Kiinnostavaa. Toisaalta litiumakun pitäisi kestää pitempään kun ei lataa ihan täyteen. Mutta jos kennojen jännitteet jääkin näin epätasaisiksi, lienee sittenkin parempi ladata täyteen?
Unagi sähköpotkulauta
Re: Unagi sähköpotkulauta
Eiköhän riitä kun tuon kennojen jännitteentasauksen saa tehtyä silloin tällöin, ei ne yleensä hetkessä epätasapainoon mene. Eli suurimman osan latauksista voi tehdä pienemmällä jännitteellä. Riippuu tosiaan akun bms:stä, miten hyvin se osaa hoitaa tuon balansoinnin.
Mielenrauhaa noihin akku-asioihin saa myös valitsemalla sellaisen bms:n, mikä kertoo bluetoothin välityksellä kännykän sovellukselle kennokohtaiset jännitteet -> ei tarvi arpoa balansoinnin tarvetta ja akun tilaa.
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Unagi sähköpotkulauta
Moni asia on turvallisempi, jos tietää mitä tekee. Moni ei tiedä. Mä kasaan akut aina hitsaukseen tarkoitetussa tilassa. No pistehitsauksella. Se on myös vakuutustekninen syy. Säilytän sinkkiämpärissä, jossa on palovaroitin, että mahdollisesti ehkä ehtii viedä savuavan ja piippavan ämpärin ulos. Akun syttymisen jälkeen siihen ei enää koske kukaan. Se palaa siinä missä se on.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Unagi sähköpotkulauta
tm kirjoitti: ↑15 Kesä 2024, 18:35Eiköhän riitä kun tuon kennojen jännitteentasauksen saa tehtyä silloin tällöin, ei ne yleensä hetkessä epätasapainoon mene. Eli suurimman osan latauksista voi tehdä pienemmällä jännitteellä. Riippuu tosiaan akun bms:stä, miten hyvin se osaa hoitaa tuon balansoinnin.
Mielenrauhaa noihin akku-asioihin saa myös valitsemalla sellaisen bms:n, mikä kertoo bluetoothin välityksellä kännykän sovellukselle kennokohtaiset jännitteet -> ei tarvi arpoa balansoinnin tarvetta ja akun tilaa.
Nuorison kanssa keskusteltiin skuutin akun balansoinnista ja yleensäkin bms- än toiminnasta.
Eikös kuitenkin ole niin ettei juuri missään isommassa akkuerjöstelmässä joka armaan kennon jännitettä vahdita erikseen, vaan akku on jaettu esim 10kennon sarjoihin ja niitä sarjoja balansoidaan keskenään? En minä ainakaan löytänyt bms-ää jossa olisi esim 50 kennon balansointi, vaan isoimmat taisi olla luokka s24
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Unagi sähköpotkulauta
En ihan ymmärtänyt tuosta. Ehkä tarkoitit, että akku on jaettu muutaman kennon ryhmiin, eli rinnan kytkettyihin yksiköihin, eikä sarjoihin, joka viittaa sarjaan kytkentään. Nämä ryhmät on sitten kytketty sarjaan. Sillä vain sarjassa olevia kennoja pitää balansoida toistensa suhteen. Rinnan kytketyt kennot balansoivat, eli tasaavat jännitteensä keskenään ihan itsestään.
Mutta kyllä. Juuri noin se menee. Yksittäisiä kennoja ei yleensä balansoida, vaan ne toimivat osana rinnan kytkettyä ryhmää, joita sitten kytketään sarjaan ja balansoidaan BMS elektroniikalla. Paitsi LiPo-maailmassa, jossa balansoidaan myös yksittäiset kennot. Paljon riippuu siitä, mikä on laitteen jännite ja miten suuria virtoja käytetään. Lipohommissa virrat voivat olla yli 40C, jolloin on tärkeää, että myös yksittäiset kennot ovat toistensa suhteen samalla viivalla, sillä näin suurilla kuormituksilla yksittäinen huono kenno pilaa koko akun virranantokyvyn.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Unagi sähköpotkulauta
Mjoo.
Tuo - sarja, oli huono sanavalinta tohon kohtaan. Rinnankynnestä oli kyse.
Tämä oli hyvä varmistus ettei joka kenno vaadi omaa balansointia. Aisia onkin hieman ihmetyttänyt mua, kun jostain sellaisen käsityksen saanut, mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta perehtyä aiheeseen tarkemmin.
Voihan tietty rinnankytkettyjen kennojenkin välille syntyä ajan myötä hienoisia eroja ainakin varauskyvyssä ja ehken tämä on luonut mielikuvaa tarpeesta balansoida joka kenno joskus erikseen.. Mutta tosiaan kyllähän jännitteet rinnankytkennässä on pitkälti samat.. Varastoi sit kukin kenno itseensä sen määrän energiaa kuin kyseisellä jännitteellä kykenee.
Ja tämä varauskyvyn vaihtelu, sehän se tosiaan on syy miksi erilliset paketit pitää balansoida keskenään..
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Unagi sähköpotkulauta
Tämän mukaan itse opiskelin akkujen kasaamisen. Virheitäkin tein. Jätin sujuvasti yksittäisten kennojen jännitemittaukset tekemättä. Onneksi kaikki oli uusia 18650-akkuja. Toki minun akuista ei oteta, kun maksimissaan 15 ampeeria.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Unagi sähköpotkulauta
Tuossa kuvassa näkyy balansoinnin pikkujohdot. 3kpl rinnankytkettyjä kennoja on aina yhden johdon valvonnassa. Tai tietenkin kahden koska plus ja miinus.