Nebulus kirjoitti:...
Johtuuko tämä ketjussa vastahankaan hiertäminen siitä, että ärsyttää huomata, että se vanha kunnon jalkajarru on loppujen lopuksi jarruna tehoton? Vai pysähtyykö fillarisi alle viiden metrin jalkajarrulla, kun se kerran on ylittämätön näihin uusmuotisuuksiin verrattuna?
...
Jos ei osaa käyttää etujarrua ja sitä kautta leimaa kaikki muut kuin takapyörään vaikuttavan jalkajarrun uusmuotikotkotukseksi, niin se ei tasan kerro mistään muusta kuin siitä, että et osaa, ei siitä, että etujarru on vaarallinen ja tarpeeton. Oikein säädettynä hyvänlaatuinen etujarru on tehokas ja turvallinen, kun sitä opettelee käyttämään.
Käy pysäyttämässä fillarisi sillä vanhalla kunnon jalkajarrulla kolmesta kympistä alle viiden metrin, ja tule sitten avautumaan siitä, että nykyaikaiset jarrut ovat turhia.
, joo vastarannakiiskenä mainosmiehiä vastaan, kun heidän puheillaan ei muuten ole vastaansanojaa, kuluttajaa puolustavaa näkökantaa.
Tietääkseni lain mukaan pyörässä riittää YKSI jarru, jos se on jalkajarru, muuten pitää olla kaksi (?) Jos niin on, mitä se osoittaa?
Äitimuorini ajeli 1920-luvulla tehdyllä jalkajarrullisella pyörällä siitä lähtien, ja työmatkojaan kymmeniä vuosia, noin 5-7 km /suunta kesät talvet, eikä tarvinnut koskaan säätää eikä opetella jarrujen käyttöä. Pyöräili sillä vielä tämän vuosikymmenen alussa. Ei kertaakaan tietääkseni joutunut onnettomuuteen.
Jalkajarru tehoton? Jalkajarrullahan saa takapyörän lukittumaan noin silmänräpäyksessä.
Kyllä etupyörään vaikuttava jarru on jonkin verran nopeampi pysäyttämään siksi, että painopiste siirtyy jarrutettaessa enempi etupyörän päälle. Mutta riskinä on lentää ohjaustangon yli, jota on tapahtunut kokeneillekin ajajille hätätilanteessa. Lisäksi etupyörän lukkiutuminen helposti kaataa pyörän, kun ohjauskyky menetetään. Voi tietysti väittää, että se johtuu ajajan taitamattomuudesta, mutta minä kyllä olen paniikkitilanteessa taitamaton ja otaksun pysyväni sellaisena. Hätätilanteessa tahdon pystyä väistämään ohjaamalla ja jarruttamalla. Eron näkee oikein selvästi talviliukkailla.
Mutta jos tosiaan tässä keskustelussa metallin ja jarrupalan välinen kitka on olennainen ja rengaskumin ja tienpinnan välisellä kitkalla ei ole merkitystä hölkkäsen pöläystä, niin jatketaan vaan . Tai oikemmin kai keskustellaan valmistajien brändeistä ja niihin liittyvistä mielikuvista, ei siitä, mitä materiaaleja ja voimia jarrutuksessa esiintyy.
Jos etupyöräjarrulla pysäytät pyöräsi hallitusti alle 5 metrin 30 km/h nopeudesta, minkä jarrutusmatkan tarvitset vastaavassa takapyöräjarrutuksessa? 7 m?