Hei, Kuka osaa kertoa kuvan vaihteiston toiminnan?
Itselleni ei oikein aukea, missä kohtaa on vapaaratas ja mitenkä varret muuttavat kahden akseli välistä nopeutta.
Muuten hyötysuhde ja välityssuhde näyttää lupaavalta.
Portaaton vaihteisto
Portaaton vaihteisto
Kinneri
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Portaaton vaihteisto
Ei toimi tuollainen. Mielikuva tuon toimivuudesta johtuu samasta hahmotusharhasta kuin näissä ikiliikkujissa.
Syy tuohon hahmotusharhaan on kulmanopeuden ja kehänopeuden (liikematkan) suhteissa. Toimimattomuuden hyväksyy heti, kun ajattelee asiaa näin: Yhtä sisäkehän kierrosta kohti ulkokehä kiertää vain ja ainoastaan ja tarkalleen yhden kierroksen. Kun kehän mitta on vakio ja se pyörii liukumatta, ei yksi akselin kierros voi tuottaa muuta kuin ulkokehän mittaisen liikematkan.
Noissa ikiliikkujarakenteissa ongelma on painon siirtymiseen ulkokehälle vaadittava kiertokulma, joka syö isompisäteisten painojen lukumäärän niin pieneksi, että systeemi on keskimäärin aina tasapainossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Portaaton vaihteisto
Eikös tuossa ole kysymys samasta ilmiöstä kuin vajaatäyttöisen renkaan kulkemasta matkasta täyteen renkaaseen nähden, vaikka akselin pyörimisnopeus olisi sama. Eli tosiasiallinen pyörimissäde määrää kehän matkan. Renkaissa kumin jousto hoitaa tasauksen. Tässä mallissa ajattelin, ymmärtämättä tekstiä, että ensiöakselilla olevat vapaakytkimet sallivat pidemmän säteen osuuden nopeamman liikkeen ja vain hitain työntötanko säteen minimisektorilla osallistuu työhön. Piirroksessa jokaisella työntötangolla on oma vapaakytkin tämän takia.
En väitä, että olisin oikeassa, mutta mukavahan se on yrittää niksauttaa aivojansa ja olla vaikka väärässäkin.
Re: Portaaton vaihteisto
Aivojani minäkin tuolla rasitan, vaikka olisi kiva keksiä yksinkertainen vaihteisto.
Yksi kokeiluni kyllä toimii, muttaa hukkaa turhaan tehoja. Katso kuva.
Kinneri
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Portaaton vaihteisto
kinneri kirjoitti:Aivojani minäkin tuolla rasitan, vaikka olisi kiva keksiä yksinkertainen vaihteisto.
Yksi kokeiluni kyllä toimii, muttaa hukkaa turhaan tehoja. Katso kuva.
IMG_20190311_085628.jpg
Tämä on yksi versio kitkapyörävariaattorista, jollainen mm. Nu Vincin portaattomassa polkupyörän takanavassa on sisällä. Lähinnä se kai muistuttaa tällaista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Portaaton vaihteisto
MM kirjoitti:...Tässä mallissa ajattelin, ymmärtämättä tekstiä, että ensiöakselilla olevat vapaakytkimet sallivat pidemmän säteen osuuden nopeamman liikkeen ja vain hitain työntötanko säteen minimisektorilla osallistuu työhön. Piirroksessa jokaisella työntötangolla on oma vapaakytkin tämän takia...
Kyllä tuo myös omasta mielestäni toimii. Käyttökelpoisuutta tosin heikentää huomattavasti se, että pyörimisliike ei ole tasaista, vaan nykivää. Kuten tuossa kirjoitetaan, voidaan tätä ongelmaa pienentää lisäämällä noita varsia. Täydellisen tasaista siitä ei kuitenkaan tule.
Re: Portaaton vaihteisto
jori kirjoitti:Tämä on yksi versio kitkapyörävariaattorista, jollainen mm. Nu Vincin portaattomassa polkupyörän takanavassa on sisällä. Lähinnä se kai muistuttaa tällaista.
Viikonloppuna bongasin netistä, että Saksassa poistomyyvät näitä kyseisiä NuVincin napoja hienoisella alennuksella:
https://www.bike-discount.de/en/nuvinci_cycling_enviolo
Siispä laitoin tilaukseen yhden, kokeilen 1CV:ssä kun se nyt muutenkin on sellainen kokeilupyörä.
Teknisesti tuollaisen hankkimista on vaikea perustella: on painava, hyötysuhde on heikko, ja kestoikä mahdollisesti sangen rajoittunut. Mutta mitäs sitä uteliaalle mielenlaadulleen voi... .
Re: Portaaton vaihteisto
kinneri kirjoitti:Aivojani minäkin tuolla rasitan, vaikka olisi kiva keksiä yksinkertainen vaihteisto.
Yksi kokeiluni kyllä toimii, muttaa hukkaa turhaan tehoja. Katso kuva.
IMG_20190311_085628.jpg
Tästä lautaspyöräsysteemistä tuli mieleen ceramic speed vaihteisto
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Portaaton vaihteisto
Ennuste: toimii!
Mutta nykivä käynti, joka panee varsinkin pienet osat koville. Käyntiääni voi olla kova / häiritsevä / rynkyttävä. Teksti puhuu vaihtoehtona joustavasta materiaalista (sauvat). Saattaa auttaa, mutta pitää olla ihmemateriaali, että kestää.
Esko
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Portaaton vaihteisto
Olipas vaikea hahmottaa, mitä tuossa oikeasti tapahtuu. MM selitys toiminnasta jäi vaivaamaan, kun mietin, miten vapaakytkin voisi toimia niin päin, että vain hitain osallistuu. Katsoin asiaa väärästä suunnasta.
Kyse on tosiaankin kulmanopeuksien ja kehänopeuksien vaihtelusta. Lyhyen säteen kohdalla sama käyttävän akselin kulmanopeus tuottaa hitaan liikkeen kehällä ja vastaavasti pitkän säteen tilanteessa nopean. Toisaalta tankojen sisäpäät liikkuvat lyhyen säteen kohdalla nopeasti ja pitkän puolella hitaasti. Vapaakytkin reagoi vain tilanteeseen, jossa käyttävä liike on nopeimpi kuin käytettävä.
Vinot, käyrät tangot työntävät rumpua vain "pitkänä" ollessaan, eli kuvassa yläpuolella. Alapuolella kehän kulmanopeus on niin suuri, että vapaakytkin päästää kehän ohittamaan vapaalla.
Minulle avainoivallus oli katsoa tilannetta vipujen sisänivelten kannalta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Portaaton vaihteisto
tm kirjoitti:Teknisesti tuollaisen hankkimista on vaikea perustella: on painava, hyötysuhde on heikko, ja kestoikä mahdollisesti sangen rajoittunut. Mutta mitäs sitä uteliaalle mielenlaadulleen voi...
.
Räntikseen olen tuota kans miettinyt. Sähkökinneriin tuo on mielestäni hyvä. Siinä ei paino ja hyötysuhde ole niin tärkeitä. Tärkeä ominaisuus on vaihteenvaihtomahdollisuus pysähtyneenä. Sähköjen takia (virheellinen voimantunne) vaihde unohtuu monesti liian isolle ja liikkeellelähtö sitten takkuaa. Toinen hyvä asia on vaihteenvaihdon äänettömyys. Räntiksen kopassa on joskus kantelemainen sointi, kun ketjuvaihde oikein makeasti rasahtaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Portaaton vaihteisto
Vilijami kirjoitti:tm kirjoitti:Teknisesti tuollaisen hankkimista on vaikea perustella: on painava, hyötysuhde on heikko, ja kestoikä mahdollisesti sangen rajoittunut. Mutta mitäs sitä uteliaalle mielenlaadulleen voi...
.
Räntikseen olen tuota kans miettinyt. Sähkökinneriin tuo on mielestäni hyvä. Siinä ei paino ja hyötysuhde ole niin tärkeitä. Tärkeä ominaisuus on vaihteenvaihtomahdollisuus pysähtyneenä. Sähköjen takia (virheellinen voimantunne) vaihde unohtuu monesti liian isolle ja liikkeellelähtö sitten takkuaa. Toinen hyvä asia on vaihteenvaihdon äänettömyys. Räntiksen kopassa on joskus kantelemainen sointi, kun ketjuvaihde oikein makeasti rasahtaa.
En ymmärrä, miten tämä liittyy portaattomuuteen. Eikös nuo tavoitteet ole saavutettavissa millä tahansa (halvalla, hyvähyötysuhteisella ja tavallisella) napavaihteella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Portaaton vaihteisto
jori kirjoitti:En ymmärrä, miten tämä liittyy portaattomuuteen. Eikös nuo tavoitteet ole saavutettavissa millä tahansa (halvalla, hyvähyötysuhteisella ja tavallisella) napavaihteella.
Ei varsinaisesti liity portaattomuuteen, mutta tuo hinta on nyt niin kohdallaan, ettei sillä saa yli 3-vaihteisia napavaihteita.
Re: Portaaton vaihteisto
Tuo NuVinci kiinnostaa minuakin vaikka on aika painava ja hyötysuhde jkv huonompi, jossain oli mitattu 84%. Sopisi oikein hyvin trikeen keskivaihteeksi, ei tarvitsisi pinnoja ja vannetta laittaa. Säästää ketjun kiristimen ja ketjulinja yksinkertaistuu kun on "kiinteä".
Jos haluaa tuon 380 mallin (mounting parts included) niin lisäksi tarvitsee tuon vaihtajakahvan ja rattaan. Entä tuo 380 Hub Interface mikä puuttuu eikä mainitussa liikkeessa ole saatavilla. Vai onko mukana noissa asennusosissa ? Lisäksi tarvitsee vaijerin ulko-osaa mutta siihen kelvannee tavallinen vaijeri ?
Re: Portaaton vaihteisto
jori kirjoitti:Olipas vaikea hahmottaa, mitä tuossa oikeasti tapahtuu. MM selitys toiminnasta jäi vaivaamaan,
Ei kannata vaivata kun siinä ei ollut tolkullista kuin se, että vapaarattaat mahdollistavat laitteen aikaansaaman akseleiden pyörimisnopeuden eron.
Välityssuhdetta kai voisi verrata kehäpyörää sisältä pyörittävään planeettapyörään. Mitä pienempi planeettapyörä = mitä lähempänä ensiöakselin keskipiste on kehää, sitä hitaammaksi välitys muuttuu. Samankeskiset akselit tuottavat 1:1 välityksen.