[quote=terppa]
Ihan kun äskettäin olisin lukenut jotain poliisin tiedotetta jossa kehotetaan jättämään auto kotiin ja pitämään etätyöpäivä
[/quote]
Tätä ei meinaa ymmärtää. Aina kun helsinkiin sataa lunta, niin pääuutislähetyksessä kauhistellaan. Ihmiset painaa autolla täysiä kuten kesällä ja ihmetellään kun tulee kolareita. Lumityöt on kauhun paikka. Eihän tämä talvi oikeasti ihan tuollainen katastrofi ole. Vai?
Lumityöt unohtuu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut tehdä lumitöitä. Tänään ainakin kahdesti ellei useamminkin. Hyvää liikuntaa se on, jos sille sattuu olemaan aikaa. Vantaa on lumisin paikkakunta tällä hetkellä Suomessa. 61 senttiä. Vähempikin riittäisi, kun en edes suksia omista.
Autolla liikkumista mielellään välttää tällaisina talvikeleinä ainakin pk-seudulla.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Lumityöt unohtuu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut tehdä lumitöitä. Tänään ainakin kahdesti ellei useamminkin. Hyvää liikuntaa se on, jos sille sattuu olemaan aikaa. Vantaa on lumisin paikkakunta tällä hetkellä Suomessa. 61 senttiä. Vähempikin riittäisi, kun en edes suksia omista.
Autolla liikkumista mielellään välttää tällaisina talvikeleinä ainakin pk-seudulla.
No niin, pitikös mennä manaamaan. Sitä sitten saa, mitä tilaa.
Lumet takas.jpg (299.68 KiB) Katsottu 5846 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kaikenlaista olen tilannut, mutta lumiverkkokaupassa en ole käynyt.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Nyt on päässyt kokeilemaan miten sähköpyörä toimii lumisissa olosuhteissa. Sähkön takia kuskilta ei lopu voimat, mutta upottava lumi pysäyttää pyörän kun pito ei riitä, ja niljakkalla kelillä ei ohjaaminen välttämättä onnistu. Kohtuu hankalissa olosuhteissa kuitenkin jopa hauskaa ajella.
Nyt on päässyt kokeilemaan miten sähköpyörä toimii lumisissa olosuhteissa. Sähkön takia kuskilta ei lopu voimat, mutta upottava lumi pysäyttää pyörän kun pito ei riitä, ja niljakkalla kelillä ei ohjaaminen välttämättä onnistu. Kohtuu hankalissa olosuhteissa kuitenkin jopa hauskaa ajella.
Talvisähköpyörässä pitäis olla polku- ja sähköveto eri renkailla. All wheel drive on se juttu lumessa. Jos joku pyörä ei vedä, niin se jarruttaa.
Avonojapyörä on kyllä haasteellinen talvipyörä. Näin silmälasien kanssa hengitys huurruttaa näkymän. Jalkapohjat tahtoo palella, kun on ensimmäisenä tuulessa kylmettymässä ja ilmeisesti verikin kiertää huonommin, kuin CF mallissa. CF on aika hyvä talvipyörä, jos avopyörällä haluaa talvella ajella. Tietenkin vielä sähköillä ja läskinä.
Kyllä minusta paras talvipyörä on tadpole, jossa kaksi pyörää vetää, edessä oikealla riittävän voimakas (=1000 w) napamoottori ja takana leipämoottori. Kaikissa pyörissä nastat ja erillisjarrut etupyörissä. Veto toisessa etupyörässä vaikuttaa yllättävän vähän ohjaukseen.
Viimeksi muokannut Wacky, 26 Tammi 2021, 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Meillekin Imatralle tuli talvi, lumineen kaikkineen. Pari kertaa jo lumessa sotkenut ja kovalla jäällä.
Tänään läksin tandemilla, bigapplet alla - sehän kulkee niinku ennenkin Pöpperöpaikoissa nostan itseni istuma-asentoon ja poljen varmemman tuntuisella tasapainoaistilla yli, sama uurteissa ym. Alamäissä saatan ottaa jalat polkimilta ja istualtaan, jalat lähellä maata varmistelen pystyssä pysymistä.
Helsinki-mbb myös ollut käytössä, ihan jollain mitkälie luttana kumit ja samanmoiset tunnelmat - ihan hyvä talvipyörä tämäkin. Monta vuottahan tuolla ajoinkin talvella. Helsinki-mbb:n keveys teke siitä mukavamman käsitellä ku nää pitkät ja rankat
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Meillekin Imatralle tuli talvi, lumineen kaikkineen. Pari kertaa jo lumessa sotkenut ja kovalla jäällä.
Tänään läksin tandemilla, bigapplet alla - sehän kulkee niinku ennenkin Pöpperöpaikoissa nostan itseni istuma-asentoon ja poljen varmemman tuntuisella tasapainoaistilla yli, sama uurteissa ym. Alamäissä saatan ottaa jalat polkimilta ja istualtaan, jalat lähellä maata varmistelen pystyssä pysymistä.
Helsinki-mbb myös ollut käytössä, ihan jollain mitkälie luttana kumit ja samanmoiset tunnelmat - ihan hyvä talvipyörä tämäkin. Monta vuottahan tuolla ajoinkin talvella. Helsinki-mbb:n keveys teke siitä mukavamman käsitellä ku nää pitkät ja rankat
Pystyhkö MBB tosiaan tuntuu olevan ihan hyvä talvipyörä juurikin noilla tekniikoilla, joita edellä kuvailit.
Vaihdoin omaan Perhepyörän puolikkaaseeni taakse naapurin roskiksesta löytämäni nappularenkaan. Nyt kestäisi myös moottorilla vedättää. Moottorin vapaakytkin on vaan pakkasen takia jumissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Helsinki-mbb on erityisen helppo ajaa istuviltaan, johtunee mm. alhalla olevasta keskiöstä ja nousukahvoilla on helppo nostaa itsensä ylös (nimensä mukaisessa käytössä).
Taluttaessa kevyt perä myös kääntyy itsestään ja paikallaan käännöksissä kun nousukahvoista saa helposti perän nousemaan ylös.
Jarruvaijerit (muok. vaihdevaijereita piti sanoa) tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata. Periaatteessa talvipyöräksi riittäs sinkula omassa käytössäni tai sellanen missä ois kaks tai kolme eturatasta, jota vois tarpeen tullen vaihtaa, jollain vippaskonstilla käsi, jalka ym Sellanenhan tuo tandem onkin - talvella kun vaijeri jäätyy, niin eturatasta voi vaihtaa mäen päällä ja alla, tarpeen mukaan. Tarttee vaan jäädyttää ketju sopivalle takarattaalle
Viimeksi muokannut PW, 01 Joulu 2021, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Helsinki-mbb on erityisen helppo ajaa istuviltaan, johtunee mm. alhalla olevasta keskiöstä ja nousukahvoilla on helppo nostaa itsensä ylös (nimensä mukaisessa käytössä).
Taluttaessa kevyt perä myös kääntyy itsestään ja paikallaan käännöksissä kun nousukahvoista saa helposti perän nousemaan ylös.
Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata. Periaatteessa talvipyöräksi riittäs sinkula omassa käytössäni tai sellanen missä ois kaks tai kolme eturatasta, jota vois tarpeen tullen vaihtaa, jollain vippaskonstilla käsi, jalka ym Sellanenhan tuo tandem onkin - talvella kun vaijeri jäätyy, niin eturatasta voi vaihtaa mäen päällä ja alla, tarpeen mukaan. Tarttee vaan jäädyttää ketju sopivalle takarattaalle
En löytänyt kuvaa nousukahvoista. Tämä kuusi vuotta vanha lienee uusin julkaistu kuva.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata.
Miksi vaijereissa on kuoret?
Talvipyörään pitäis rakentaa vaan taittopyörät tarpeellisten mutkien kohdalle ja muuten vaijeri ois näkyvillä koko matkan.
Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata.
Miksi vaijereissa on kuoret?
Talvipyörään pitäis rakentaa vaan taittopyörät tarpeellisten mutkien kohdalle ja muuten vaijeri ois näkyvillä koko matkan.
Vaihdevaijereita tietyst tarkotin ku vaihteista puhuin. Toki nekin voi olla kuorettomia, kai?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.