jvuotila kirjoitti:TMS kirjoitti:En kyllä aivan noin varauksetonta suosituista ajamalla hakemiselle antaisi jos ei nojapyörällä ole ollenkaan ajanut. Ajoasento vaatii kyllä hieman totuttelua, moni on sen täälläkin todennut. Esimerkiksi etureidet ainakin itselläni hapotti ihmeen helposti aluksi. Muutenkin on alttiina rasitusvammoille jos liikaa ahnehtii. Ensimmäisen 1000 km jälkeen ajo sujuu jo eri malliin. Jos ajamalla hakee, niin pitäisin ajopäivät hyvin lyhyinä.
Kyllähän se on juurikin näin ja asia tiedossa. Vähän veikkaan että jää reissu tekemättä kun ei tiedä yhtään millaista tuo ajaminen mahtaa olla. Hyviä pointteja.
Minä aina mielelläni yllytän hul... eikun kaikkia lähimmäisiäni tekemään rohkeasti asioita, joista voi sitten jälkikäteen olla ylpeä. Jos ei ole kokemusta, sitä pitää hankkia ja varautua kokemuksen puutteen mahdollisesti aiheuttamiin ongelmiin.
Nojapyöräkokemattomuuttaan voi kompensoida esim. hankkimalla kinneriinsä sähköavun. Sehän tulee joka tapauksessa hankittavaksi myöhemmin. Jos ei tule, sähkövehkeet voi siirtää reissun jälkeen toiseen pyörään. Sähkökinnerillä on kevyt ajella, vaikkei olisi yhtään nojapyöräkokemusta.
Nojapyöräkokemusta voi sitäkin hankkia edes muutamalta päivältä ennen hakureissuun lähtöä lainaamalla jonkun foorumilaisen pyörää muutamana iltana. Vähän aiemmin ennen reissua mieluusti, jotta ehtii omaksua saamansa opin.
Voi myös katsoa valmiiksi, tai jopa sopia jo etukäteen pakettiautokuljetuksen, joka soitetaan paikalle, jos kaikki menee pieleen.
Ainoa vähänkään dramaattinen asia, joka voi mennä väärin, on liian tiukan aikataulun takia missattu lautan lähtö, mikä on helppo välttää varaamalla reissulle riittävästi aikaa. Ei muuta kuin reissuun vaan ja meille jänniä tarinoita matkan varrelta. 