3D-tulostin suostui toisella yrittämällä sylkemään ehjän nuolihammaspyöräkehän. Vajaan 22 tuntia tuota leipoi. Pääsee koeasennukseen tulevan viikonlopun aikana. Jännityksellä odotan, että toimiiko ja onko äänimaailma infernaalinen...
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pientä laittoo eilisillalta: heijastinteippiä koriin, ja sisälle vähän makuualustaa peittämään sähköasennusten keskeneräisyyttä ja purkkavirityksiä.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ei päässyt jatkoon hammaspyöräversio tuulilasikiekosta, aivan järkyttävä melu !
Kovat PLA-muoviset hammaspyörät ja ei-niin-täydellinen hammasmuoto ja valmistustarkkuus -> ei ollut toimiva yhdistelmä.
Pyöri kyllä herkemmin kuin kitkapyöräversio, mutta se ääni...
Ruuvasin kitkapyöräversion takaisin tuulilasiin. Sillä mennään kunnes syntyy jotain parempaa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Löytyykös markkinoilta valmiina kuinka monipuolisia erillisiä kulutusmittareita sähköpyöriin?
Arduino-projektikin kelpaa, jos ei valmiina löydy. Edellyttäen ettei tarvi alkaa itse koodata...
Toivelistaa:
- näyttää vähintään wattitunnit (Wh), mielellään myös Wh/km
- hetkellinen sekä kokonaiskulutus
- nollattava trippi, jossa muisti: tiedot eivät häviä, kun ajoakulta tulevan sähkön katkaisee -> paristo/akkuvarmennus
- erillinen näyttö, ei virtamittarin yhteydessä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hiljenisiköhän se kuinka paljon, jos vaan pyörittäisi Hampaat kuluisivat toisiinsa sopiviksi. No, tuskin kuitenkaan riittävästi.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:Hiljenisiköhän se kuinka paljon, jos vaan pyörittäisi
Hampaat kuluisivat toisiinsa sopiviksi. No, tuskin kuitenkaan riittävästi.
Samaa mietin, ja tulin siihen lopputulokseen ettei millään...
Seuraavaa kokeiluversiota tässä pyöritellyt mielessä: jos kasvattaisi hampaiden kokoa, ja tulostaisi nuo pienet pyörät vähän pehmeämmästä materiaalista (TPU). Ulkokehän tarvii olla jäykkä, eli siihen nykyinen PLA tai sitten PETG.
Olisikohan tuossa mitään järkeä?
EDIT: ja ohjuripyörät olisi varmasti hiljaisemmat ilman hammastusta, tosin silloin niille pitäisi olla ulkokehällä oma ura/vastinpinta, sekin ilman hammastusta (kuten nykyversiossa).
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tässä se mittari. Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti: ↑07 Marras 2021, 13:40Tässä se mittari. Cycle Analyst - ohjeita, kikkoja ja huomioita
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Kiitos vinkistä! En ollut tutustunut tuohon riittävän hyvin, kuvittelin ettei toimi minkä vaan moottorinohjaimen kanssa.
Tarvii tavailla speksejä tarkemmin...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Reiän lisääminen tuulilasiin on tuonut myös ilmavirran 1CV-kuskin naamaan. Pyörivän kiekon ja tuulilasin välissä on sen verran ilmarakoa, että ajoviimaa pääsee hieman sisälle. Koska kuski on muuten tuulelta suojassa, niin tuon naamalle tulevan, näillä keleillä jo viileän ilman tuntee korostuneen selvästi. Ei tuota nyt vielä epämukavaksi voi sanoa, jää nähtäväksi miltä tuntuu pakkaskelillä. Lämpimällä kesäkelillä ilman vaihtuminen on toki vain plussaa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tein yhteenvedon 1CV:n tähänastisten ajojen muistiinpanoista, eli kännykällä otetuista kuvista (matka- ja kulutusmittareiden lukemat).
- kirjattuja ajoja yhteensä 21 kpl
- ajojen pituudet: keskiarvo 15,3 km (min. 4,6, max. 34,7, yht. 322)
- keskinopeudet välillä 20,5 - 25,6 km/h
- sähkönkulutus: keskiarvo 10,0 Wh/km (min. 4,1, max. 16,3)
Työmatka-ajoa tähän mennessä kolmena päivänä.
Taulukkoon kirjasin kunkin päivän työmatka-ajon yhdeksi ajoksi (ei erikseen meno- ja paluumatkoja).
Suorinta/nopeinta reittiä työmatkasta tulee vähän yli 7 km/päivä, eli sangen vähän. Mahdollinen ruokakaupassa poikkeaminen samalla tuo pienen lisän matkaan.
Pisimmät ajot tähän mennessä ovat olleet kolme mökillä käyntiä heinä-elokuussa, reitistä riippuen vajaat 35 km suuntaansa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tänään töistä kotiin ajellessa 1CV pääsi olemaan hetken "räntäpäivän kinneri". Päivän aikana oli sadellut pari kolme senttiä märkää lunta. Kotimatkan aikana sade tosin muuttui jo vedeksi, tihkusateeksi.
Tuulilasikiekon pinnassa oli pientä pisaraa, mutta kiekon pyörimisen ansiosta ne eivät haitanneet liiaksi näkyvyyttä. Pyörimisnopeuden pitäisi tod.näk. olla erittäin iso, jotta kaikki pienetkin pisarat lentäisivät irti kiekon pinnasta.
Tuulilasikiekko näyttäisi olevan juuri ja juuri riittävän iso, että sen tarjoama näkökenttä riittää turvallisen tuntuiseen liikkumiseen. Mutta sitten kun tulee uuden kiekkoversion aika, niin teen siitä vielä hieman isomman.
Haastavammat talvikelit mietityttävät juurikin tuulilasin läpi näkemisen osalta. Riittääkö kiekon pyörimisnopeus kunnon räntäkelille, jolloin "jalkarättejä" sataa taivaan täydeltä? Jää nähtäväksi. Entä kuinka sulattaa päivän aikana jäätynyt kiekon pinta parkkipaikalla? Kannattaisiko reppuun varata iso minigprip-pussi, jonka voisi täyttää pukkarissa kuumalla vedellä ja laittaa se hetkeksi ennen ajoa tuulilasikiekon päälle sulattamaan jää? Tämän jälkeen vain kiekko pyörimään (=kiekon puhdistus sulaneesta vedestä) ja ongelma ratkaistu? Vai kannattaisiko väkästellä akkukäyttöinen kuumailmapuhallin: irrallinen tai tuulilasiin kiinnitettävä? Vaiko kiinnittää vastuslangat suoraan kiekkoon?
Sähkönkulutus lisääntyi lumen aiheuttaman ajovastuksen takia, päivän kulutuslukema oli 14 Wh/km. Jos olisi ollut lumikeli sekä aamulla että illalla, niin varmaan olisi tuplaantunut normaalista n. 10 Wh/km tasosta.
Alla pyörivät vielä Big Applet, nastarenkaisiin en vaihda ennen kuin tulee liukkaat (jäiset) kelit tai lunta niin paljon, että kaipaa karkeampikuvioista rengasta. Nastakumit kun ovat valitettavan jäykkäkylkiset "täristimet".
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Oisko kuitenkin ihan perinteinen puolipeite helppo ratkaisu?
Ei maksa eikä paina paljon.
- Liitteet
-
- 8735A06F-6E5A-475C-A642-8DEFBC26633A.jpeg (40.83 KiB) Katsottu 1677 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Esikuvassa pyörimisnopeus on 1500 rpm. Tämä tarkoittaa 900 rpm verrattuna 2,8-kertaista keskipakovoimaa.
Esikuvassa pyörityskäyttö on keskellä. Saattaa olla tarpeen siirtyä takaisin siihen, jos kierrosnopeutta kasvatetaan, sillä kehänopeus alkaa olla jo liian suuri kitka-, puhumattakaan voitelemattomalle hammaskontaktille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Esikuvassa pyörimisnopeus on 1500 rpm. Tämä tarkoittaa 900 rpm verrattuna 2,8-kertaista keskipakovoimaa.
Esikuvassa pyörityskäyttö on keskellä. Saattaa olla tarpeen siirtyä takaisin siihen, jos kierrosnopeutta kasvatetaan, sillä kehänopeus alkaa olla jo liian suuri kitka-, puhumattakaan voitelemattomalle hammaskontaktille.
Kun on päässyt maistamaan kiellettyä hedelmää, niin muu ei tunnu enää miltään: näkymä eteenpäin on esteetön ja laaja, kun pyöritysmoottori ei ole kiekon keskellä ja näkökentässä.
Toki kiekon reunan kautta pyörityksessä on omat haasteensa, mm. heitot ja muut muotovirheet pitäisi saada nykyistä paremmin pois veto- ja ohjausrullista sekä niiden vastinpinnasta tuulilasikiekon reunassa.
Jos moottorin siirtäisi keskelle, niin kiekon reunan heiluminen pitää vielä estää joillain ohjureilla/rullilla/laakereilla.
Riemusta kiljuen en ole siirtymässä vielä takaisin keskimoottorin käyttöön. Vasta pakon edessä, tai jos joku muu rakentaa ensin hyvin toimivan sellaisen omaan kulkupeliinsä -> kopioin sitten .