Härski kirjoitti:Eikös siellä jo kumirikat ole..
Loppumellaamisenhan voinee hoitaa vaikka köykämiinin palasilla..
Voi toki. Puuhunkin voi kiivetä myös perse edellä. Minkäslaista lisäarvoa koet saatavan alumiinin viilaamisella. Lähtökohta lienee levy, josta pitäisi ensin sahailla lätkiä ja porailla niihin reikiä ym. siihen verrattuna, että alumiinia selvästi kevyemmästä aineesta saa kaupasta sopivan sarjan prikkoja. Jos ei saa sopivia, on kumia paljon helpompi rälläköidä kuin alumiinia. Kaiken lisäksi kumi tuossa välissä vaimentaa rungon kuminaa, alumiini ei.
Tässähän onkin hyvä paikka sanoa jo aiemmin päätäni vaivanneesta ideasta kinnerin melunvaimennukseen. Iskarien liikkeeseen liittyy varsinkin kinnerissä kitkakomponentti, joka kitkafysiikan takia tuottaa voimatransientteja, jotka herättävät kaikukopan soimaan. Ilmiö on ns. stick slip-ilmiö, eli sama kuin viulun jousessa, jossa jouhet vuorottain tarttuu ja vuorottain liukuu kielen pinnalla.
Kinnerin eturipustusten kitka tuottaa jokaisessa töyssyssä voiman ensin toiseen, sitten toiseen suuntaan. Jos nämä iskarin sisäosaan välittyvät voimat pääsevät kova kovaa vasten runkoon, aiheuttaa se varmasti ylimääräistä ääntä rungon kaikukopan kanssa. Siksi iskarien yläpäät pitäisi olla kaikilta kontaktipinnoiltaan kumin välittämiä. En ole aivan varma, mutta arvelen, että kinnerissä kumiprikat ovat kyllä iskarin pituussuuntaisia voimia välittämässä, mutta onko kumia myös läpiviennin reunoilla, jottei iskarin (kumiprikkojen mahdollistama) pitkittäisliike tuota leikkausvoimia läpiviennin kohdalla.
Tuosta syystä iskarien kiinnityskumeissa on kaulus, joka menee autoissa peltireiän reunojen suojaksi. Näkyy kuvassa kapeana reunuksena kumin reiän reunassa.

Tuo sama koskee myös takaiskarin kiinnityksiä. Autojen rakenteissa heilurivarret on lähes poikkeuksetta kuminivelillä kiinni rungossa. Kinnerissä ne on metalliniveliä. Myös takaiskarin yläpää pitäisi olla kumivälitteinen, jos haluttaisiin ajomelua pienemmäksi. Voisiko pallonivelen pallon vaihtaa kumiseksi?
Näin ne autoissa on kumilla eristetty rungosta.
Lopultakin hyvin pienillä osilla kinnerin melua voisi vähentää, kun huomioi, mistä se meluheräte siihen koriin tulee. Se liikematka, joka melun tuottaa on äärimmäisen pieni, tyypillisesti alle 0,1 mm, joten mitään suuria joustoja ei tarvita. Jouston pitää vain olla oikeassa paikassa. 