Koska uudessa akussa oli tarjolla reilusti kapasiteettia, niin suuntasin eilen koeajolenkille mökille. Mittariin kertyi yhteensä 65 km, todellisuudessa matkaa tuli varmaan parisen kilsaa enemmän, koska mittari lopetti nopeuden näyttämisen hitaammassa vauhdissa (alle 20 km/h) aina välillä... Anturi oli varmaan jäänyt turhan kauas magneetista, ei saanut fiksattua kesken ajon.
Sähköä kului 733 wattituntia, joten jos tuon 65 kilometrin mukaan laskee, niin kulutukseksi tuli n. 11 Wh/km. Reitti sisälsi jonkun verran ylämäkiäkin, joten ei pelkkä tasamaa-ajelu. Toinen samanlainen ajelu saattaisi onnistua vielä samalla latauksella, jos akun kapasiteetti on speksien mukainen.
Ajossa ilmeni niin plussia kuin miinuksiakin, osa tuttuja jo aiemmilta ajokerroilta.
Tällä kertaa matkalle osui pari tiukempaa ylämäkeäkin, joissa moottorista uhkasi loppua vääntö ja meno hyytyä -> piti polkea täysillä, että pääsi mäen ylös. Iso kokonaispaino selvästikin tuntui. Kaikkialla muualla moottori pelitti moitteetta.
Tasaisella asvaltilla äänimaailma pysyi siedettävänä, lukuunottamatta ketjunkiristäjän aiheuttamaa melua -> uusi kiristin pitää tehdä, aiempi pikaviritys ei ole riittävä. On erityisen häiritsevä ääni, koska toisioketju pyörii koko ajan takapyörän mukana (ei vapaaratasta/kytkintä takapyörässä), polkemisen lopettaminen ei lopeta ääntä, ja vauhdin kasvaessa meteli vaan kasvaa.
Möykyissä ja erityisesti hiekkatieosuuksilla pahin metelin lähde oli ikkunat, jotka rämisivät ja kolisivat. Korikin varmasti äänsi oman (pienemmän) osansa. Osaa äänilähteistä pystyy vielä hiljentämään, mutta hiljaista tästä kulkineesta tuskin saa. Pykälä kerrallaan yritän fiksailla paremmaksi.
Varmaankin ensiöketjun suuntavirheen takia polkimissa tuntui polkiessa tärinä/värinä, joka todennäköisesti oli syynä jalkapohjien puutumiseen loppumatkasta. Samoilla kengillä kuitenkin ajettu Questilla paljon pitempiäkin matkoja ongelmitta.
Ketjun suuntavirhe on perua alkuperäistä kapeammista kammista, jotka käänsivät suoran ketjulinjan vinoksi. Korjaantunee jossain vaiheessa, joko seuraavan kampi-inkarnaation myötä tai sitten väliakselia leventämällä...
Jousitus toimii nykyisellään melko hyvin. Eihän se täydellinen ole, mutta selvästi paremmin epätasaisuudet tasoittuu kuin esim. meikäläisen Questilla. Toki isompi kiekkokokokin vaikuttaa asiaan (507 vrs. Quest etu 406).
Kaksiraiteisuus on kuoppaisella tiellä iso etu verrattuna tavallisen kolmipyöräisen kinnerin kolmeen ajouraan. Paljon helpompi luovia kuoppien välistä. Yksiraiteinen (2-pyöräinen) olisi tietysti tältä osin paras
.
Portaaton Nuvinci-vaihdenapa sopii tällaiseen vekottimeen kuin nenä päähän. 1CV kun on polkuavusteinen sähköpyörä, eikä sähköavusteinen polkupyörä. Sähkömoottori on vahvasti pääosassa, kuski vain "sätkii" mukana sen verran, millaisen kuormitustason haluaa itselleen luoda. Portaattoman vaihteiston ansiosta poljinkierrokset ja kuormituksen saa pysymään aina juuri haluamassaan. Kuskin polkemispanoksella ei tosin juuri ole vaikutusta nopeuteen
.