Kinneri lommoille

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kinneri lommoille

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Golfpallo kolot toimii ajoneuvoissakin: http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 340893.ece

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri lommoille

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Toinen vaihtoehto, Airtab :wink:
http://www.airtab.com/en/35

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri lommoille

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Toinen vaihtoehto, Airtab :wink:
http://www.airtab.com/en/35

Tässä on jo enemmän järkeä, kuin tuossa Myytinmurtajien golfpallohuumorissa.

Noiden kuoppien tai kyhmyjen tarkoitus on muuttaa ilmavirtaus ajoneuvon pinnalla turbulenttiseksi. Turbulenttinen virtaus aiheuttaa itsessään enemmän vastusta kuin se laminaarinen virtaus, jollainen se oli ennen turbulaattorirakennetta. Turbulenttinen virtaus seuraa kuitenkin ei virtaviivaisia muotoja paremmin, mikä sitten pienentää kokonaisvastusta.

Kinnerin muoto on erittäin virtaviivainen, lukuunottamatta läpivientejä ja kuskin korvia.:) Mikäli tällä tekniikalla halutaan pienentää kinnerin ilmanvastusta, tulisi se tehdä edellisen linkin tapaan sijoittamalla turbulaattorit rungon pinnalle juuri ennen tällaista epäjatkuvuuskohtaa virtauksen tulosuunnassa. Turha sitä laminaarivirtausta on muuttaa ennen aikojaa isovastuksisemmaksi turbulenttivirtaukseksi.

Tuo golfpallon ilmanvastuksen pieneneminen johtuu pallon pienuudesta suhteessa sen nopeuteen. (kts. Reynoldsin luku) Pienen pallon pinta on laminaariselle ilmavirtaukselle liian jyrkä mutka kierrettäväksi, jolloin virtaus irtoaisi sileän pallon pinnalta jo ennen pallon paksuinta kohtaa. Koloamalla pallon pinta virtaus "rullaa" pallon pintaa pitkin paksuimman kohdan yli ja irtoaa vasta selvästi jättöpuolella, jolloin vanaveden pinta-ala pienenee merkittävästi ja vastus pienenee.

Tämä Auton kokonaan koloaminen on ihan turhaa toimintaa. Virtaus irtoaa tuulilasin reunojen (lähinnä sivut ja taustapeilit) kohdalla, joten riittäisi hyvin, että turbulaattoreita sijoitetaan ennen näitä paikkoja konepellille ja kenties myös katolle ja sivuille ennen takalasin reunaa. Turbulaattori muodostaa pinnalle pieniä pyörteitä, jotka väistävät tulevan paikallisen epäjatkuvuuden paljon pienemmillä päävirtauksen pyörteilyllä kuin laminaarinen rajakerrosvirtaus.

Eli: Turbulaattoreista on hyötyä vain virtaviivaisesta poikkeavien rakenteiden vastuksen pienentämisessä. Siinäkin vain jos kappaleen koko ja virtauksen nopeus ovat sopivalla alueella.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin