Kokeillaan ensin hakkaamalla.
Polkumiehen Vendetta MBB
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Juu ensin kannattaa aina koittaa väkivaltaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Joo, näissä tapauksissa ei oikein tahdo selvitä puhumalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Loivensin ohjauskulmaa noin 72-73 asteeseen ja lyhensin chainstay-putket 50-senttisiksi. Nyt minun säädöilläni penkin ja poljinkeskiön korkeusero on n. 20cm. Aiemmin olisi mennyt 30 senttiin.
Onko siitä jotain konsensusta, mikä penkin ja keskiön korkeusero on aerodynaamisin? Riippuu tietysti selän kulmasta, mutta sellaisella normaalilla lonkkakulmalla... Polkimet aivan liian korkealla aerodynamiikka taas alkaa kärsiä, ja näkyvyys ja ajettavuus siinä samalla. Siihen suuntaan tuskin kannattaa mennä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Jotain tuollaista. Minulle tuurna on ihan erityinen temmi, joka on tehty ihan tiettyyn tarkoitukseen. Yleensä johonkin lävistykseen. Temmi tulee sanasta stem, joka tarkoittaa vartta tai runkoa kasvissa. Työkaluna mitä tahansa (yleensä) pyöreää pitkähköä lyöntitankoa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Helekatin hieno. Mistä haarukasta tämä nyt loppujen lopuksi tuli tehdyksi? Nimimerkillä tarttisin itselleni yhden uuden - juuri tommoisen jossa levarikiinnitys alhaalla ja sutjakka ylhäältä!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Joo, en tiedä, mistä tuo on minulle lainautunut. Kenties Wärtsilän korjaustelakalta Kotkasta, jonne se on voinut tulla ihan mistä vain.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Alun perin tuollainen kapeahko hybridin tms. haarukka. Muita muutoksia ei tehty kuin venyttäminen. Hetken sain etsiä sopivaa, koska kriteerit olivat
materiaali teräs
1 1/8-tuumainen kaulaputki
ulkoleveys ylhäällä korkeintaan n. 10cm
sisäleveys ylhäällä n. 5cm, joten maantiehaarukat eivät käy
levyjarrukiinnitys
mieluusti vielä halpa, eli käytetty, eikä kaulaa ole leikattu liian lyhyeksi
Tuolla on suht vastaava uusi:
https://fillarikellari.fi/tuote/haarukk ... -lj-musta/
Tuossa ei näyttäisi edes tulevan sitä ongelmaa pakan pienimmän rattaan kanssa. Jos tuolle jigille muuten olisi jollakulla käyttöä niin se löytyy Vantaalta.
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ratasongelma ratkaistiin rälläköimällä kuvan mukaisesti materiaalia pois, litistämällä putki takaisin kiinni ja hitsaamalla puolet yhteen. Droppari oli muuten juotettu kiinni. Toivottavasti hitsit kestää. Räki hulluna kun hitsasin siinä juotoksen lähellä.
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Mielipide tästä penkin muodosta? Nojakulma on 20 astetta (kuvassa ei), penkki päästä päähän 84cm ja vanerin mitta kurveineen 94cm. Syvimmillään penkki on 18cm yläselän kohdilta jänteeseen verrattuna. Kuski 188cm.
Etureunassa muoto on hyvin suora eikä nouse takareisiä kohden. Yläselässä taas on syvempi monttu. Kaipaisiko vähän nousua etureunassa? Vähemmän kurvia takareunassa?
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ite en ainakaan kaipaa etureunan nousua.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ei istuinta voi arvostella tietämättä, mikä on sylikulma ja mitä osaa olet käyttänyt selkänojakulman 20° mitan referenssisuorana. On aivan eri asia, jos käytät tuon pahvin suoraa reunaa, kuin jos käytät istuinkuopan ja lapakuopan pohjien välistä suoraa.
JOs tuo 20 astetta on mitattu istuimen etureunan ja yläreunan välistä, siihen vaikuttaa eniten se mitta, paljonko noiden uloimpien suorien osien mitaksi halutaan. Istuin toimii hyvin laajalla mitta-alueella noiden osien pituuksien suhteen. Istuinkuopan ja lapaluukuopan pohjien välinen tangentti sen sijaan kertoo jotain, samoin yläselän kaaren sijainti ja syvyys.
Jos haluat tehdä nopean pyörän, madalla yläkuopan syvyyttä ja jyrkennä ylintä reunaa, jotta rintakehä ei painu lysyyn ja saat keuhkoihisi ilmaa. Hyvä penkki, jolla saa aikaan kunnollisia tehoja pitää olla sellainen, että rintakehä pääsee pullistumaan eteen. Se ei ole mahdollista, jos yläranka on kovasti mutkalla eteen.
Tässä selitetään tarkemmin: http://www.fietsersafstappen.nl/english ... recumbent/
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Polkumies kirjoitti: ↑30 Heinä 2021, 22:33Mielipide tästä penkin muodosta? Nojakulma on 20 astetta (kuvassa ei), penkki päästä päähän 84cm ja vanerin mitta kurveineen 94cm. Syvimmillään penkki on 18cm yläselän kohdilta jänteeseen verrattuna. Kuski 188cm.
Etureunassa muoto on hyvin suora eikä nouse takareisiä kohden. Yläselässä taas on syvempi monttu. Kaipaisiko vähän nousua etureunassa? Vähemmän kurvia takareunassa?penkki.jpg
Todella hankalaa on arvioida penkin hyvyyttä tai huonoutta, se kun on niin yksilöllinen asia. Pääasia että teet jonkun penkin ja testaat tuliko hyvä vai pitääkö tehdä kolmas tai viides versio.