Minä jäin miettimään, josko tuossa olisi kaksi polkimenreikää sitä varten, että voivat olla vähän eri kulmassa. Nämä kammet kun ovat vähän vinot varsinkin sieltä lähempää keskiötä. On tärkeää, että polkimen akseli on suorassa kampiakselin suhteen, ettei lenkkua. Jos minä tuollaisen tekisin, poraisin nuo kaksi reikää vähän eri kulmaan vinoon, jotta on polkimen akselille parempi mahdollisuus osua suoraksi.
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Eipä menneet kenenkään arvailut nappiin. Toinen reikä on oikealla kierteellä ja toinen vasemmalla. Samaa kallista palikkaa voi siis apuvälinekäytössä, johon ne toki on suunniteltu, käyttää kummalla puolella tahansa. Se kammen kanssa kohtisuoraan laittaminen tapahtuu noilla neljällä ylä- ja alapuolella olevalla kuusiokoloruuvilla. Siellä on välissä metallilevy, jotta ruuvit eivät vahingoita kampea. Kyllä saksalainen insinööri osaa
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Hasen uusin versio aiheesta on vielä helpommin säädettävissä.
Hinta on toki todella suolainen 229€ kpl!!!
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
ajou kirjoitti:Eipä menneet kenenkään arvailut nappiin. Toinen reikä on oikealla kierteellä ja toinen vasemmalla. Samaa kallista palikkaa voi siis apuvälinekäytössä, johon ne toki on suunniteltu, käyttää kummalla puolella tahansa. Se kammen kanssa kohtisuoraan laittaminen tapahtuu noilla neljällä ylä- ja alapuolella olevalla kuusiokoloruuvilla. Siellä on välissä metallilevy, jotta ruuvit eivät vahingoita kampea. Kyllä saksalainen insinööri osaa
Hyvä ajou, taas opittiin uutta !
Johtuuko noiden apuvälineiden kova hinnoittelu osin siitä, että rahat niiden hankkimiseen tulee monesti (?) muualta kuin käyttäjältä itseltään? Eli kalliimmallakin voi myydä, kun kauppa käy silti? Toki myyntimäärät ja sitä kautta valmistusmäärät pieniä, millä myös vaikutuksensa hinnan muodostumiseen...
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kyllä tuohon korkeaan hintaan on syynä sekä pienet volyymit, että ns. apuvälinestatus. Saksassa yhteiskunta avustaa kaiketi näiden hankinnassa aika hyvin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Satamilliset saaneet olla läskitavaratandemissa aika rauhassa, pari kertaa oon käyny kylällä. Aika raskaalta tuntu, varsinkin jos vähänkään ylämäkee. Kun laittaa pienen vaihteen, menee sitkuttamiseks - yleinen tuntuma, ettei pyörä liiku mihinkään.
No vaihdoin sataset sähköstettyyn ketwieseliin ja siitä 115mm kammet takas läskiin. Hyvin lyhyt kokeilu ja heti tuntui läski liikkuvan ja pyöräkin kulki ihan hyvin helpommin.
Uskoni rajat on siis löytyneet
Luulen, ett sähköavusteisella 100mm kammet on ok kun avustusta ja vaihdetta valitsee sopivaksi maaston mukaan. Siinä kun voi polkea vaikka vain silmänlumeeksi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti: ↑05 Maalis 2022, 13:32Satamilliset saaneet olla läskitavaratandemissa aika rauhassa, pari kertaa oon käyny kylällä. Aika raskaalta tuntu, varsinkin jos vähänkään ylämäkee. Kun laittaa pienen vaihteen, menee sitkuttamiseks - yleinen tuntuma, ettei pyörä liiku mihinkään.
No vaihdoin sataset sähköstettyyn ketwieseliin ja siitä 115mm kammet takas läskiin. Hyvin lyhyt kokeilu ja heti tuntui läski liikkuvan ja pyöräkin kulki ihan hyvinhelpommin.
Uskoni rajat on siis löytyneet![]()
Luulen, ett sähköavusteisella 100mm kammet on ok kun avustusta ja vaihdetta valitsee sopivaksi maaston mukaan. Siinä kun voi polkea vaikka vain silmänlumeeksi.
Älä uskonveli luovuta. Etkö enää usko edes Vilijamin epistolaan, joka sanoo, ettei mitään lausuntoa saa antaa, ennen kuin olet kulkenut tuhat kilometriä uusissa mokkasiiseissa.
Muistan hyvin, miten hankala noilla oli ensimmäiset kuukaudet nousta mäkiä. Lyhyiden kampien mahdollistamaan nopeampaan kampitaajuuteen ei niin vain heti sopeudu. Aja vaan välillä noilla ylipitkillä 115 mm kammilla, mutta palaa taas koittamaan uudelleen noita lyhyitä. Sinnikkäästi vaan, kyllä se palkitsee lopulta.
Katso tästä rohkaisuksi, miten minunkin uskoni horjui ensimmäisten kokeilujen jälkeen. Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista-Baaripyörä meni rikki
Usko palaa takaisin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Laskeskelin, ettei miulla ikä riitä tonniin asti, ainakaan läskimbb:llä jos parikyt kilsaa kertyy talvessa
Sähköpyörällä se voi kertyäkin. Kyllä tuo 15mm lyhennys sähköpyörässäkin tuntui kovin suurelta ja oudolta, Vuoksenlenkin verran kokeilin. Joutuuko noilla pyörittämään taas vähän eri lihaksilla vai mikä siinä maksaa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tätä keskustelua seuranneena yhä enemmän alkaa tuntua siltä, että joudun ainakin kokeilemaan (ja ehkä sen jälkeen hankkimaan) ne Hasen vehkeet, joilla kammen pituuden säätö käy lähes lennosta. Arton kanssa niistä jo puhe oli, mutta tuli talvi.
Niillä on luultavasti hyvä hakea itselle käypä mitta, ennen kuin tilaa Tepolta kiinteillä rei'illä olevat veivit.
Nojapyörätön kurvailija.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Hillshead:n Bafang-kammet lyhentyi mittaan 140 mm:
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tepon kampipaja kehittyy jatkuvasti. Onko tässä esimerkki siitä, miltä pajalla näyttää parinkymmenen vuoden kuluttua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Vähän isompaa meininkiä tuolla jorin videolla . Henk. koht. en tosin usko, että osista kokoon hitsailu olisi se paras tapa kampien rakenteluun. Toimiva ehkä jos mitoitus kunnossa väsyttävää kuormitusta vastaan. Mutta paljon työvaiheita -> tulisi helposti niin kallis kampisetti, ettei sitä kukaan nojapyöräfoorumilainen ostaisi...
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Alla samainen kampisetti kuin jorin videolla. Ja hinta, ah niin Amerikkaa sekin eli iso . Sis. titaaniakselisen keskiön.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18 Elo 2017, 11:12
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.