin kokeilla sivuvetoa vasempaan takapyörään. Joissakin eturattaistoissa on rattaiden sivulla kohoumia, jotta ketju nousisi paremmin isommalle rattaalle. Liekö tarpeellisia. Vasemman puoleisessa asennuksessa ne jäisivät väärälle puolelle vai olenko väärässä? -klip-
Jos eturattaat laittaa noin päin, tulee enemmän ketjujen ristiinmenoa (vauhdissa iso edessä -pieni takana). Kuitenkaan sillä ei noilla ketjujänteen pituuksilla ole mitään merkitystä, pystärissä kyllä olisi. Eturattaissa on yleensä tappimaiset ulokkeet nostamassa ketjua isommalle, niiden lähellä olevat hampaiden madallukset jäävät pyörimissuunnan vaihtuessa väärään kohtaan, mutta toimivat vanhojen kilpapyörien vaihtajat ilman niitäkin. Ja voihan kätevä rakentelija tehdä uuden tapin oikeaan kohtaan, alumiinirattaita on helpo porailla ja viilailla, ei sen tapin muokkaaminen esim. ruuvista mikään iso temppu ole. Tälläkin foorumilla on esitelty itse tehtyjä rattaita.
Kuparinen tässä yrittää sanoa, että laita eturattaat toisin (tavallisin) päin, niin ei tarvitse kikkailla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma