Musisointi ja soittimet

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
anioni
Sisällöntuottajakokelas

Musisointi ja soittimet

Viesti Kirjoittaja anioni »

Selasin pari vuotta aluetta taaksepäin enkä löytänyt mitään aihetta, joka koskisi puhtaasti musisointia. Tarve höpistä tästä tuli siitä, että tilasin viulun! Ja vaikka kiersin kaikille työkavereille kertomassa asiasta, en saanut vielä tarpeeksi hihkua asiasta.

Olen siis toki yhden ainoan kerran kokeillut viulua - jossa ei toki ollut kaikkia kieliä paikallaan eikä se ollut varmastikaan vireessä, roikkui vanhan talon seinällä pölyttymässä. Haave opetella viulunsoittoa on ollut jo vuosia kytemässä, mutta nyt se selkeästi eskaloitui. Aamukahvitauolla töissä kurkkasin kahta youtubevideota viulunsoiton alkeista, totesin että ei näytä kovin vaikealta, ja tilasin viulun. Ihan halpisversion, toimituskuluineen 179 euroa… Ja siitä lähtien olen tarkistellut sähköpostia tiuhaan, laittakaa nyt jo se viesti että ”tilauksesi on lähetetty”! :lol:

Taustalla on siis kyllä pianonsoittoa (ala-asteikäisenä opeteltu) ja kitaransoittoa (yläasteikäisenä aloitettu). Pari ukulelettäkin tuli hommattua vajaa vuosi sitten, mutta niiden soittelu jäi pariin viikkoon, kun pitikin vaihtaa äkkiä kitaraan lähisukulaisen hautajaisten lähestyessä, piti yksi laulu heittää kitaran kanssa kirkossa (ei muuten ollut helppo nakki, kun ulkona oli pakkasta 33 astetta ja kirkko ei ollut ihan 20-asteinen, sorminäppäryys ei ollut kaikista parasta).

Viulunsoitto kai aloitetaan usein lapsena. Jo päätellen siitä, minkäkokoisia viuluja myydään. Niitä taisi olla kaikkea väliltä 1/16 - 4/4, ja jo 12-vuotiaasta alkaen suositeltiin täysikokoista viulua (4/4). Joten kokovalinta oli helppo. :D Mutta minä ajattelin, että nyt jos koskaan (34 ikävuoden alun lähestyessä) on aika aloittaa harjoittelu, jos haluaa joskus osata soittaa jotenkuten.

Pitää etsiä jostain ne muutamat nuottikirjat, jotka ovat jossain. Jospa löytyisi se joululaulukirja, jotta pääsisi heti aiheeseen. Jouluhan on aivan pian, ja olisi hienoa osata tapailla edes jotain jouluista kappaletta jo silloin. Aika näyttää, kuinka utopistinen ajatus tämä on. :mrgreen:

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Musisointi ja soittimet

Viesti Kirjoittaja jori »

anioni kirjoitti: 01 Loka 2024, 18:50

Viulunsoitto kai aloitetaan usein lapsena. Jo päätellen siitä, minkäkokoisia viuluja myydään. Niitä taisi olla kaikkea väliltä 1/16 - 4/4, ja jo 12-vuotiaasta alkaen suositeltiin täysikokoista viulua (4/4). Joten kokovalinta oli helppo. :D Mutta minä ajattelin, että nyt jos koskaan (34 ikävuoden alun lähestyessä) on aika aloittaa harjoittelu, jos haluaa joskus osata soittaa jotenkuten.

Tuo on ihan sopiva ikä opetella viulun soitto. Tältäkin foorumilta löytyvä Matti Karvonen opetteli viulun soiton juuri tuon ikäisenä, tai hieman vanhempana ja oppi nopeasti. Parin vuoden harjoittelun jälkeen soitti jo kamariorkesterissa ja nykyään kansanmusiikkijameissa ja sellaisissa. Ei muuta kuin kovaa harjoittelua.

Viulun soitossa on tärkeintä tarkasti kuunnella viulun ääntä ja aina heti reagoida, kun alkaa kuulostaa hyvältä ja jatkaa sitä, mikä tuottaa hyvän äänen. Tavoitella sweet spottia, kuten tenniksessä. Tuo kuuntelu on tärkeää, paitsi nopean oppimisen kannalta, myös lähimmäisten kannalta. :D

Tuo siis ei ole virnuilua, vaan vakavasti tarkoitan tuota. (Välitin siis tässä kokeneen viulunsoiton opettajan Aira Maria Lehtipuun viisautta, en keksinyt omasta päästäni, kuten nojapyörähommissa usein. :oops: )

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

anioni
Sisällöntuottajakokelas

jori kirjoitti: 01 Loka 2024, 19:18

Tuo on ihan sopiva ikä opetella viulun soitto. Tältäkin foorumilta löytyvä Matti Karvonen opetteli viulun soiton juuri tuon ikäisenä, tai hieman vanhempana ja oppi nopeasti. Parin vuoden harjoittelun jälkeen soitti jo kamariorkesterissa ja nykyään kansanmusiikkijameissa ja sellaisissa. Ei muuta kuin kovaa harjoittelua.

Viulun soitossa on tärkeintä tarkasti kuunnella viulun ääntä ja aina heti reagoida, kun alkaa kuulostaa hyvältä ja jatkaa sitä, mikä tuottaa hyvän äänen. Tavoitella sweet spottia, kuten tenniksessä. Tuo kuuntelu on tärkeää, paitsi nopean oppimisen kannalta, myös lähimmäisten kannalta. :D

Tuo siis ei ole virnuilua, vaan vakavasti tarkoitan tuota. (Välitin siis tässä kokeneen viulunsoiton opettajan Aira Maria Lehtipuun viisautta, en keksinyt omasta päästäni, kuten nojapyörähommissa usein. :oops: )

Tässä oli paljon toivoa lisäävää, kiitos siitä! Tosin vähän myös huolta aiheuttavaa… Vaikka tosiaan paria instrumenttia osaan soittaa, niin musiikkikorvani ei ole kyllä vahvuuksiani. Suhtaudun musiikki-instrumentteihin varsin insinöörimäisesti - kunhan viritän kielen tuohon taajuuteen, saan tuosta painamalla tuota taajuutta… Viulussa pitänee ilmeisesti osata painokohdat löytää ilman mitään merkkiä (kuten kitarassa ja ukulelessä on nauhat)… Ja musiikkikorva voisi osata sanoa jos painetaan kaksi milliä liian ylhäältä tai alhaalta. :D

No, seuraavilla tm:n yllätyssynttäreillä soi sitten viulu, janx on kaiketi mukana joko kitaran kanssa tai riisitäytteisellä pilttipurkilla rytmiä antaen. :D

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

Haltioitueena seurasin tuon riisitäytteisen pilttipurkin kehitysprosessia. Silkkaa nerokkuutta!

janx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janx »

Musiikki - onko se joku uusi sieni- tai marjalajike? :?:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Itse oon ihastellut, että sellossa on kiva ääni, ja vähän moisesta haaveillut. Mutta sitten kun miettii, että kuinka huonosti oon oppinut kitaraakaan soittamaan, niin sello olis varmasti ihan liian paha rasti...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

anioni
Sisällöntuottajakokelas

tavasti kirjoitti: 07 Loka 2024, 13:20

Itse oon ihastellut, että sellossa on kiva ääni, ja vähän moisesta haaveillut. Mutta sitten kun miettii, että kuinka huonosti oon oppinut kitaraakaan soittamaan, niin sello olis varmasti ihan liian paha rasti...

Mulla tuo hinku oli nimenomaan viuluun, sitten viulun tilattuani totesin että niinnojoo sellokin olis voinut olla kiva.

Viuluhan saapui sitten jo lauantaina! Ja se on varsin nätti koriste seinälle... Eli ei tätä opi! No sain mä lopulta maanantaina sen vireeseen, myös jonkinlaisia ääniä sai irti mutta voi olla että nyt on kuviteltu itsestä vähän liikoja. Mut on tuo mielenkiintoinen, tuo jorin toteamus siitä että kun kuulostaa hyvältä, jatka, tuntui ihan viulunsoittoon istuvalta. Jousi pitää kiristää sopivaan kireyteen ennen soittoa, ja siihen levitetään myös jonkinlaista vahaa (resin taisi olla englanniksi sen nimitys). Oli vaikea miettiä mikä on sopiva kireys, mutta sehän löytyi nimenomaan sitten siten että milloin viulu soi kivasti.

Kielten viritys vaati tosiaan myös hieman harjoittelua, niiden kitarasta tuttujen kiristysnuppien lisäksi viulussa on vielä hienoviritysruuvit kielen toisessa päässä.

.

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

anioni kirjoitti: 09 Loka 2024, 11:49

myös jonkinlaisia ääniä sai irti mutta voi olla että nyt on kuviteltu itsestä vähän liikoja.
siihen levitetään myös jonkinlaista vahaa (resin taisi olla englanniksi sen nimitys).

Jouseen levitetään hartsia, jotta siihen tulisi kitkaa, jolla kieli saadaan väräjämään.

Olen antanut itselleni kertoa, että tällaiset viulun kaltaiset soittimet, joista saa ihan minkä tahansa äänen, ovat ainakin minulle liian vaikeita. Tarkoitan siis viulua, jossa ei ole nauhoja niin kuin kitarassa. Ja myös vetopasuunaa, jossa ei ole näppäimiä eikä reikiä niin kuin saksofonissa, klarinetissa tai nokkahuilussa.

Mutta kyllä ihmiset vaan todistettavasti ovat oppineet soittamaan näitäkin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ajarmala kirjoitti: 09 Loka 2024, 15:26

Olen antanut itselleni kertoa, että tällaiset viulun kaltaiset soittimet, joista saa ihan minkä tahansa äänen, ovat ainakin minulle liian vaikeita. Tarkoitan siis viulua, jossa ei ole nauhoja niin kuin kitarassa. Ja myös vetopasuunaa, jossa ei ole näppäimiä eikä reikiä niin kuin saksofonissa, klarinetissa tai nokkahuilussa.

Itseni luokittelisin samoin kykenemättömäksi, mutta kitaraa olen soitellut slide-putken kanssa, mutta siinähän on nauhat minkä kohdalle putki vaan siirtää, mutta toki hienosäätöön sävelkorva olisi paikallaan. Omista tekeleistä loppupuoli tästä https://www.youtube.com/watch?v=ycVrgGtrBmM ja tämän melodiaraita kokonaan
https://www.youtube.com/watch?v=jQ2NqIusEJY on slidellä soitettu.

Viuluja toki on olemassa myös nauhallisia. Ja nauhattomiin jousisoittimiinkin tietty voi laittaa teipin tai muun merkin visuaaliseksi vihjeeksi missä 'nauha' suunnilleen olisi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

JudeT

Viesti Kirjoittaja JudeT »

.. tilasin viulun! Ja vaikka kiersin kaikille työkavereille kertomassa asiasta, en saanut vielä tarpeeksi hihkua asiasta.

Oletkin mennyt kerralla syvään päähän soitinvalinnassa, mutta toisaalta miksei jos motivaatio kantaa. :)

Itse aloitin >40 <50 iässä basson opiskelun. Sähköavusteisena tietysti kun en halua selaista ennenvanhaisen puhelinkopin kokoista pystybassoa roudata mukana. Asiaan vaikutti voimakkaasti Charles Berthoud -niminen kaveri, joka auttoi ymmärtämään pari juttua; 1) soittaminen on helppoa kun sen osaa, 2) Kummelit ovat valehdelleet basismista. Siis tokihan voi heti alusta lähtien tyytyä nuohoamaan tyhjä ilme naamalla pelkkiä juurinuotteja, tai sitten pistää > 20000h opiskeluun ja astua sovinnaisuuden hiekkalaatikosta etäämmäs. Tosin oma elämä ehtii loppua kesken ennen kuin pääsen lähellekään tuota tasoa, mutta ainakin on yritetty :wink:

Ps. CB taitaa myöskin kohtalaisen hyvin nauhattomat(fretless) välineet, slideputken(sähköbassolla), perinteisen jousen sekä eBowin, pianon, (kitaran), jne. Jos kiinnostaa jopa yli musiikkipoliittisten rajojen, niin kannattaa hakea nimellä youtubesta.

Viimeksi muokannut JudeT, 03 Huhti 2025, 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JudeT

tavasti kirjoitti: 13 Loka 2024, 10:42

... kitaraa olen soitellut slide-putken kanssa, mutta siinähän on nauhat minkä kohdalle putki vaan siirtää...

Ehkä näinkin, mutta ainakin bassolla slide "muuttaa" soittimen yhtä kuin nauhattomaksi, ellei sitten paina putkea lautaan asti joka on sekä turhaa että pahan kuuloista. Samalla huomaa että jos slide on millinkin väärässä kohtaa, niin heti menee ohi nuotin. Toki nauhat auttaa näkemään että onko edes suunnilleen oikealla karttaneliöllä, mutta ei niistä ratkaisevaa hyötyä ole, ellei sitten soita Ukko Nooaa 20 bpm.

Ja nauhattomiin jousisoittimiinkin tietty voi laittaa teipin tai muun merkin visuaaliseksi vihjeeksi missä 'nauha' suunnilleen olisi.

Tässä vain tulee se että jos meinaa noita klassisia nauhattomia oppia edes joten kuten soittamaan, niin aivan järjetön määrä tunteja täytyy pistää sisään jotta sävelkorkeudet menee lihasmuistiin, ja omata/hankkia tarkka sävelkorva.

anioni
Sisällöntuottajakokelas

JudeT kirjoitti: 03 Huhti 2025, 12:49

.. tilasin viulun! Ja vaikka kiersin kaikille työkavereille kertomassa asiasta, en saanut vielä tarpeeksi hihkua asiasta.

Oletkin mennyt kerralla syvään päähän soitinvalinnassa, mutta toisaalta miksei jos motivaatio kantaa. :)

Itse aloitin >40 <50 iässä basson opiskelun. Sähköavusteisena tietysti kun en halua selaista ennenvanhaisen puhelinkopin kokoista pystybassoa roudata mukana.

Se oli todellakin syvään päähän! Pari viikkoa jaksoin siitä hihkua ja sit totesin et aivan liian vaikea. Ei ole sitä sävelkorvaa, ja sit mä yritin hahmottaa oikeiden nuottien paikkaa pitämällä sormea jossain, soittamalla ääntä ja katsomalla minkä taajuuden puhelin sieltä löytää, sit liikutettiin sormea ja… ei. Ei ole minun soitin. :lol: Myydään viulu halvalla!

Mutta on siitä ihan hupia silti ollut. Pientä illanistujaista vietettiin meillä ja yllytin vieraita kokeilemaan. Muut ei innostunut, mutta veljeni sentään olivat tarpeeksi hulluja. Ja toinen soitti kyllä sillä tavalla, että on se ainakin katsonut joskus viulunsoittoa! Eli sai ääniä aikaiseksi.

Ja oli tuo nyt sentään ihan hauska kokeilu (hinta 300 e), tiedänpä nyt mitä tarkoitetaan kun puhutaan et viulu ei ole helppo soitin. Enhä hingu enää yhdenkään nauhattoman jousisoittimen perään.

Hmm, basso! Ei, kyllä nyt pitää hetki olla hamuamatta lisää soittimia. Joskus olisi kyllä hauska kokeilla soittaa muitakin puhallettavia soittimia kuin nokkahuilua. Tai no itseasiassa, velihän osti minulle jostain kirpputorilta vanhan melodican, en vain ole saanut sitä vielä. :D

.

JudeT

Rohkaisen silti vielä jatkamaan viuluopintoja kunnes löytyy se soitin mikä natsaa. Ja voihan viulua soittaa fingerstylelläkin, vrt. mandoliini. :mrgreen:

Ps. Oletko koskaan halunnut soittaa..
..saksofonia, säkkipilliä, kirkkourkuja, bassoa, kitaraa, syntikkaa, (viulua..), tai kymmeniä muita soittimia?

Roland Aerophonella nuo onnistuu kaikki. Kts. esim.
https://www.youtube.com/watch?v=Tb_hRtJ ... YY&index=4

anioni
Sisällöntuottajakokelas

JudeT kirjoitti: 06 Huhti 2025, 21:36

Rohkaisen silti vielä jatkamaan viuluopintoja kunnes löytyy se soitin mikä natsaa. Ja voihan viulua soittaa fingerstylelläkin, vrt. mandoliini. :mrgreen:

Ps. Oletko koskaan halunnut soittaa..
..saksofonia, säkkipilliä, kirkkourkuja, bassoa, kitaraa, syntikkaa, (viulua..), tai kymmeniä muita soittimia?

Roland Aerophonella nuo onnistuu kaikki. Kts. esim.
https://www.youtube.com/watch?v=Tb_hRtJ ... YY&index=4

No ei se fingerstyle taida auttaa siihen oikeiden nuottien löytymiseen! Kyllä mä sitä vielä jossain vaiheessa kokeilen. Taitaa nuo syksyt olla sellaisia vaarallisia aikoja, jolloin tulee innostuttua uusista soittimista, kun syksyllä 2023 tuli ukulele ja heti seuraavana syksynä viulu. Että jos sitä koittais pysyä syksyllä 2025 kovana ja päättäisi että nyt minä opettelen sitä ukuleleä/viulua soittamaan, en osta mandoliinia! Vaikka mandoliiniakin on katseltu. :D

.

JudeT

anioni kirjoitti: 06 Huhti 2025, 21:45

No ei se fingerstyle taida auttaa siihen oikeiden nuottien löytymiseen!

Tuo on kyllä totta. Mutta auttaisiko jos heität jousen vasemman olan yli, soitat yksi sävel kerrallaan arpeggiona vähän sinne päin ja kutsut sitä jazziksi? 8)

Vastaa Viestiin