Hiljaista on foorumilla. 
Olen pari päivää murehtinut Nojapyöräfoorumin kohtaloa. Nojanalle pyysi siirtämään kuvia Facebookista nojapyöräfoorumille, jolloin huomasin, miten iso osa kevyestä kuvallisesta jutustelusta on siirtynyt kaupallisen vakoilujärjestelmän, Facebookin ja muiden kertakäyttöviestimien, kuten esim. WhatsAppin sisälle.
Samaan aikaan nojapyöräfoorumin keskustelu kuihtuu näiden takia.
WhatsApp, Instagram, Twitter ja erilaiset chatit vievät aktiviteettia muualle ja hajottavat yheisömme. Kaiken lisäksi näistä kaupallisista yhteydenpitomedioista ei jää mitään mihin palata vuosien päästä. Yrittäkääpä vaikka löytää Facebookista pari vuotta sitten lukemanne juttu. 
Ehkä se on vain hyväksyttävä, että nojapyöräfoorumin ympärille kertyneen yhteisön elo on hiipumassa ja se hajoaa paloihin ja kuolee ylikansallisen kaupallisen mainosmedian houkutuksen takia. 
Vaikea käsittää, mikseivät ihmiset näe kokonaisuutta ja ajattele asiaa yhtään senhetkistä helppoutta edemmäs. Niin se kai vain on, että yhteisöllisyyden pitää ensin kunnolla kuolla, ennen kuin se uudelleen voi nousta. Tuo aika on tulossa, mutta taitaa nojapyöräfoorumi ehtiä kuolla ennen sitä. 
"Facebookhan on yhteisöllinen media!" Niinhän se varmaankin alkuaikoina oli, mutta nyt se on niin täynnä tauhkaa ja houkutuksia, etteivät ihmiset sitoudu yhteisöihin. Jos yhteisöön ei sitouduta, yhteisöt kuolevat. –Lieko tavoitekin. 
En syytä ketään. On liian helppo erehtyä kuvittelemaan, että noihin kaupallisiin medioihin näppärästi laitettu viesti täyttää tehtävänsä. Ja niinhän se täyttääkin primääristi niiden osalta, jotka juuri sitä mediaa sattuvat lyhyen ajan sisällä seuraamaan. Muiden osalta se menee hukkaan ja hukuttaa olemassaolollaan muidenkin yhteisöjen keskinäistä viestintää täyttämällä media-avaruutta asialla, josta nämä eivät tällä kertaa ole kiinnostuneet. 
Nyyh! 