No tätä kokeilua on mielenkiintoista seurata!
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lisäsin kiekon päälle levystä taitellun propellin, kasvattamaan siipien pinta-alaa. Ei apua ongelmaan, yhä pyörii heikosti.
Isoin syy lienee se, että tuulilasi (ja samalla kiekko) on voimakkaasti kallistettu, kohtisuoraan ilmavirtaa kohti tuo toimisi varmasti paremmin.
Jos löydän kätköistäni jonkun sähkömoottorin pyörittämään kiekkoa, niin seuraavat kokeilut sitten sillä...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sanoisin, että suurin syy huonoon pyörimiseen on kiekon pieni koko. Tuulilasin keskelle ei tuuli pääse, vaan siinä on ns. patopiste, johon muodostuu ylipaine ja ilma ohjautuu jo kauempaa ohi tuulilasin.
Vino tuulilasi haittaa tietysti myös. Sen haitan saat pois lisäämällä kiekon alareunaan tuulisuojan, joka estää väärään suuntaan – kehältä keskelle päin – kiekon siiville tulevan virtauksen tuulilasin alareunan suunnasta.
Ropeli on turha, sillä ilma virtaa kaikkiin muihin suuntiin, paitsi tuulilasin suhteen kohtisuorasti, johon sen pitäisi virrata, jotta ropeli auttaisi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Malttamattomana piti väkästellä moottoroitu koeversio samantien. Ainoa moottori mikä käsiin osui, oli pienoissähköautosta ja selvästi alamittainen tähän käyttötarkoitukseen. Mutta riittänee kokeiluun, toivottavasti kestää edes lyhyen koeajon. Sähköä antaa yksi 3,6 voltin 18650 li-ion -kenno. Isompaa jännitettä en halunnut kokeilla, ettei moottori kärähdä samantien, ja toisaalta ihan riittävällä kierrosnopeudella kiekko taitaa tuollakin pyöriä.
Tein uudesta kiekosta vähän ensimmäistä isomman, loppu matsku riitti 360 mm halkaisijaiseen.
Sade meni loppumaan ennen kuin selvisin koeajolle, joten piti improvisoida. Kiekko pyörimään ja suihkupullosta vettä päälle. Ja hyvinhän se vesi lensi kiekon päältä. Tosin vasta oikealla sadekoeajolla selviää, että esim. valuuko vettä paljonkin tuulilasin ja kiekon väliin häiritsemään näkyvyyttä. Ja vastaavasti joustaako kiekko tai tuulilasi liikaa niin, että osuvat toisiinsa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
...ja tuolla pieni videonpätkä kastelutestistä:
https://youtu.be/4uSoVeuDzWk
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Velogatti menee kans about samoilla kulutuksilla. Tasaisella vie todella vähän mutta mäet ja kiihdytykset sitten kompensoi. Regenistä on jotain hyötyä myös.
Optima Baron | 1kw Velogatti
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:...ja tuolla pieni videonpätkä kastelutestistä:
https://youtu.be/4uSoVeuDzWk
Mahtavaa, odottelen innolla sadepisaratestiä, nuo suihkepullon pisarathan on todella pieniä, melkein kuin sumua.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Valuuko pyörivästä ikkunasta lentävä vesi kiinteää ikkunaa pitkin ikkunoiden väliin?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ei pitäisi valua. Siellä on sama liikkuva pinta tuossa pyörivässä osassa ja toisaalta ilmavirta, joka pyörii ympyrää, eli siis pitää keskipakovoimalla pisaroita poissa raosta. Jos haittaa näkyvyyttä, voi tuota sisäpuolen puhallusta parantaa tekemällä ilmareiän tuonne keskelle tuottamaan väliin säteittäistä ilmapuhallusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Ei pitäisi valua. Siellä on sama liikkuva pinta tuossa pyörivässä osassa ja toisaalta ilmavirta, joka pyörii ympyrää, eli siis pitää keskipakovoimalla pisaroita poissa raosta. Jos haittaa näkyvyyttä, voi tuota sisäpuolen puhallusta parantaa tekemällä ilmareiän tuonne keskelle tuottamaan väliin säteittäistä ilmapuhallusta.
Itseä kiinnostaa erityisesti, kuinka hyvin väliin valuneet pisarat lähtevät ajossa kulkeutumaan sieltä pois. Kinnerin kun jättää sateessa kaupan pihaan ja sammuttaa "levysoittimen" asioinnin ajaksi, niin valuuhan sinne väliin vettä. Tämäkin selviää lähiaikoina...
Tuo levyn rei'itys oli hyvä vinkki, kiitokset! Pitää ottaa tarvittaessa toteutukseen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
No ei ollut sitten vielä tämäkään Strömsö-versio: millin paksu polykarbonaattilevy on liian ohutta näin isoon kiekkoon, ajossa kiekko lerppuu ja osuu tuulilasiin. Tämä yhdistettynä puhdittomaan heikkovääntöiseen moottoriin sai kiekon pysähtymään melkein heti liikkeelle lähdön jälkeen, eikä se tämän jälkeen jaksanut enää itsekseen lähteä pyörimään.
Kiekon joustosta pääsee toki eroon vahvuutta kasvattamalla, paksuus 1 -> 2 mm. Tuplasti painavamman kiekon pyörittämiseen (tai vauhtiin saamiseen) tarvitaan vääntävämpi moottori. Vastaavasti kiinnitys moottorin akselin päähän pitää olla tuolloin vahvempi kuin nyt. Eli koko setti menee tuolta osin uusiksi.
Taidan vielä tehdä välikokeilun nykykokoonpanolla niin, että lisään toisen akkukennon sarjaan eli tuplaan käyttöjännitteen. Jospa ei niin herkästi pysähtyisi, vaikka kiekko hälppiikin aina välillä kiinni tuulilasiin. Sinisen sauhun riski toki kasvaa, mutta eihän sitä kokeilematta tiedä .
Joka tapauksessa tarvii alkaa metsästää jostain puhdikkaampaa moottoria.
Keveys olisi plussaa, ettei moottorille tarvi rakentaa mitään isompia tukia tuulilasiin eli näkökenttään.
Vaihtoehtona on ripustaa moottori tuulilasin alalaitaan, ja välittää pyöriminen esim. kuminauhalla/hihnalla kiekon akselille, tuulilasin keskelle.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ei mitään moottoreita, vaan narut polvitaipeisiin joita vetelemällä pyöritetään vauhtia veden viskojalle
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Olisiko tosiaan hyvä tehdä moottoriin narukäynnistys. Kun sen saa ensin vähän isommalla voimalla pyörimään, kyllä se sitten jaksaa pyöriä heikommallakin moottorilla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Olisiko tosiaan hyvä tehdä moottoriin narukäynnistys. Kun sen saa ensin vähän isommalla voimalla pyörimään, kyllä se sitten jaksaa pyöriä heikommallakin moottorilla.
Voihan sen noinkin toteuttaa .
Kouluelektroniikan sivuilta osui silmiin sähkömoottoreita, laitoin erikokoisia tilaukseen, niin pääsee kokeilemaan:
https://www.kouluelektroniikka.fi/tuott ... omoottorit