Mahe kirjoitti: ↑25 Elo 2022, 20:20
Nykyisillä renkailla (Contact Speed) on siis ajettu n. 6300 km ml. n. 700km kuluttavaa rata-ajoa (2 Alastaroa ja yhdet Räyskälän kisat). Ne alkaa olla pikkuhiljaa vaihtokunnossa ainakin edessä, pinta ei ole puhki vielä mutta ei sitä mahda olla enää paljon jäljellä, renkaissa on selvä tasainen kohta. Renkaat on myös täynnä pieniä kivien tekemiä viiltoja, mutta ihme kyllä yhtään rengasrikkoa ei tuolla matkalla ole tullut.
Hyllyssä on toiset mokomat, joten seuraaviin rengastesteihin on siis matkaa n. 6500 km, Contact Speedit on ainakin mun käytössä osoittautunut riittävän nopeiksi ja hyvin luotettaviksi.
Talveksi on kaikenlaista askaretta tiedossa kun voimalinjakin pitäisi uudistaa (uusi takapakka, ketjut ja rissat, eteen Schlumpf Mountain Drive jos keväällä tilattu paketti tulee Hollannista ennen lumien sulamista).
Talven aikan tuli tosiaan vaihdettua kaikki rattaat ja ketju sekä eteen Schlumpf Mountain Drive. Kiitos fillarivelholle avusta ja hallin lainasta operaatioon.
Kinnerissä on nyt edessä Mountain Drive ja 70-hampainen ratas. Takana 11-36 pakka kuten ennenkin. Lisää välitysaluetta tuli siis molempiin päihin, tuo 70-hampainen + MD vastaa 28-70 eturattaita, kun aikaisemmin oli 34-52.
Takarenkaan irrotus oli helppo homma, pelkäämääni taka-akselin jämähdystä ei ollut tapahtunut ja akseli tuli ulos liukkaasti vetämällä. Takaisin laitto olikin sitten melkoinen operaatio: takanapa jakautuu takakiekkoa irrottaessa vapaarattaan kohdalta niin, että vapaarattaan puoliskoista kehä jää kiekkoon (joka on siis rangaskotelossa ja sujahtaa kinnerin pohajpuolelta ulos) ja kynnet rataspakkaan (joka on kinnerin sisällä kiinni keinuhaarukassa, siis eri puolella rengaskotelon seinämää).
Takaisin laittaessa pitää sitten ERITTÄIN ahtaassa paikassa yrittää saada vapaarattaan kynnet loksahtamaan paikoilleen JA erinäisten laakerien väliholkit kohdakkain niin että taka-akselin saa työnnettyä takaisin koko hässäkän läpi. Tuota hommaa ei huvikseen eikä varsinkaan yksinään tee, toivottavasti se on edessä seuraavan kerran 55 tkm huollossa 
Ilmeisesti kaikki onnistui niinkuin pitää koska vaihteet oli heti kohdallaan.
Tänään oli vuorossa etuiskarien tarkistus ja eturenkaiden vaihto. Jotain kummaa iskareissa (taas) on, koska toinen "pullahtaa" ulos selvästi enemmän kuin toinen jos kinneriä nostaa niin että eturengas nousee ilmaan. Ikään kuin olisin laittanut niihin eri mittaiset elastomeerit. Asia pitää tarkistaa.
Renkaita vaihtaessa tuli selväksi että Stan'sin tubeless-litku toimii ilmeisen hyvin korkeapaineisissa kinnerin renkaissakin sisuskumin kanssa: Viime keväänä lisätty litku oli edelleen nestemuodossa ja maitomaista, ei siis erottunutta tai kuivanutta. Lisäksi molemmat etusisurit oli tiukasti liimautuneet ulkorenkaisiin, koska kumien välissä on ollut tuota paikka-ainetta jossain välissä. Eli pieniä reikiä on tullut matkan varrella mutta ei yhtään rengasrikkoa, jonka olisin huomannut. Ulkokumit oli kauttaaltaan pienillä viilloilla ja kuopilla, eli todellakin vaihtokunnossa.
Jos kelit jatkuu niin eiköhän tässä parin viikon sisään pääse testaamaan uutta voimalinjaa. Sitä ennen harkitsen vielä sähkövaihteen laittamista taakse: https://www.nxswireless.com/ Onko kellään kokemusta tästä?