Joo ei siinä ole mitään tarkkoja mittoja, pelkkä idea vasta. Peräkään ei välttämättä olisi noin lyhyt, vaikka haluaisinkin puristaa ajoneuvon pituussuunnassa mahdollisimman pieneksi. Jokin avautuva, jatkettava tavaratilan lattia voisi olla hyvä
Jousitettu katettu nelipyörä
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Pientä edistystä olkavarsiin, pallonivelet kohdillaan. Niille on vielä toiset varareiät, jos haluaisi vaihtaa geometriaa, siksi tuo T-muoto. Olkapoikkeamaa tulee nyt pari senttiä negatiiviseen suuntaan ja olka-akselin sivukallistuma on n. 20°.
Alapallonivelen vein mahdollisimman ylös ja ulos. Tai no olisi se mahtunut vielä sentin ylemmäs kun sitä nyt katsoo. Onpa sitten tilaa vetää vaikka sisäkumia pallonivelten päälle pölysuojaksi.
Hieman epäilyttää pallonivelten (M10) rungonpuolinen kiinnitys. Sinne tulee jonkinmoista vääntöä, koska näissä on tällainen sisäpuolinen kierre, joka päättyy vasta n. 3cm päässä pallosta. Sinne tulisi siis tukivarren puolelta pultti.
Pitääköhän vaihtaa niveleen ulkopuolisella kierteellä, jotta kierreosuus päättyy jo lähempänä palloa, tai kiristää kierteet kokonaan piiloon, jotta mutteriosuus on ulkopuolella tukemassa...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Nuo on nuita halpisniveliä, mitkä on väljiä jo uutena, eikä mitään takeita kestosta.
Suosittelen lämpimästi näitä uniball-tyyppisiä niveliä.
- Liitteet
-
- IMG_1339.jpeg (26.67 KiB) Katsottu 1803 kertaa
-
- IMG_1340.jpeg (27.23 KiB) Katsottu 1803 kertaa
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Komppaan viljamia. Kiinasta noitakin suht järki hintaan. Tai vaikka velho.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
https://www.ikh.fi/fi/kulmanivel-m12x1- ... sUQAvD_BwE IKH:sta saa näitä kohtuu
hintaan ja viellä jonkinlaiset kumi suojatkin .
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Noita läpipultattavia onkin jo, mutta niissä alkoi epäilyttää kestävyys, koska niistä puuttuu "katto" ja tässä tilanteessa pallo yritetään työntää nivelen läpi. Niistä myös loppui liikelaajuus, eli pitäisi askarrella korotuspalat joilla pallon saisi kellumaan kauemmas pultin kannasta ja olkavarresta.
Näitä harkitsin myös, mutta sinkkinen runko epäilytti.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Pallonivel kuormitetaan siis näin, ehkä vähän väärin...
Tilanne on samantyyppinen kuin auton alatukivarren pallonivelessä, johon taitaa tosin tulla vetoa, ja tukivarren pää on suoraan nivelen alla, ei tällaisen varren päässä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Polkumies kirjoitti: ↑15 Loka 2023, 09:33Noita läpipultattavia onkin jo, mutta niissä alkoi epäilyttää kestävyys, koska niistä puuttuu "katto" ja tässä tilanteessa pallo yritetään työntää nivelen läpi. Niistä myös loppui liikelaajuus, eli pitäisi askarrella korotuspalat joilla pallon saisi kellumaan kauemmas pultin kannasta ja olkavarresta.
Liikaa kuomitettuja ”katollisia” halpisniveliä olen nähnyt murtuneella tai haljenneella kupilla, mutta vastaavassa tilanteessa uniballit ovat vain vääntyneet. Itse valitsisin tilanteen, missä tukivarsi ei irtoa.
Räntikseen tein uniballeihin 8mm pitkät holkit (huonekaluputkesta katkaisemalla) pallon molemmin puolin, jolloin liikevaraa tuli enemmän.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Melkein uskaltaisin hihamutuna heittää, net nivelien suurimmat kuormitikset syntyy kaarteissa ja jarrutuksissa ja silloin kuormat on muuta, kuin suoraa puristusta pystysuunnassa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Janxin Spectrissä on ilmeisesti M8 kokoisina china uniballit. Näistä nivelistä ei ole pettänyt, vaikka muuten rungon kiinnityspisteet vääntyivät kovemmassa menossa. (Mahe/janx saa korjata, jos muistan väärin?)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Liityn Uniballien eli nivelvarsien tukiyhdistykseen Ovat laajalti käytössä mm. kilpa-autoissa, esim:
https://thegaragista.com/2015/05/10/the ... mer/f3-18/
Onhan se suojaamaton ja siten alttiimpi kulumiselle, mutta luultavasti kestävät noinkin ajella kymmeniä tuhansia km:iä.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Polkumies kirjoitti:...Pitääköhän vaihtaa niveleen ulkopuolisella kierteellä, jotta kierreosuus päättyy jo lähempänä palloa, tai kiristää kierteet kokonaan piiloon, jotta mutteriosuus on ulkopuolella tukemassa...
Näin tekisin. 1CV:ssä on M8-kokoiset nivelvarret ulkopuolisella kierteellä, tosin siinä vekottimessa on erityyppinen jousitus.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Sain mä yhden tollasen nivelen varren mutkalle jotenkin, ei mitään hajua miten se tapahtui, veikkaan että osui jarrutuksessa routakuoppaan tms. kun silloin rymisteltiin pitkät matkat sorateitä. Mutta siis se varsinainen pallonivelosa ei pettänyt mistään tai tullut edes klappia niihin vaikka niihin tuli kuormia niin että 5-6mm teräslaipat tuolta rungon puolelta vääntyi.
Vahvistetussa rungossa on 10mm nivelet joka kohdassa ja se on kestänyt jo monta vuotta.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Etujousituksen alempi heilurivarsi:
jatkomutteri tuolla kärjessä, johon pallonivel liittyy, ja mutka varressa, jottei rengas kääntyessään osu siihen. Tein tuohon myös yhden ylimääräisen hitsisauman, kun sahasin varren vahingossa liian lyhyeksi eikä auttanut kuin hitsata se takaisin kiinni samasta kohtaa
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Hain M10 uniball-nivelet. Ne ovat muutaman millin leveämmät kuin aiemmat halpikset ja ovat nyt ehkä millin päässä pinnoista. Pinnat eivät ole vielä kireällä, siitä tulee ehkä milli pari lisää tilaa.
Kuinkahan paljon kiekot joustavat tiukassa mutkassa? Paljonko vanne voi liikkua suhteessa napaan?