Radius C4

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No jos pyörään laittaa +10kg lisäpainoa, niin ei se meno suoranaisesti helpotu. Sitähän on aika yksinkertainen testata sähköttömällä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 31 Touko 2024, 00:19

Vai onko kyse vain siitä, että avustusmoottori on kilowatin tehoinen, eikä siksi piittaa parin sadan watin polkemisesta yhtään mitään. :?

Pajamiehellä näyttäisi olevan sähköpyörässään tällainen ongelma.

Tuo pyörä näyttää painavan 48kg. Ei ihme jos ei luomuna oikein kulje kovaa :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä Radiuksella. Ajo varsinkin hiljaa tuntui todella vaikealta. Katse piti pitää tiukasti tiessä eteenpäin, muuten tuli OHO-tilanteita useampi. En muistanut, että tällä on niin vaikea ajaa. No onhan edellisestä kerrasta monta kuukautta. Ajattelin että kyllä tähän tottuu, mutta ei. 30 lenkin jälkeen olin yltäpäältä hiessä ja tosi uupunut, en polkemisesta vaan ohjauksesta.

Kotona ryhdyin tutkimaan tilannetta ja emäputken laakeri paljastui nykimällä pyöriväksi :shock: siis mitä ihmettä? Talvellahan tein haarukan geometrian muutoksen ja silloin rasvasin sekä tutkin laakeroinnin. Ei vikaa ja herkästi liikkui. Onko laakerit särkyneet? Päätin kuitenkin kokeilla laakerin löysäystä ja sehän auttoi. Nykinä loppui ja ohjauksesta tuli taas hyvä.

Ihmetyksen aihe: lukitusmutterin löysättyäni yritin käsin löysätä laakerin säätömutteria, mutta ei liikkunut käsivoimin. Jakarillakin tuntui melko tiukassa olevan laakerivälyksen säätömutteriksi. Mikä tämän on kiristänyt? Talvella herkuttelin laakerikireyden sopivaksi sormin. Voiko tässä olla joku lämpötilavaihtelu mikä tämän aiheuttaa? Emäputki on normaalia pidempi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 12 Syys 2024, 10:23

Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä Radiuksella. Ajo varsinkin hiljaa tuntui todella vaikealta. Katse piti pitää tiukasti tiessä eteenpäin, muuten tuli OHO-tilanteita useampi. En muistanut, että tällä on niin vaikea ajaa. No onhan edellisestä kerrasta monta kuukautta. Ajattelin että kyllä tähän tottuu, mutta ei. 30 lenkin jälkeen olin yltäpäältä hiessä ja tosi uupunut, en polkemisesta vaan ohjauksesta.

Kotona ryhdyin tutkimaan tilannetta ja emäputken laakeri paljastui nykimällä pyöriväksi :shock: siis mitä ihmettä? Talvellahan tein haarukan geometrian muutoksen ja silloin rasvasin sekä tutkin laakeroinnin. Ei vikaa ja herkästi liikkui. Onko laakerit särkyneet? Päätin kuitenkin kokeilla laakerin löysäystä ja sehän auttoi. Nykinä loppui ja ohjauksesta tuli taas hyvä.

Ihmetyksen aihe: lukitusmutterin löysättyäni yritin käsin löysätä laakerin säätömutteria, mutta ei liikkunut käsivoimin. Jakarillakin tuntui melko tiukassa olevan laakerivälyksen säätömutteriksi. Mikä tämän on kiristänyt? Talvella herkuttelin laakerikireyden sopivaksi sormin. Voiko tässä olla joku lämpötilavaihtelu mikä tämän aiheuttaa? Emäputki on normaalia pidempi.

Haarukan ruotoputki on yleensä terästä. Jos runko on alumiinia ja säätö on tehty kylmässä, voi todellakin tulla merkittävä ylikireys. Vaikka runko olisi myös terästä, mutta pyörä on ollut pidempään sisällä, mutta tuotu sopivasti ulos kylmään säädettäväksi, jäähtyy runko päällä nopeammin ja ruotoputki säädön jälkeen jäähtyessään kutistua ja kiristää laakerit liian tiukalle. 1/3 metrin ruotoputki laajenee 30 asteen lämpötilaerolla 0,1 mm. :?
Alumiinisen emäputken lämpölaajeneminen on tuohon nähden kaksinkertaista, eli koko pyörän lämmittäminen -10 asteen pakkaslämpötilasta +20 asteeseen kiristää laakeria myös tuon 0,1 mm.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Radius C4

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 12 Syys 2024, 12:00

Vaikka runko olisi myös terästä, mutta pyörä on ollut pidempään sisällä, mutta tuotu sopivasti ulos kylmään säädettäväksi, jäähtyy runko päällä nopeammin ja ruotoputki säädön jälkeen jäähtyessään kutistua ja kiristää laakerit liian tiukalle.

Muistaakseni tuolla tavalla se laakerin säätö meni.

Vastaa Viestiin