Mahtavaa, siitä se lähtee!
Cruzbike s40
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Re: Cruzbike s40
Mesi_Kammen kirjoitti: ↑23 Maalis 2025, 16:00Tervehdys! Täällä onnellinen nojapyöräilijä, joka onnistui testaamaan uutta pyöräänsä ilman suurempia haavereita. Pahin vamma taisi jäädä poskilihaksiin, kun ei oikein saanut hymyä pyyhittyä naamalta pois
Cruzbike on tehnyt viisiosaisen videosarjan ajamisen opetteluun ja kuuliaisesti etsin lähistöltä tyhjähkön parkkipaikan käydäkseni jokaisen videon opetukset läpi. Rento istunta, kiviset & soraset, jalat irti maasta, koivet polkimille ja lopulta polkeminen. Sen jälkeen vielä hitaalla vauhdilla polkeminen, isoa kasia ja pikku kasia.
Kun harjoitukset oli tehty ja piti vain tuoda pyörä kotiin 200 metrin päähän, eksyin matkalla. Sitä sattuu, varsinkin jos aurinko paistaa ja pyörätiet on harjattu puhtaiksi. Väkeä oli niin paljon liikkeellä, että kiepautin vain n. 5 km testiajon ja ajattelin, että joka kerta, kun lähden ajamaan, menen vielä sille samaiselle parkkipaikalle tekemään kasiharjoitteita yms. Haluan oppia tuon pyörän hallinnan kunnolla.
Mutta olipa mahtava menopeli ajaa!!
Vakaa ja kevyt. Hyvä ajoasento ja näkyvyys jotenkin laajempi kuin Fuegossa, joka varmaan johtuu siitä, että Fuego on niin matala. Lähtö onnistui lopulta ihan paikaltaan, ilman että ensin potkin itseäni liikkeelle. Ajoin myös pari loivaa ylämäkeä ja tämä etuvetovempele tuntuu olevan siihen hommaan parempi, tai ainakin minä sain tällä pyörällä mäkeen ladattua enemmän voimaa.
Voi kun kelit nyt lämpenisivät vielä vähän...
Hauska teksti Mesikammelta. Tekstistä näkyy hienosti poskilihasten kramppitila.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Mesi_Kammen
Poskilihasten kramppitila on edelleen päällä saatuaan lisää buustia viime lauantain kauniista pyöräilypäivästä
Ensin kiltisti tekemään harjoitteita tyhjälle parkkikselle ja vetäisin sitten kauden ensimmäisen nous daivinkin. Luulin itsestäni jo vähän liikoja ja yritin liian pientä kahdeksikkoa liian hiljaisella vauhdilla, eihän se hyvin päättynyt. Kanssapyöräilijät olivat huolissaan minusta, minä olin huolissani siitä, ettei pyörään vaan tullut naarmua. Onneksi ei.
Käytiin tekemässä reilu 15 km lenkki hirveässä vastatuulessa (joka on jostain syystä päällä sekä meno- että tulomatkalla), jota minä en kyllä samanlailla huomioinut kuin pystypyörillä ajaneet kaverini. Yllättävän paljon tuo toisenlainen ajoasento ja aerodynamiikka vaikuttaa. Ihmisiä pyörineen ja kaikenlaisine muine vimpaimineen oli paljon liikenteessä, enkä uskaltanut ihan pahimpiin sumppuihin vielä mennä, sen verran on epäilyksiä pyörän täyden hallittavuuden suhteen. Joka tapauksessa, ohjaus alkaa tuntua jo hyvältä ja ymmärsin senkin, että vaihde on oltava sen verran isolla, että tuntuma polkimiin pysyy alamäessäkin, muuten ohjaus vaikeutuu huomattavasti. Ja pikkuhiljaa alan ymmärtää kuinka ohjaus lähtee pitkälti juuri jaloista, vaikka aivot tuuttaavatkin ilmoille ehdotusta ohjaustangon vääntämisestä väkisin käsillä.
Pyörä on kevyt ajaa ja luotan siihen, että kesän loppuun mennessä en aristele enää sen ohjauksen kanssakaan. Mutta kiva oli huomata kuinka paljon innostusta tuollainen pyörä herättää, kun sillä ihmisten ilmoilla kulkee. Ei ollut yksi eikä kaksi huutoa, kun kuulin jonkun hihkaisevan, että katso mikä fillari! Ja joka kerta kun pysähdyin, jostain ilmaantui lauma metrin mittaisia pyörän ympärille Eipä silti, ei ne metrin mittaiset ainoita olleet, kyllä siellä ihan aikuisetkin tuntuivat olevan kiinnostuneita. Edelleen heitän toiveita kelien haltijalle, että josko pyöräilykausi oikeasti käynnistyisi jo maalis-huhtikuun vaihteessa....
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Koita siellä tyhjällä parkkiksella ajaa suoraan, niin että koko ajan kevennät otettasi ohjaustangosta. Sitten kun alkaa ihan sormenpää kosketus riittämään, niin voit hetkeksi löysätä kädet kokonaan irti. Seuraavaksi loivaa kurvailua ilman käsiä jne. Tällaisia harjoituksia kannattaa ihan alusta asti tehdä vähän kerrallaan ja pikkuhiljaa lisätä. Silloin oppii oikean polkutekniikan nopeammin.
- Mesi_Kammen
Vilijami kirjoitti: ↑31 Maalis 2025, 14:16Koita siellä tyhjällä parkkiksella ajaa suoraan, niin että koko ajan kevennät otettasi ohjaustangosta. Sitten kun alkaa ihan sormenpää kosketus riittämään, niin voit hetkeksi löysätä kädet kokonaan irti. Seuraavaksi loivaa kurvailua ilman käsiä jne. Tällaisia harjoituksia kannattaa ihan alusta asti tehdä vähän kerrallaan ja pikkuhiljaa lisätä. Silloin oppii oikean polkutekniikan nopeammin.
Kiitos, lähden harjoittelemaan tätä kun seuraavan kerran menen pyörän kanssa ulkoilemaan. Pyöräillessä huomasi, että aina kun pyörä alkoi tehdä pientä siksakkia, tajusin että puristan liikaa käsillä ohjaustangosta. Mitä rennommin uskalsin pitää tangosta kiinni, sitä helpompi oli mennä sinne minne halusinkin.
Kiva lukea otteita treenien edistymisestä.
Muistui mieleen yksi treenitekniikka mitä käytin aikoina käsillä ohjaamisen vähentämiseksi. Alussa kun ei vielä voinut hellittää otetta tangosta, niin aloin hiljakseen kaventamaan otetta tangosta, lopulta pitäen kiinni ainoastaan sen keskikohdasta. Siitä olikin turvallisen tuntuista irrottaa ote kokonaan tangosta, vaikka vain hetkeksi.
Toki mun pyörässä.on suorempi tanko kuin sulla joten mulla tuo oli luontevampi tapa, mutta josko tosta ideasta jotain hyötyä olisi.
Varsinkin mbb-opettelun alkuaikana minä jouduin vauhdin kasvaessa esim. alamäessä keskittymään siihen, että käsien lisäksi myös jalat pysyivät rentoina. Muistin sen taas, kun kävin kevään ensimmäisen lenkin ajamassa flevolla. Helposti käy niin, että vauhti, routavauriot, muut ajoneuvot kapealla tiellä, jne. aiheuttavat ylimääräista stressiä ja sen seurauksena jäykkyyttä ohjaaviin jalkoihin. Aktiivinen keskittyminen niiden rentona pitämiseen on auttanut minua.
-Harri-
Flevobike