4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ilman (ja sitä kautta pölyn) liikkumista ohjaamon sisällä voisi myös yrittää ohjailla uudestaan: takalasi ei ole tällä hetkellä reunoistaan tiivis, vaan saranoitu yläreunastaan. Pääsee siis vapaasti heilumaan, reunoissakin on pienet raot -> ilmaa kulkee tuota kautta ulos ohjaamosta, kun ulkopuolella korin perässä on ajettaessa tod.näk. alipaine. Jos takaikkunan reunat teippaisi umpeen, niin pölyinen ilma ei enää virtaisi pyöräkoteloilta kuskin pään ohitse takalasille ja sitä kautta ulos.
Ilmanvaihdon poistoreiälle parempi paikka voisi olla esim. takaluukun keskellä (?), jolloin ohjaamossa ilma virtaisi matalammalta, eikä kuskin pään ohi.
Toisaalta mitä isomman imun tuonne perään ilmanpoistoon järjestää, niin sitä enemmän se imee pölyistä ilmaa myös sisälle -> ei paranna tilannetta?
Avoauto olis varmaan paras, ei olisi tällaisia murheita...
Pitäisikö leikata katto auki ja laittaa esikuvan mukaisesti rättikatto ?
Ei jäisi pölyt leijumaan kabiiniin, vaan lentäisivät saman tien taivaan tuuliin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
No ehdottomasti pitää olla avattava rättikatto. Kuivalla kelillä on kivempi ajella ilman kattoa ja kostealla kelillä pöly ei ole ongelma.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kokeile nyt ensin tuottaa kabiiniin ylipaine avaamalla tuulilasin sadekiekon kohta. Patopaine tuosta reiästä saattaisi tuottaa kabiiniin ylipaineen. Ihan varma tästä ei kuitenkaan voi olla, koska reikä on kiihtyvän virtauksen alueella vinossa otsapinnassa. Muotoilemalla tuohon aukkoon pienen lipan pysäyttämään katon yli yrittävä virtaus patopaine suurenee.
Jos ei muuten onnistu, viiksien rajaa pitkin auki leikattu keula tekee tuon varmasti. Tähän tosin voisi olla helpompaa, jos viiksien mallia muutetaan tämän elokuvahahmon mallin mukaiseksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ylipaineen luomista helpottaisi, jos vuotavia kohtia ei olisi niin paljoa... toki ylipaine se on pienikin ylipaine .
Tuulilasikiekko ei ole nykyisellään mallia helposti irrotettava. Vaatisi vähän toisenlaisen... Enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että haluan tuulen puhaltavan sisälle suoraan yläkroppaan+naamaan. Kuten sanottu, ohjaamo ei ole nykyisellään mikään tiivis ilmapussi, joka estäisi ilman virtauksen tuulilasiaukosta sisään.
Nokan aukaisu on parempi vaihtoehto, ja sinne joku ilmavirtauksen säätösysteemi (kaihdin tms). Aatuviikset ei houkuta, mutta voi olla että nelikanttimuotoillulla maskigrillillä mielleyhtymä olisi ilmeinen... .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Joo, ei ehkä aatumalli, mutta muuten perinteinen ja toisaalta muodikas malli.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Joo, tarvii vähän mallailla tuota nokkagrilliä.
1CV:n kevätremonttiin kuului myös suvigummien (Isot Omput) vaihto. Huomenna tarttis korjailla kuntoon se taannoin toimintansa lopettanut lukkopoljin, sekä säätää luomupuolen takaketjusta löysät pois (manuaalisäätö kun taannoin poistin melunneen ketjunkiristäjän). Sekä se takasisälokarien ulkosivun ummistus, ynnä muuta pientä...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jos vaikka tuollaisen 2CV-henkisen suuaukon laittaisi? Säleikkö (luultavasti) tulostamalla PLA:sta, nyt ensi alkuun. Ja joku verkko taakse, ettei varpuset lennä sisälle. Toki voisihan sen verkonkin tulostaa samaan kappaleeseen.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tee pyöritettävä ilmanottoaukko(t) vaijeriohjauksella.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000037516
Edit: Ajattelin omassa toteutuksessa vielä lisätä "Lisää bassoa!" - https://uraltone.com/bassorefleksiputki ... 150mm.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pitää muistaa, että tuon säleikön tarkoitus ei ole tuoda ilmaa sisään, vaan huolehtia siitä, että kaibiini on ylipaineinen. Tämä on tavallaan tietysti sama asia niin kauan kuin kabiinissa on reikiä matalamman paineen suuntaan. Aukosta pitää siis tulla ilmaa niin paljon, ettei matalampaan paineeseen pakeneva ilma ehdi pienentää kabiinin painetta ja mahdollistaa pölyn tunkeutumista sisään. Tässä mielessä nuo vauhtikinnerien imukartiot eivät toimi samalla tavalla. Niidenkin tarkoitus on tuoda ilmaa, ei kuitenkaan niin paljon, että painesuhteet muuttuisivat. Tässä imureiän pitää olla niin pienivastuksinen (iso), että pakoreikien painehäviö on suurempi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ai niin, esikuvassahan tuo on hoidettu ylhäältä saranoidulla koko tuulilasin levyisellä luukulla tuulilasin alapuolella. Tässä tapauksessa se voisi olla jopa ihan vain suikale tuulilasia, joka on saranoitu ylhäältä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.
Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
2CV:ssä siis näin, kiitos tiedosta jori: