Minua on taas askarruttanut se kuinka paljon ko. moottori kestää ylijännitettä?
Eräs tuttuni tilasi Saksasta huomattavasti kalliimman 500W moottorin, mutta väitti että minun 250W moottorista saisi ulos samat tehot kun vaan nostetaan jännitettä!
En kyllä ole vielä uskaltanut kokeilla, kun en tiedä minkä verran sitä voisi nostaa ja kuinka kauan?
Akkujen napajännite näyttäisi nyt olevan 27V josta sitten käytössä tippuu 23V:iin. jossa sitten hyytyy....
Osaako kukaan neuvoa... oletteko joskus koettaneet!
Minuakin asia kovasti kiinnostaa. Kun minulla akut on ladattu täyteen, näyttää mittari 29 V:n jännitettä.
Näin pakkasilla ja talvikeleissä en ole ollut aivan tyytyväinen moottorin tehoon. Vastamäissä veto hiipuu. Olisikohan syy geeliakkujen ja moottorin kylmenemisessä. Toivottavasti kesällä veto paranee. Ja tosiaan voisiko jännitettä nostaa
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kuetronissa minulle sanottiin, että jos löytää 24V polttimon niin kytkemällä sen moottorin napoihin, saa ilmaisen ajovalon...
Eli kyllä sieltä virtaa tulee ulos silloin kun sitä ei käytetä kulkemiseen.
Mielellään kuitenkin mahdollisimman pienitehoinen, koska muuten se jarruttaa liikaa.
Kiinalainen toimija, jolta löytyy valmiita ratkaisuja jotka on toteutettu Li-ion-akuilla. Lisäksi nuo ovat saatavilla ilman EU:n pedelec-toimintoa, jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä. http://www.goldenmotor.com/
Heinzmann taitaa olla vapaarattaalla, eli ei toimi generaattorina. Bionx taitaa olla ainoa jossa elektroniikka osaa myös moottorin käytön generaattorina.
Jorilla käytössä oleva on kai joku nimetön kiinalainen, joita kiinasta saa halvalla, mutta eipä ne pienissä määrissä tänne kuljetettuna ole niin halpoja. Rahdit, ja niihin päälle tullit ja alvit.
EDIT: Näyttääpä golden motor tarjoavan myös lataavaa versiota.
Tuntuuko Sakari moottoria päälle kytkiessä minkäänlaisia radikaalimpia nykäyksiä ? Valittelit myös moottorin tehoja, johdotithan moottorin akuilta tarpeeksi vahvoilla johdoilla (jännitehäviö). Onko sinulla mahdollisuutta mitata esim. pihtiampeerimittarilla moottorin ottamia virtoja tai mitata akkujen jännitettä ajaessa mahdollisimman läheltä moottoria? Tuosta lataamisesta sen verran, että on tuskin kannattavaa ladata moottoria polkiessa, eikös tässä juuri haeta helpotusta eikä lisävastusta, kuntopyörällä 250W vastus saa sykkeen nousemaan vallan nopeasti . Moottoria voisi tietenkin käyttää laturina jarruttaessa, mutta uskon hyödyn olevan markinaalinen.
Nyt kun viimeinkin olen velaton mies, otin pienen lainan juhliakseni sitä.
Tuosta lataamisesta sen verran, että on tuskin kannattavaa ladata moottoria polkiessa, eikös tässä juuri haeta helpotusta eikä lisävastusta, kuntopyörällä 250W vastus saa sykkeen nousemaan vallan nopeasti . Moottoria voisi tietenkin käyttää laturina jarruttaessa, mutta uskon hyödyn olevan markinaalinen.
En tiedä miten nuo lataavalla kontrollerilla varustetut toimivat. Käsittääkseni ne lataavat vain jarrutettaessa, mutta kykenevätkö latamaan myös pienissä nopeuksissa jarruttaessa? Jos moottori jaksaa kiertää 25 km/h vauhtiin asti, se ei kykene tuottamaan lataukseen tarvittavaa jännitettä kuin tuota suuremmilla nopeuksilla. Toki sillekkin olisi käyttöä mäkisessä maastossa asuvalle. Alamäissä kerätään energiaa talteen, ylämäissä käytetään. Nythän alamäessa energia hukataan suuremman ilmanvastuksen voittamiseen. Jos alamäessä keräisi energiaa talteen ja käytettäisiin ylämäessä nousisi keskinopeus.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Tuntuuko Sakari moottoria päälle kytkiessä minkäänlaisia radikaalimpia nykäyksiä ? Valittelit myös moottorin tehoja, johdotithan moottorin akuilta tarpeeksi vahvoilla johdoilla (jännitehäviö). Onko sinulla mahdollisuutta mitata esim. pihtiampeerimittarilla moottorin ottamia virtoja tai mitata akkujen jännitettä ajaessa mahdollisimman läheltä moottoria? Tuosta lataamisesta sen verran, että on tuskin kannattavaa ladata moottoria polkiessa, eikös tässä juuri haeta helpotusta eikä lisävastusta, kuntopyörällä 250W vastus saa sykkeen nousemaan vallan nopeasti . Moottoria voisi tietenkin käyttää laturina jarruttaessa, mutta uskon hyödyn olevan markinaalinen.
Joo, kyllä moottoria päälle kytkiessä kuuluu selvä napsahdus ja nykäys. Johdot kestävät 15 A ja 250 V. Kävisikö tälläinen ampeerimittari ja millä asetuksilla?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Jos moottori jaksaa kiertää 25 km/h vauhtiin asti, se ei kykene tuottamaan lataukseen tarvittavaa jännitettä kuin tuota suuremmilla nopeuksilla.
Paitsi jos akkujen kytkentää muutettaisiin jarrutuksessa. Ajaessa akut sarjassa, jarrutettaessa rinnan.
Tai sitten hakkurilla/jollain muulla menetelmällä nostetaan sitä jännitettä. Jos kolvi pysyisi käsissä tuollaista voisi itse lähteä rakentelemaan jommalla kummalla tavalla ja saisi nojakkiin KERS:in ( http://fi.wikipedia.org/wiki/KERS )
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
24voltin jännitteestä jos halutaan 250w teho pitää piuhoja pitkin saada yli 10A virta. Auton vakio ajovalot teholtaan jotain 55-80Wattia, eli pitäs käyttää vähintään pykälää paksunpaa piuha kuin mitä niissä on. Tuo 15Amppeerin virran kesto kuulostaa 1,5mm2 johdolta, joka mun mielestä on liian ohutta. Kestää toki, mutta jonkun verran tehohäviöitä tulee.
Kävisikö tälläinen ampeerimittari ja millä asetuksilla?
Sakarin mittarin 10 Ampeerin mittausalue on liian pieni(kuvan mittarin käyttökytkin käännettynä 180 astetta). Mittarin sulake(jos sellain on) palaa melko varmasti. Voisit kokeilla mitata sitä jännitettä sieltä moottorin lähettyviltä (mittarin käyttökytkin 1 napsaus myötäpäivään). Oikean jännitehäviön voi todeta mittaamalla akun + navan ja moottorin + navan välisen jännitteen(mittarin käyttökytkin 1 napsaus vastapäivään). Eli volttimittari on samassa johdossa, mittapäiden välissä on vain nuo releet, liittimet yms. Miinus navan puolella samat mittaukset. Ja moottorihan pitää olla sitten kuormitettuna mittauksen aikana.
Nyt kun viimeinkin olen velaton mies, otin pienen lainan juhliakseni sitä.