janx kirjoitti:Sanokaa nyt "kerrankin" jotain. Onko tämä tosiaan niin vakava asia, kun esim. somekirjoittelusta pitäisi ymmärtää? 
Normaalisti webbipalveluille luvataan noin 95% prosentin saatavuus 24/7:stä (noin 18 päivää käytöstä poissa vuodessa). Ilmainen palvelu, jossa tosiasiassa mikään ei ole ilmaista. Se on vain käyttäjälleen maksuton (ja mainokseton).
karavaani kulkee.jpg
En tiedä, mistä kommentoinnista tämä kummallinen salamyhkäinen piilottelu ja kiertoilmaisut kertovat, kun en katso Facebookia kuin pakkotilanteessa. Toivottavasti kyse ei ollut minun kommenteistani, jotka näyttävät poistetun faceketjusta.
Laitan kommenttini asiasisällön tähän uudelleen, sillä minusta se oli asiallinen ja tärkeää ottaa huomioon vastaavassa tilanteessa.
Tätä foorumia lukevat melkoiset entusiastit (intoilijat), jotka katsovat uudet viestit useita (kymmeniä) kertoja päivittäin. Näille (minulle) tieto siitä, että foorumi on käyttökelvottomassa tilassa on dramaattinen tieto. Koska rutiineihini kuuluu kurkistaa nojapyöräfoorumin uudet viestit lähes aina, kun tietokoneen ääreen istahdan tai jotain muuta sillä teen, tieto siitä, miten kauan foorumi on alhaalla on tärkeä.
On masentavaa napauttaa seitsemättätoista kertaa "avaa uudet viestit" painiketta ja saada taas kerran tieto: "emme saa yhteyttä". On siis erittäin tärkeää, että me intoilevat nojapyöräfoorumin käyttäjät saamme jonkin tiedon siitä, miten kauan vähintään homman korjaaminen kestää. Tieto siitä, että tilanteen korjaantumishetkeä ei voi tietää, ei ole tällainen tieto, vaan aiheuttaa epätietoista foorumilinkin naksuttelua minuuttien ja tuntien välein. Ahdistus kasvaa.
Kaikessa viestinnässä tärkeää on yrittää miettiä sanomisensa tapaa nimenomaan vastaanottajan kannalta. Se olisi ollut jo paljon helpottava tieto, että "tänään emme saa hommaa kuntoon". Ja sekin olisi helpottanut, että kyse oli hallinnollisesta ongelmasta, jonka korjaamiseen tarvitaan arkipäivää. TIeto siitä, että "Syy taisi selvitä ja korjaaminen voi kestää." ei vastannut näihin tarpeisiin mitenkään. Informaation tarve ei tyydyttynyt.
No, tilanne korjaantui, kun Mahe kysyi iltapäivällä täsmälleen sen kysymyksen, mitä itse olin tuskaillut aamusta asti, mutten halunnut käyttää facebookia. Vastaus tuli faceen kummallisen kryptisenä, mutta vasta kun sitä erikseen kysyttiin.
Vastaavassa tilanteessa toivon siis viestintään nojapyöräfoorumi-intoilijan näkökulmaa, jolle on tärkeää tietää, kannattaako sitä linkkiä napsutella minuuttien, tuntien tai vasta päivien päästä uudelleen. Tuo tieto tuskin olisi mitään salaisuuksia paljastanut, varsinkin kun harhautetaan rosvoja tiedolla, että joillakin käyttäjillä homma toimii normaalisti.