Nyt vasta huomasin katsoa, mihin pyörään tämä on tulossa –Tavaraläskiin.
Vaikuttaa aika suurilta nuo eturattaat. Tietysti, jos vaihde jäätyy kiekon suurimmalle rattaalle, tuo voi toimia, mutta sitäkin vähän epäilen. Minulla on tuossa CF-MBB tavaratandemissa 30-piikkinen eturatas ja sentään paaljon pidemmät 102 mm kammet, eikä ainakaan yhtään suurempaa eturatasta kaipaa. Noissa sinun satamillisissäsi on kiinni kai neljäkakkonen ratas suurimpana ja pieninkin taitaa olla 22 luokkaa. Yli nelikymppinen on kyllä käsittääkseni liikaa.
Voithan noita kokeilla, mutta suosittelen heti keväällä kokeilemaan noita kampia kinnerissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikö tuohon keskelle olisi vielä kannattanut tehdä kolmas reikä, niin olisi voinut vapaasti säätää kammen pituutta? Tai ainakin kolmiportaisesti. Petrin kommentteja äärettömän lyhyistä kammista odotellaan...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Tuo useammat reiät ja katkaisematta jättäminen on kokeillessa hyvä idea. Helppo ne on itsekin pätkiä kun sopiva pituus on löytynyt.
PW on kyllä tosi uskovainen eli kokeilu lienee turhaa ja katkaisu on siten paikallaan
Tuo useammat reiät ja katkaisematta jättäminen on kokeillessa hyvä idea. Helppo ne on itsekin pätkiä kun sopiva pituus on löytynyt.
PW on kyllä tosi uskovainen eli kokeilu lienee turhaa ja katkaisu on siten paikallaan
Kyllä tässä hieman epäilyä on ilmassa epäuskoa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vois vaikka olla kaksi kampisettiä, saa ns. Välijaon myös. Mulla oli muutaman vuoden kammet 170-145-120 jaolla. Toiseen settiin laittas vaikka 160-135-110, ei tulisi liian isoa hyppäystä.
Itellä kesti aika pitkään että isompi kadenssi jäi selkärankaan.
Syksyllä kartoittelin mahdollisuutta lyhyisiin kampiin tuohon nykyiseen kulkineeseen. Arton kanssa oli jo puhe, että kipaisen testiin Hasen kammenlyhentäjät, mutta talvi tuli ja sotki kuviot. Kevään edetessä ja reittien kuivuessa haen ne testiin. Niillähän on kätevä muuttaa kammen pituutta vaikka joka lenkille .
Syksyllä kartoittelin mahdollisuutta lyhyisiin kampiin tuohon nykyiseen kulkineeseen. Arton kanssa oli jo puhe, että kipaisen testiin Hasen kammenlyhentäjät, mutta talvi tuli ja sotki kuviot. Kevään edetessä ja reittien kuivuessa haen ne testiin. Niillähän on kätevä muuttaa kammen pituutta vaikka joka lenkille .
Raportoi sitten tännekin, niin saadaan kokemukset laajemmankin porukan tietoon. Eli miltä tuntuvat, mitä kammenpituuksia kokeiltu, mihin kampiin kiinnitetty, ja tietysti myös valokuva installaatiosta olis kiva...
Onks tuossa lyhentimessä kaks paikkaa polkimelle? Jos, niin miksi?
Miksi ei olisi? Jos palikassa on ollut hyvin tilaa kahdelle reiälle, niin hyvähän ne on ollut siihen laittaa. Saa mm. vähän lisää pelivaraa ääripäihin.