Koska keskeneräisiä projekteja ei voi koskaan olla liikaa, niin levoton mieli generoi jälleen uuden. Ja jottei tästä tulisi heti alkuunsa usean aikaisemman kaltaista vuosia kestävää ikuisuusprojektia, niin pidetään alkuspeksaus suht yksinkertaisena.
No, 1CV:n seuraajaan olen jo pitkään kertonut laittavani 20" läskirenkaat: vannehalkaisija siis 406 mm ja renkaan leveys n. 100 mm. Koska sellaisista ei ole itsellä vielä juuri kokemusta (3Fatin eturengasta ei lasketa), niin pitäisihän kokeilua varten rakentaa "testipenkki", ennen tuota lopullista kohdetta eli nelipyöräistä. Ja koska Gotlannin reissu jälleen herätteli hieman kiinnostusta ajaa myös 2-pyöräisillä, niin mikäpä sopivampi värkki kuin rungoltaan suht yksinkertainen sellainen: helppo valmistettava ilman mitään jousituksia yms. rakentamisen hidasteita.
Yhtenä ajurina on päästä kokeilemaan, pystyykö paksulla 406-kokoisella renkaalla yhdistämään hyvän ajomukavuuden ja edes jotenkuten siedettävän vierintävastuksen. Ja millaisella rengaspaineella/painumalla tämä mahdollisesti toteutuisi, millaiseen lopputulokseen pääsisi esim. 15% painumalla?
Jos sopivaa mukavuus/rullaavuusyhdistelmää ei löydy pelkällä renkaan joustolla, niin tietääpähän panostaa 1CV:n seuraajassa enempi jousitukseen. Rullaavuuttahan saa parannettua rengaspainetta nostamalla, mutta silloin mukavuus kärsii, ja jossain vaiheessa alkaa kaivata oikeaa jousitusta renkaan jouston lisäksi. Ennakkokuvitelma on tällä hetkellä, että sangen vähällä jousituksella voisi selvitä, jos rengaspaineet vain voi pitää maltillisina.
Laitetaan tulevan pyörän nimeksi vaikka TM Urban Cruiser: TM tekijänsä alkukirjaimista, Urban kuvaamaan pääasiallista käyttöympäristöä, ja Cruiser luomaan mielikuvaa leppoisasta ajokista.
Alkuspeksejä:
- teräsrunko, putket Motonet/IKH-tarjonnasta
- SWB eli lyhytakselivälinen
- yläohjaus
- sähköapu: 250 W keskiömoottori (TSDZ2 tai vastaava)
Ensimmäisestä luonnoksesta ja rengastuksesta kuvia alla.
Kommentointi sallittua ja suotavaa .