Selasin pari vuotta aluetta taaksepäin enkä löytänyt mitään aihetta, joka koskisi puhtaasti musisointia. Tarve höpistä tästä tuli siitä, että tilasin viulun! Ja vaikka kiersin kaikille työkavereille kertomassa asiasta, en saanut vielä tarpeeksi hihkua asiasta.
Olen siis toki yhden ainoan kerran kokeillut viulua - jossa ei toki ollut kaikkia kieliä paikallaan eikä se ollut varmastikaan vireessä, roikkui vanhan talon seinällä pölyttymässä. Haave opetella viulunsoittoa on ollut jo vuosia kytemässä, mutta nyt se selkeästi eskaloitui. Aamukahvitauolla töissä kurkkasin kahta youtubevideota viulunsoiton alkeista, totesin että ei näytä kovin vaikealta, ja tilasin viulun. Ihan halpisversion, toimituskuluineen 179 euroa… Ja siitä lähtien olen tarkistellut sähköpostia tiuhaan, laittakaa nyt jo se viesti että ”tilauksesi on lähetetty”!
Taustalla on siis kyllä pianonsoittoa (ala-asteikäisenä opeteltu) ja kitaransoittoa (yläasteikäisenä aloitettu). Pari ukulelettäkin tuli hommattua vajaa vuosi sitten, mutta niiden soittelu jäi pariin viikkoon, kun pitikin vaihtaa äkkiä kitaraan lähisukulaisen hautajaisten lähestyessä, piti yksi laulu heittää kitaran kanssa kirkossa (ei muuten ollut helppo nakki, kun ulkona oli pakkasta 33 astetta ja kirkko ei ollut ihan 20-asteinen, sorminäppäryys ei ollut kaikista parasta).
Viulunsoitto kai aloitetaan usein lapsena. Jo päätellen siitä, minkäkokoisia viuluja myydään. Niitä taisi olla kaikkea väliltä 1/16 - 4/4, ja jo 12-vuotiaasta alkaen suositeltiin täysikokoista viulua (4/4). Joten kokovalinta oli helppo. Mutta minä ajattelin, että nyt jos koskaan (34 ikävuoden alun lähestyessä) on aika aloittaa harjoittelu, jos haluaa joskus osata soittaa jotenkuten.
Pitää etsiä jostain ne muutamat nuottikirjat, jotka ovat jossain. Jospa löytyisi se joululaulukirja, jotta pääsisi heti aiheeseen. Jouluhan on aivan pian, ja olisi hienoa osata tapailla edes jotain jouluista kappaletta jo silloin. Aika näyttää, kuinka utopistinen ajatus tämä on.