Ensimmäinen "Bell Crank":
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kuulalaakeroitu Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.
Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:Kuulalaakeroitu
Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.
Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.
Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:Kuulalaakeroitu
Eikös tuossa liukulaakeri olisi pätevämpi tai ainakin keveämpi?
tm kirjoitti:Leikkaustarkkuus oli noin 1 mm, mikä on ihan riittävä näille kikkareille.
Tuliko reiät samalla koneella. On meinaan tuon kokoisissa rei'issä millin tarkkuus todella epätarkka sekä koon, muodon että sijainnin kohdalla.
Taitaa olla, ainakin suhteellinen sijainti, huomattavasti tarkempi ja tuo "mittatarkkuusvirhe" lähinnä railon kompensoinnin osaamattomuutta. Minä en aikankaan näe tuossa mekanismissa mitään noin suuren virheen lähdettä.
Liukulaakeri on teoriassa oikeaoppisempi tuollaiseen paikkaan, vaan käytännössä urakuulalaakeri on helppo tapa saada aikaiseksi suojattu huoltovapaa ja vähävälyksinen nivelpiste. Kestoikä riippuu sitten mitoituksesta (kyllä, rullaluistimen pyörän laakeri on alimittainen tuohon kohtaan, mutta halpa ja helppo vaihtaa, kun sen aika tulee). Eihän kuulalaakeri ole tuollaiseen paikkaan suunniteltu, mutta entä sitten?
Ei nuo Hacklabin plasmalla leikatut palat kestä tietenkään vertailua rahalla jostain alan firmasta ostettaviin. Jorin mainitsemat railon kompensoinnin parametrit eivät olleet täysin kohdillaan: leikkuupinnat olivat vaihtelevasti vinot (eivät siis kohtisuorat levyn pintaan nähden) ja reikiä ei voinut ihan ympyröiksi kutsua varsinkaan levyn alapinnalla. Varmasti softan (LinuxCNC) asetuksia säätämällä olisi saanut nätimpää jälkeä aikaiseksi. Tätä en nyt erikseen pyytänyt, joten leikkuu vedettiin demoluontoisesti oletusarvoilla läpi.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
On aina jännittävä hetki, kun pääsee ensimmäistä kertaa ruuvaamaan palikoita paikalleen.
Lopputulos näytti ja tuntui hyvältä .
Tällaiset sitten joka nurkkaan.
Kyllä se tästä pikku hiljaa valmistuu...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hienolta näyttää, jälki on todella siistiä, oikein kateeksi käy. Toimivuuden suhteen ei ole epäilyksiä.
Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka. Nuo laakerit ovat kestäneet oikein hyvin ainakin minulla...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Laakereista en olis huolissaan. Karting autoissa löytyy samat laakerit olkaakseleista. Mun harraste mikroauto paino 130kg ja tehoa jonkin matkaa yli 100hv. Kerran kesässä meni vaihtoon ko laakerit.
Aatu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kemppes kirjoitti:...Alkaa jo poltella että pitäisi tehdä oma versio hiilikuidusta sandwich rakenteella ja toiseen päähän kahden pyörän keinuhaarukka...
Hienoa jos tämä viestiketju herättää lukijoissa rakenteluintoa -> foorumikirjoittelun tavoite saavutettu .
Tuo kahden pyörän yhdistetty keinuhaarukka on varmasti hyvä rakenne: yksinkertainen, ei vie paljoa tilaa ja toimii samalla kallistuksenvakaajana. Tarvii kokeilla tuota itsekin jossain tulevassa projektissa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Päivitystä:
- loputkin jousituksen kolmiolinkut valmiit
- ohjausvipu väkästelty raidetangon päiden kiinnitystä varten
- alatukivarsien kiinnityskorvakkeet ruuvattu kinnerin pohjaan
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Aloitin alatukivarsien tekemisen. Putkiaines on kokoa 13x1,25 mm ja päissä M8-jatkomutterit, sorvattuina niin että menevät n. 10 mm putken sisään. Liitos hitsaten.
Ruuvaillessani nivelvarsia ensimmäiseen (ja samalla illan ainoaan) tukivarsipariin ihmettelin, kun osa ei tahdo lähteä kiertymään mutteriin. No syykin selvisi tarkemmalla silmäilyllä, osa oli vasenkätisellä kierteellä . Tullut varmaan luettua huonosti speksit taannoin Ebaysta (Kiinasta) ensimmäistä settiä tilatessa... Onneksi tuoreempi toinen setti oli kokonaisuudessaan oikeakätisiä.
Pikku inventaarion lopputulos oli, että tarvii hankkia M8-nivelvarsia lisää 5 kpl.
Vasenkätisellä kierteellä varustettujakin voisi kyllä käyttää, jos olisi niihin sopivia jatkomuttereita.
Vaan kun ei ole, eivätkä ole perusrautakauppa/IKH-tavaraa.
Eikä itsellä ole tuollaista kierretappia jenkojen tekoon, jos siis valmiit mutterit aikoisi korvata diy-osilla.
Kiinan lisätilauksen toimitusaika olisi turhan pitkä, joten taidan käydä hankkimassa puuttuvat "riistohintaan"
jostain paikallisesta liikkeestä. Kiina-hinta oli taannoin luokkaa 2 - 2,5 euroa/kpl...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Viikonlopun saldona valmis pyöränripustus.
Mainostamani halvat kiinalaiset nivelvarret eivät ole välyksettömät, joten odotan jännityksellä, kuinka kova kolina alustasta kuuluu ajettaessa .
Seuraavaksi tarvii varmaan keskittyä kiekkojen tekoon, että "aihion" siirtely lattialla olisi helpompaa. Pääsisi sitten myös koeponnistamaan jousituksen heilumista kyytiin noustessa jne.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Takajousituksessa jäin funtsimaan jarrutuksen aiheuttamaa momenttia. Koska pituussuuntaiset tukivarret on melko korkealla maakosketuspiteeseen nähden - ja pituussuuntaiset tukipisteet verraten liki toisiaan, kohdistuu joustinlinkkuihin jo kohtuullinen taivutus takapään jarruttaessa..
Etupäässä otetaan pituusvoimat haltuun hyvin alhaalla, joten momenttivarsi on huomattavasti lyhyempi.
Hmm.. Vai meneekö mulla nyt joku tota hahmotellessa?
Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kemppes kirjoitti:Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.
McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija
Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.
Härski kirjoitti:Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?
Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut