Pitääkö tuohon kuitenkin se alempi runkoputki lisätä, vai ketjun kiristin?
Niin että tehdäkö perinteisesti ja poistaa ongelman syy vai nykyaikaisesti lisäämällä tekniikkaa piilottamaan oireet
Sulla näyttää vielä olevan jalkajarru, joten kiristin aiheuttaisi uuden ongelman. Mitkä ovat runkoputken mitat?
Rungon jousto olisi tässä laitteessa mukavuustekijä, siksi en haluais sitä jäykistää, mutta jalkajarru ilmeisesti pakottaa siihen. Runko on 40x40x2 putkea.
Uskomatonta miten hyvin opin lähtemään liikkeelle, kun yön yli nukkui. Tärisyttävä pelko on laantunut kivaksi jännitykseksi. Aikaisemmissa pyörissä ei ole ajamisesta tullut mitään ilman lukkopolkimia tai reunallista astinlautaa, mutta tällä onnistuin käymään parin kilometrin lenkin halpismuovipolkimilla. Helppoa se ei ollut, monesti piti huonon jalan asentoa korjata kun se meinasi lipsahtaa polkimelta. Ehkä piikkipolkimet olis hyvät?
Sanokaapa kokeneemmat, voiko tämän tyyppisellä nojapyörällä ajaa ilman käsiä? Edes vähän matkaa?
Kyllä, siinä kuin muillakin pyörillä. Sitä helpottaa pysty asento, kohtuullinen tilleri ja sopiva jättö. En itse osaa ajaa kuin lyhyen matkan millään pyörällä, paitsi Mbb:llä
Pitää varmaan tehdä tuommoset Jukkamallin jatkot jätön hakemiseen kohdalleen. Tällä hetkellä keula tahtoo kaatua heti kun vähänkään löysää otetta tangosta.
Käsittäajon vaikeutta ihmettelin minäkin ekalla nojakillani. Aluksi luulin syyn olevan ittessäni, kunnes täällä valaistiin vian olevan pitkän tillerin takia takapainosisessa ohjauksessa. Sellaiselta tuo sinunkin pyörän ohjaus minun mielestä näyttää.
Käännä pyörä kyljelleen ja katso lähteekö tanko maata vai taivasta kohden. Jos [kun] maata kohden niin turha itteään syyttää ajon Vaikeudesta!
Käännä pyörä kyljelleen ja katso lähteekö tanko maata vai taivasta kohden. Jos [kun] maata kohden niin turha itteään syyttää ajon Vaikeudesta!
Tätä testailin jo ohjaustangon asennusvaiheessa ja nyt kävin vielä tarkistamassa, mutta taivasta kohden lähtee. Ohjauksen takapainoisuudesta ei siis käsittääkseni ole kysymys. Epäilen liian suurta jättöä syylliseksi. Onko parasta arvausta sopivan jätön määrästä, kun ohjausakseli on 60˚ kulmassa? 20mm? Vai oisko wheel flop parempi tarkastelun kohde?
Wheel flop on 13-16mm pystypyörissä, mitä nyt äkkiä esimerkkejä löysin. 60˚ ohjausakseli ja 105mm offset tuottaa 27mm jätön ja 14mm wheel flopin. Tuo vois olla hyvä arvaus, eli 55mm lisää offsettiä, kun haarukassa on nyt 50mm.
Samasta lähteestä taisin hakea mitat tuohon omaan pitkään pyörään:
Edit: Mittasin kuvasta, ei ole kuin 90 mm offsetti ja 45 mm jättö. Hyvin se silti toimi.