Ajoin tuossa viime viikolla järeillä piikkipolkimilla, kun oli niin kylmä etten viitsinyt lukkopolkimien kanssa enää pelata. Vaikka pystypyörässä ne toimii tosi hyvin, tuossa nojakissa jalka jotenkin aina ajautui alaspäin vähitellen, ja sitten piikkien ansiosta sen nostaminen takaisin ylös ei onnistu liu'uttamalla vaan pitää pysäyttää polkeminen ja ihan reilusti nostaa. Tosin kun vaihtoehto oli että varpaat jäätyy, menköön nyt tämän kerran. Laitan nyt pakkasen hellitettyä lukkopolkimet takaisin. Tosin ensi viikolla ei varmaan pääse nojakilla mihinkään kun on liikaa lunta.
kengät, lukot ja polkimet
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kengät, lukot ja polkimet
Teemu Kalvas kirjoitti:Ajoin tuossa viime viikolla järeillä piikkipolkimilla, kun oli niin kylmä etten viitsinyt lukkopolkimien kanssa enää pelata. Vaikka pystypyörässä ne toimii tosi hyvin, tuossa nojakissa jalka jotenkin aina ajautui alaspäin vähitellen, ja sitten piikkien ansiosta sen nostaminen takaisin ylös ei onnistu liu'uttamalla vaan pitää pysäyttää polkeminen ja ihan reilusti nostaa. Tosin kun vaihtoehto oli että varpaat jäätyy, menköön nyt tämän kerran. Laitan nyt pakkasen hellitettyä lukkopolkimet takaisin. Tosin ensi viikolla ei varmaan pääse nojakilla mihinkään kun on liikaa lunta.
Hyvä huomio noista piikkipolkimista. Tavallisilla polkimilla jalat saa siirtymään ylemmäs polkemalla hetken nilkat ojennettuina.
Tässä kuvassa on kyllä menty hätävarjelun liioittelun puolelle, mutta ohut jousiteräslankalenkki kantapään ympäri tai polkimen reunasta lähtevä yksittäinen teräslanka päässään koukku kantalapun kulman ympäri riittäisi estäämään vahinkoputoamiset polkimilta ja mahdollistaisi jopa osittain koukistamalla polkemista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: kengät, lukot ja polkimet
irakas kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:Hieman aihetta sivuten.
Huomasin merentakana keskustelun jossa kehuivat kyseisenlaista remmi systeemiä...
http://powergrips.mrpbike.com/product.p ... _they_workPystypyörässä nuo toiminevat hyvin, mutta miten nojapyörässä, jossa jallkaterä on pystyasennossa.
Sakari
Ainakin ne näyttävät toimivan trikissa hyvin: http://www.recumbent.tv/home/viewvideo/ ... -work.html
Näkyy selkeästi ainakin 7min kohdalla ja muutamassa muussakin kohdassa.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Re: kengät, lukot ja polkimet
Pyöräilykenkiä kävin eilen paikallisesta urheiluliikkeestä kysymässä mutt siell ol vaan yhtä shimanon maantiemallia ja siitäkin ainakin yhtä kokoa liian pieni eli vaan 46. Hintaakin oli miusta suolaset 119,- , lupas tosin paketti ratkasua polkimista ja kengistä mutt en ruvent tinkimään kun ei se kokokaan oikeen sattunu. Oli tosin villasukka kausi vielä meneillään mutta.
Värkkäsin sitten version noista remmi systeemeistä joista tuossa on ollu puhetta. Kuormaliina ois ollu yks vaihtoehto mutt ne vaikutti liian löysiltä. Nahkavyötäkin hypistelin mutt sitt löysin tommosen kumisen kiilahihnan jonka sisäpuolella on hammaspinta. Rautalangalla kiinni polkimiin hammaspuoli ulospäin ja koelenkille. Lähtö vaikeaa kun remmit roikottaa polkimia alaspäin ja jalkoja vaikea ujuttaa paikoilleen. Kädellä kun pidin pyörää pystyssä ja laitoin jalat valmiiksi niin ei ku menoks. Vertailu pohjaa ei lukkopoljentaan ole mutt varmaan nää vähän antaa suuntaa siihen pyöritystekniikkaan ja paremmin pääsee hyödyntämään eri lihaksia. Tuo tekniikka vaatii varmaan opettelua ja lihakset tottumista.
Mitenkäs noilla oikeilla lukkopolkimilla tuo lähtö onnistuu ? Onko jalka vaikea pienessä vauhdissa pistää paikalleen ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kengät, lukot ja polkimet
PW kirjoitti:Tuo tekniikka vaatii varmaan opettelua ja lihakset tottumista.
Mitenkäs noilla oikeilla lukkopolkimilla tuo lähtö onnistuu ? Onko jalka vaikea pienessä vauhdissa pistää paikalleen ?
Näin lyhykäisesti kyllä ja ei. Tekniikka vaatii opettelua aina, kannattaa katsoa video ja lukaista juttu tai pari netistä. Pystypyöräilyn opit käy tähän ihan hyvin, mitä nyt pikkaisen pitää soveltaa missä kohtaa mitäkin piti tehdä. Ilman lukkoja lihakset tekevät työtä vain poljettaessa eteenpäin, lukoilla koko jalan voiman saa käyttöön. Eroa voi kuvailla vaikka näin: jos ennen lukkoja pyörä tuntui kiihtyvän nopeasti nyt se lähtee suorastaan lentoon.
Jalkaa ei ole hankala panna paikalleen, ensin toinen jalka polkimelle ja lukko kiinni. Polkaisu vauhtiin, toinen jalka polkimelle ja lukko kiinni. Tapahtuu melkoisen automaattisesti ja ilman erityistä ajattelua. Alussa oli hankalaa kun ei osannut panna kenkää oikean kohtaan ja ei ollut varma miten kiinnitys tapahtuu. Kannattaa harjoitella paikallaan sitä kiinnitystä ja irottamista, useamman kerran. Kun on saanut juonen päästä kiinni voi lähteä polkemaan.
Kannattaa aluksi muistaa panna polkimesta lukko mahdollisimman löysälle että jalan irrotus on helppoa. Alussa ja varsinkin äkkitilanteessa ei muista jalkojen olevan kiinni lukoissa ja yrittää nostaa jalan polkimelta vanhaan malliin. Jolloin kaatuminen katuun on melkoisen varmaa, kokemusta on ihan pystypyörästä. Alussa kannattaa ennakoida hyvissä ajoin, kun on mahdollisesti tulossa paikka jossa tarvitsee jalan olevan maassa (risteys, pieni lapsi jne) kannattaa ottaa jalka lukosta etukäteen irti. Kokemus tuo tähänkin varmuutta ja nykyään kaikki irrotukset omalla kohdalla tapahtuvat jo selkäytimestä.
Talvi ja lumi tuo oman hankaluutensa asiaan, kävellessä lumella klossin (se metallinen osa kengässä johon poljin kiinnittyy) ympärille tahtoo kertyä lunta ja jäätä. Jolloin lukitseminen vaatii enemmän voimaa ja ehkä useamman yrityksen. Mutta mistään hinnasta en enää pois vaihtaisi.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Re: kengät, lukot ja polkimet
Lukkojen kireyttä voi siis säätää, ainakin joissain malleissa. Jostakin keskustelusta olin ymmärtävinäni ettei ihan kaikissa.
Voiko tuota lukkoon osuvaa kengän kohtaa säätää ? Siis jos haluaa polkea enemmän tai vähemmän päkiällä.
Tuossa remmisysteemissä puutteeksi lukkoihin verrattuna varmasti jää, varsinkin nojakissa se että jalat kuitenkin vähän valuu polkimilla ja siihen joutuu käyttämään energiaa että ne kestää paikoillaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: kengät, lukot ja polkimet
PW kirjoitti:Lukkojen kireyttä voi siis säätää,
Voiko tuota lukkoon osuvaa kengän kohtaa säätää ? .
Minulla on SPD klossit.
Kireyttä voi säätää - se on polkimen ominaisuus ja minulla Shimanon halpispolkimissa säätö on helppo kuusiokoloavaimella. Se on edelleen kaikkein löysimmässä asennossa. Pysyy hyvin kiinni, kertaakaan ei ole vahingossa irronnut. Ja on silti hyvin helppo irrottaa.
Paikan säätö on yhdessä kengän ja klossin ominaisuus ja voi varmaan vaihdella kenkämallista toiseen. Shimanon sandaaleissani säätövaraa näyttää olevan eteen/taakse suunnassa n. 11 mm (kahdet reiät klossin ruuveille) ja vasen/oikea -suunnassa n. 6 mm (klossin kiinnikkeessä).
Siis säätövaraa on ihan kivasti. Suosittelen. Eikä nämä niin kovin kalliita ole. Polkimet maksavat Biltemassa jotain 30 euroa ja kengät ovat halvimmillaan jotain 40-60 euroa - riippuu alennusmyynnistä... Klossit tulevat polkimien mukana. Niitä voi toki ostaa erikseenkin, jos hankkii useita kenkäpareja. Kenkien mukana ei tule klosseja. Vebbikaupasta ostin sandaalit, koska niiden koko ei ole niin kriittinen kuin umpikengän, joita kannattaa käydä sovittamassa paikallisessa pyöräkaupassa.
T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: kengät, lukot ja polkimet
Vihdoinkin sain kengät hankittua.
Löysin Velosportin Sidi mallistosta tarpeeksi leveän mallin asiantuntevan myyjän avustamana - kiitos
Jouduin kokeilemaan useampaa Sidin mallia ennenkuin 'sopiva' löytyi. Valitettavasti unohdin jo mallin nimen enkä kengästä mallimerkintää löydä. Kiristys tapahtuu kolmella tarranauhalla. Lisäksi ostin kevyesti topatut suojat lähinnä kevät/syksy käyttöön.
En ole kenkiä vielä käytännössä kokeillut Kolmipyöräisellä trikellä liikkuminen lumisilla huonosti auratuilla väylillä
ei ole houkutellut, kun ei ole ollut pakkoa
Re: kengät, lukot ja polkimet
skela kirjoitti:Vihdoinkin sain kengät hankittua.
Löysin Velosportin Sidi mallistosta tarpeeksi leveän mallin asiantuntevan myyjän avustamana - kiitos![]()
Jouduin kokeilemaan useampaa Sidin mallia ennenkuin 'sopiva' löytyi. Valitettavasti unohdin jo mallin nimen enkä kengästä mallimerkintää löydä. Kiristys tapahtuu kolmella tarranauhalla. Lisäksi ostin kevyesti topatut suojat lähinnä kevät/syksy käyttöön.
Se malli kyllä kiinostais meitä muitakin "isokenkäsiä"
Edit:lainaus korjattu Mustasudenkorento
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kengät, lukot ja polkimet
PW kirjoitti:skela kirjoitti:Vihdoinkin sain kengät hankittua.
Löysin Velosportin Sidi mallistosta tarpeeksi leveän mallin asiantuntevan myyjän avustamana - kiitos![]()
Jouduin kokeilemaan useampaa Sidin mallia ennenkuin 'sopiva' löytyi. Valitettavasti unohdin jo mallin nimen enkä kengästä mallimerkintää löydä. Kiristys tapahtuu kolmella tarranauhalla. Lisäksi ostin kevyesti topatut suojat lähinnä kevät/syksy käyttöön.Se malli kyllä kiinostais meitä muitakin "isokenkäsiä"
Kuvan perusteella voisivat olla SIDI Giau 2009/2010 (http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29825). Kuvassa poikkeavasti valkoinen Sidi -teksti päkiän sivussa.
En siis ole varma onko sama malli - valitan
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: kengät, lukot ja polkimet
"Specialized BG Expert MTB" istuu ainakin minun leveään jalkaan kuin valettu. Myös muita spessuja on kehuttu leveälestisiksi. Yleensä minulla on kengät (normaalit kengät) kokoa 44 ja sama koko toimi hyvin myös noissa spessuissa, toisin kuin joissakin fillarikengissä joutuu ottamaan pienemmän / isomman.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: kengät, lukot ja polkimet
No nyt löyty jonkinlaiset kengät ( Northwave ) maastomalliksi väittivät, vähän lenkkarin näkönen varmaan pystyy vähän käveleenkin. Tärkein kriteeri tässä etsinnässä on ollu ett sopis jalkaan. Imatralaisesta urheiluliikkeestä sitt kumminkin löyty 47 numeroinen pari. Welgon polkimet otin kaveriks väittivät ett ne sopii, kyll tuos pöydäll ainakii kiinnittyy ja irtoo. Himottas lähtee kokeileen mutt on niin kurasta ett raaskiiko. Ois pitänt ne suojat tietysti samantien.
Lappeenrannassakin olis viikonloppuna ollu sopiva koko mutt jäi sillon vielä harkintaan. Siellä huomasin vaan ett tarkaa on kun viimevuoden malli ei käynyt jalkaan mutt tämän vuoden malli kävi samassa koossa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Kuivaharjotteluna yritin jalkoja asennella polkimille mutt ei oo helppoa löytää oikeaa kohtaa. Onks vinkkejä ? Polkimissa on ruuvi josta sitä kireyttä voi säätää ja asteikko + ja - toisessa päässä ,nyt ne säädetty sinne miinus päähän oletin ett ne on nyt löysällä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kengät, lukot ja polkimet
Kävinpä vielä kysymyssä liikkeestä noista polkimista ja nyt oli eri myyjä joka oli sitä mieltä ett shimanon polkimiin kenkä on helpompi asettaa. Klossi ohjautuu oikealle paikalleen paremmin. Yritän huomenna käydä ne vaihtamassa jos saan nuo puhtaiksi kun kerkesin jonkun kilometrin jo ajella.
Ikävä kun tuotteen myynyt ei heti osannut valistaa eikä viitsinyt kysyä viisaammiltaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: kengät, lukot ja polkimet
PW kirjoitti:Kuivaharjotteluna yritin jalkoja asennella polkimille mutt ei oo helppoa löytää oikeaa kohtaa. Onks vinkkejä ? Polkimissa on ruuvi josta sitä kireyttä voi säätää ja asteikko + ja - toisessa päässä ,nyt ne säädetty sinne miinus päähän oletin ett ne on nyt löysällä.
Tuntuu tutulta, alku oli hankalaa. Kun ei osaa hahmottaa missä se klossi oikein olikaan siellä kengän pohajssa. Itsekkin tuskailin saman asian kanssa ja vetäisin teipilla merkit kengän päälle missä se klossi siellä pohjassa oikein olikaan. Tiedä sitten olisko siitä apua mutta tietääpähän varmasti missä klossi on. Muistaakseni oletin klossin olevan aina liian takana.
Voi myös ottaa kengän pois jalasta ja sovittaa pelkkää kenkää paikalleen, jotta näkee miten klossi liikkuu lukkoon paikalleen. Pelkää klossia ei kannata työntää paikalleen. Klossi kyllä menee lukkoon kohtuu helposti mutta on hankala ottaa pois, kokemusta on tästäkin...
Klossi kiinnittyy polkimeen kun kenkä on suorassa polkimeen nähden, nojapyörässä varpaat osoittavat kohti kello kahtatoista. Painan klossia paikalleen hieman nilkka ojennettuna, jolloin klossin kärki menee ensin paikalleen. Lopuksi sitten painan koko klossin paikalleen, en kuitenkaan paina kantapäällä erikseen, lähinnä painan koko jalkapöydällä. Itselläni on Shimanon polkimet ja klossit, joten en tiedä päteekö ohjeet myös Welgolle. Tosin jokut Welgon mallit ovat shimanon kanssa yhteensopivia.
Tuohon kireyteen ei osaa ottaa kantaa ennen kuin kerrot mitkä Welgon polkimet ostit. Tosin sivusta katsomalla yleensä näkee miten se jousi siellä polkimessa liikkuu ja koska se on löysällä.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5