Kiristä nivelet muttereilla jäykäksi, niin pääset kokeilemaan, tarvitaanko edes jousitusta. Vähän pelkään, että vääntöjäykkyys ei riitä joustot poistettunakaan. Erilliset pitkittäisrungot joustavat erillisinä ja painopiste siirtyy enemmän joustavan päälle, joka joustaa lisää. Pyörä kaatuu sivulle ilman "kallistuksenvakaajia", eli jäykästi kiinnitettyjä poikittaisia jäykkäriputkia. Pyörissä jviirret ilmaisee tämän ilmiön "takahaarukka punoutuu" -ilmiönä. Tähän auttaa vääntöjäykät ja vääntöjäykästi kiinnitetyt poikkirakenteet.
Tuollaista kahden erillisen riu'un rakennetta käytettiin ennen kunnollisia teitä hevosen perässä ns. purilaina, tai sapilaina, joissa hevosen perään sidottiin ohuet ja pitkät nuoret puut. Sapilaissa oli vielä lehvästö taakse päin pehmentämässä kulkua jousena. Näiden päälle sitten kuorma.
Tässä rakenteessa ei tarvittu vääntöjäykistimiä välissä, koska puiden vapaa kantoväli pieneni sitä mukaa, kun taakka kallistui toisen päälle. Jousto oli siis erittäin progressiivinen, tai erittäin pieniliikkeinen ja kuorma takana purilaissa. Pyörällisessä versiossa tarvitaan sitä enemmän jäykkäreitä, mitä suurempi pyörä riukujen päässä on.

- Sapilaat.jpg (137.77 KiB) Katsottu 13243 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma