Se lyhyt versio pitää vissiin kokeilla, ett näkee, voiko hitaanajon ominaisuudet oikeesti viel parantua
MBB-tavaratandem
Re: MBB-tavaratandem
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: MBB-tavaratandem
Kävin eilen kokeileen tätä pyörää. Hienosti kulki ja erityisesti hiljaisessa vauhdissa hyvin hallittava. Pitää kääriä hihat ja ruveta tekemään itselle samantyyppista. Samanlaista nyt ei saa tehtyä vaikka yrittäis.
Re: MBB-tavaratandem
Kätevän näköinen tavarapyörä. Onpas ovela niskatuki
Re: MBB-tavaratandem
Paikoin liukasta mutta ei kaatumisia. Rengaspainetestiä - normaali paineilla peukalonpainuma renkaaseen n. 5mm. Laskin painetta, peukalo painui arviolta 10mm - tuntuma tiehen parani selvästi mutta asfaltti pinnalla tuntui tosi tahmealta meno, joten pumppasin lisää painetta, näillä mennään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huomannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB-tavaratandem
PW kirjoitti:Iltapyöräilyn teemana oli tänään linturetki, joten läksin ekan kerran tänä vuonna mukaan. Valitsin läskin alle, koska hiekkateitä ja jopa polkuja tiedossa.
Sittenpä sattuikin yhdellä polulla jyrkähkössä mäessä, etukiekko jarrutuksesta johtuen vinoon, haarukkaan kiinni ja kuperkeikka. Ei näköjään riitä pitkä perä, kyllä nousee ja korkeelle kun etukiekko lopettaa pyörimisen.
En tiedä miten kiekon sais niin tiukkaan kiinni, ett.kestäs jarrutuksen? Jarrut ei edes olleet hyvät, puristin jarrua kokoajan mäkeä laskiessa. Dropparit on varmaan liian sileet ja ohuet, prikat taitaa olla lisänä, ett pikalinkku ylettää puristamaan.
Kumi puhki, droppari vinossa ja jarrulevy solmussa, muuta en vielä huannu särkyneen. Takajarru olis tietyst hyvä olla tommosiin paikkoihin.
Paremmin kestäisi kuormia, kun olisi jarrusatula akselin etupuolella, kuten useimmissa autoissa. Tämä tekee sen, ettei voiman suunta vaihdu jarrutuksessa. Ajaessahan etupyörän akseli painuu dropparin pohjaan. Kun sitten akselin takapuolelle sijoittetulla jarrusatulalla jarrutetaan jarrulevyä kovemmin kuin kiekon ja jarrulevyn halkaisijoiden suhteessa, eli noin 1:5 mäkeä vastaavassa paikassa, akseiliin välittyvän voiman suunta vaihtuu, laakerin välykset vaihtavat puolta ja akseli alkaa pyrkiä alas dropparista. Jos ei puristus pidä, liukuu akseli pois dropista ja muljahtaa jarrulevyjen ympäri haarukan takapuolella ja kiekko vinoon. Rengas kiinni haarukkaan ja jarruvoima kasvaa rajusti.
Autoissa tuo jarrusatulan sijainti etupuolelle voi olla enempi dynamiikka-asia, eli sillä vaimennetaan värähtelyjä. Pyörässä merkittävämpää kevyen jarrusatulan takia on tuo dropparissa pysyminen, mutta kyllä se polkupyöränkin autostabiilisuus paranee, kun etujarrusatulan paino siirtyy akselin etupuolelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB-tavaratandem
Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin
Hitsipisteet droppareihin heti mutterin viereen estäisi kiekon vahinkoliikkeen. Monessa etuhaarukassa on tälläiset paksunnokset valmiina.
Re: MBB-tavaratandem
jooseha kirjoitti:Minkä takia dropprit aukeavat taaksepäin
![]()
pw.jpg
Joku tyhmä on ne siihen silleen tehny Eikös ne yleensä aukea taakse?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
Jaa, yritin ajatella - kun kiekko jarrutettaessa kääntyy vasemmalle ja törmää vasemman puolen haarukkaan (jarrun puolelle), eikö taakse aukeava droppari pikemminkin estä liikettä?
Muok. Eiku ajattelin lisää - pyörä jatkaa matkaa ja taakse aukeava droppari helpottaa oikean puolen tipahtamista ja vasta sitten kiekko ottaa kiinni vasempaan haarukkaan. Meniköhän ajattelu viimein oikein?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB-tavaratandem
Käännä nykyiset, tai tee uudet dropparit, jotka aukeaa suoraan alas, niin on sekä jarrutuksen, että vetotilanteen ja ketjuvoimien mukaan pitävä asento.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB-tavaratandem
Olihan tuossa vähän muutakin särkyny, ohjaustanko vinossa, keskiöputki revenny hitsauksistaan. Otin osat muuhun käyttöön, ootelkoon runko tuossa jos syssymmällä korjais ens talvee varten.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
Yks talvi jäi välistä, nyt näyttäs tulevalle talvikaudelle tämä pyörä tulevan kuntoon. Jarrut kun vielä jaksas askarrella - aattelin jos takajarrut laittas kun tuo etujarru näyttää olevan vähän riski kuperkeikkojen kannalta.
Dropparit käänsin ja vaihtajan korvakkeen hitsasin kiinni. Kiekko pitää nyt pujottaa paikoilleen ilman pikalinkkua.
Tepon miulle viimeks lyhentämät 115mm kammet tuli nyt tähän
Jarrupalikka mallausvaheessa, yritän vielä siirtää eteenpäin, että jarruvaijeri yltäis paremmin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB-tavaratandem
Hyvin on pelannu talvipyöränä tähän asti - tänään sitten notkahti liikennevaloissa Hankala punertaa ohjaustangon ja rungon puristuksesta ylös mutta pääsin ku pääsinkin. Sen verran runko jäi kiinni, ett pystyin taluttamaan kotiin.
Peiliin katsottava ja hitsaria syytettävä vaikka pakkasen syyksi tuon mielellään lykkäisin Ehkä tästä joku jotain oppii
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: MBB-tavaratandem
Laita tuollaiset kolmiolaput kylkiin.
- Liitteet
-
- EE51EC33-E877-4C3E-A02D-9CC683403155.jpeg (127.65 KiB) Katsottu 3571 kertaa