Auts! Ison katastrofin ainekset, onneksi henkikulta säästyi. Vaikka kirpaiseekin, niin uutta varustetta saa kaupasta rahalla, toisin kuin oman kropan osia...
Onnettomuudet
Re: Onnettomuudet
Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.
Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWA
Hitsisaumoista se runko petti.
Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.
Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Onnettomuudet
vuoltu kirjoitti: ↑14 Heinä 2021, 15:52Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.
Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWAHitsisaumoista se runko petti.
Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.
Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Onnettomuudet
Kokeilen suoraan ilman mitään pienennyksiä.
ED. Hahaa, sehän toimi. Uusi versio kykenee näköjään itsekin pienentämään kuvat 1000 pilkkua leveiksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Onnettomuudet
Tihrustan noita kuvia joskus myöhemmin. Nyt on silmät niin auringosta sumeat, ettei jaksa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onnettomuudet
Ratkeamiskohdan alareuna on tummempi, eli sieltä lähtenyt. No ihme se oiskin, jos ois yläreunasta alkanut murtua
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Onnettomuudet
Miten minusta näyttää siltä, että tuossa ei olisi ollut hitsin palkoa edes ihan koko matkalla? Hmm?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Onnettomuudet
Juu.
Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.
Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.
Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!"
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Onnettomuudet
Huh, kurja juttu!
Pahan näköisesti pettänyt, onneksi ei sulle käynyt pahemmin.
Toivottavasti kipinää löytyy vielä nojapyöräilyyn
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Onnettomuudet
Härski kirjoitti: ↑15 Heinä 2021, 12:38Juu.
Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.
Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.
Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!"
En ihan kauheasti noista hitseistä ymmärrä, mutta jos se on kestänyt yli 40 tkm, niin ei se ihan sysipaska voi olla.
Nojapyörätön kurvailija.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onnettomuudet
Eihän se sysipaska ole nuilla kilsoilla, mutta alumiini on ja pysyy potentiaalisen vaarallisena runkomateriaalina, mikäli siitä tehdään teräsrunkoa keveämpi.
Teräsrunko olisi vastaavassa tilanteessa nätisti niiannut, eikä olisi katkennut kerrasta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Onnettomuudet
Aina joudutaan tekeen komromisseja , kun valitaan aine runkomateriaalille. Yleensä kestävyys ja keveys ei kulje rinnan .
Olisiko tuon rungon tehdä toisella tavalla . Siinä kysymys , kuinka paljon tuohon kohtaan kohdistuu
värinää ja vääntöö .
Ajaja ei kuintenkaan olle mikään höyhensarjalainen , onneksi kuski selvisi suuremmitta vammoitta.
Pahemmin olisi voinut käydä , onneksi oli nojis alla.
Re: Onnettomuudet
sysipaska tai ei - jos mennään turvallisuus edellä,
niin eihän tuollaista saisi päästä tapahtumaan missään
eikä koskaan, kilometreistä riippumatta (kantavuus
eli painorajat on sitten asia erikseen).
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Onnettomuudet
Oho, aika raju tapaus. Onneksi ei käynyt pahemmin kuskille. Eikö tuossa noin puolessa välissä ole aika selkeä väriero tuossa murtopinnassa? Murtuma olisi hiljalleen siihen asti edennyt ja sitten katkennut kuin kamelin selkä?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Onnettomuudet
Kyllä minullekin sellainen vaikutelma tuli, että tuo murtuma olisi ollut havaittavissa rungon tarkastuksella ennen lopullista romahdusta. Väsymissärö on kuitenkin alkanut haarukan sisä- ja alapuolelta, joten ihan helppoa särön havaitseminen ei olisi ollut, mutta selvästikin mahdollista. Väsymismurtumaa on muodostunut (kuvasta ei ihan kunnolla näe, joten varma ei voi olla) parin kolmen sentin verran ennen lopullista romahdusta.
Salaa oli murtuma edennyt nähdäkseni haarukan sisäpinnassa, jossa haarukan haarakiilan pyöreää osaa ei oltu hisattu kunnolla kiinni suorien sisäpintalevyjen päihin kuin aivan pinnalta –vain tigillä sulatettu, vaikka levy oli paksua. Tällainen tuottaa erittäin helposti väsyvän rakenteen kappaleiden väliin hitsin alle.
Sanoisin, että ehdottomasti suunnitteluvirhe tehdä haarukan sisävuoraus kolmesta palasta ja varsinkin jättää levypalojen hitsaaminen kunnolla kiinni toisiinsa ennen asentamista haarukkaan. Vaikea ymmärtää, miksei tuota haarukan sisäpintaa oltu tehty yhdestä alumiinilveypalasta taivuttamalla.
Mitenkähän on näiden paksulta näyttävien jauhemaalausten kanssa. Lienevätköhän niin sitkeitä, etteivät heti murru, vaikka alumiini maalin alla olisi jo muodostanut noinkin pitkän särön. Tuon kyllä näkisi murtuman alkukohdan maalipinnan reunan väristä, onko se ollut sään armoilla, vai murtunut vasta äskettäin. Luupilla pitäisi katsoa, tai ottaa makrokuva.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma