Iskunvaimentimen jousen arvo lbs/in kertoo, kuinka monta paunaa (lbs) voimaa tarvitaan puristamaan jousta kasaan yhden tuuman (in) verran[1][4]. Tämä arvo ilmaisee jousen jäykkyyden eli jousivakion.
Esimerkiksi:
450 lbs/in jousi vaatii 450 paunan voiman puristuakseen kasaan yhden tuuman verran[4].
Jokainen lisätuuma puristusta vaatii 450 paunaa lisää voimaa.
Muunnettuna SI-järjestelmään:
1 lbs/in ≈ 0.175 N/mm
Esimerkiksi 450 lbs/in ≈ 78.75 N/mm
Jousivakio määräytyy useista tekijöistä, kuten:
Jousen materiaalista
Jousilangan halkaisijasta
Jousen kokonaishalkaisijasta
Kierteiden lukumäärästä
Jousen kokonaispituudesta[1]
On tärkeää huomata, että jousivakio pysyy samana riippumatta jousen pituudesta. Esimerkiksi 450 lbs/in jousi vaatii 450 paunan voiman puristuakseen tuuman verran, oli jousi sitten 115 mm tai 140 mm pitkä[4].
Viimeksi muokannut janx, 03 Maalis 2025, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eli voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto 165 mm pituinen (silmästä silmään) 1000 lbs/in (175 N/mm) jousella.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eli voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto 165 mm pituinen (silmästä silmään) 1000 lbs/in (175 N/mm) jousella.
Tilasin em. iskarin. Vanha jousi käy varmaankin tuohon, joten voi vaihdella, jos tarvii. Tulee kk päästä. No laitetaan vanha siksi aikaa, jos ja kun ehtii ajelemaan. https://aliexpress.com/item/1005005894294953.html
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Baanojen huono puoli on, että tämmöset hauskat vuoristoradat ohitetaan. Tosin ei oikea vuoristoratakaan olisi hauska ilman sähköä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kauden eka ja uusi iskari.DSC_2061.jpgDSC_2056.jpgDSC_2062.jpg
Uusi iskari ei tuonut toivottua tulosta, joka ei sinänsä yllätä. Potkii niskatuki ehkä vähän lempeämmin. Iskarin pidentymistä alkuperäisestä en voi sanoa ajossa huomaavani. Tämä ei taida olla iskarikysymys kuin osaksi. Mikähän on etujouston merkitys niskatukeen kohdistuvan iskun laatuun? Etupumpuissa ei välttämättä ole enää ketään kotona. Mitäs jos lisäisi niskatukeen pehmennystä?
Ensiapuna varmaankin kannattaa nostaa istuin niin pystyyn kuin se menee.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Sellainen pulpahti mieleen, että tuo pään tärähdys voi olla myös kotoisin etupään joustosta. Jos etupään ulosjousto on kovin hidas, se voi korostaa pään tärähdystä. Etupää puristuu paakun yli mennessään kasaan ja paakun jälkeen putoaa alas samalla kun takapää lähtee nousemaan paakulle. Tämä aiheuttaa pään kohdalle piiskaliikkeen. En tiedä, onko kyse tästä, mutta tällainen tuli mieleen.
Eli tarkasta, että etujoustolla on riittävästi sekä sisään-, että ulosjoustovaraa, eikä ulosjoustoa ole vaimennettu liikaa. -Ehkä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Jos vetoketjussa haluaa pysyä niin sukelluskuivapukujen ketjut pitää vettä oikein hyvin
Jos asiaa tarkastelee poksin ulkopuolelta, niin syy voi ehkä löytyä pyörätyypistä eikä iskarista. Rungon takapää nyökkii etunavan ympärillä, joten swb pyörän niskatuki tekee perän joustossa enemmän edes-takaisin liikettä kuin lwb pyörässä. Niissä pyörätyypeissä on kuitenkin metrin akseliväliero, niin olettaisin nyökkimisessä olevan huomattavan eron?
Jos asiaa tarkastelee poksin ulkopuolelta, niin syy voi ehkä löytyä pyörätyypistä eikä iskarista. Rungon takapää nyökkii etunavan ympärillä, joten swb pyörän niskatuki tekee perän joustossa enemmän edes-takaisin liikettä kuin lwb pyörässä. Niissä pyörätyypeissä on kuitenkin metrin akseliväliero, niin olettaisin nyökkimisessä olevan huomattavan eron?
Oonhan mä ajanut tällä pyörällä yli 10 vuotta eikä ongelma ole ollut näin huomattava ainakaan.
Sellainen pulpahti mieleen, että tuo pään tärähdys voi olla myös kotoisin etupään joustosta. Jos etupään ulosjousto on kovin hidas, se voi korostaa pään tärähdystä. Etupää puristuu paakun yli mennessään kasaan ja paakun jälkeen putoaa alas samalla kun takapää lähtee nousemaan paakulle. Tämä aiheuttaa pään kohdalle piiskaliikkeen. En tiedä, onko kyse tästä, mutta tällainen tuli mieleen.
Eli tarkasta, että etujoustolla on riittävästi sekä sisään-, että ulosjoustovaraa, eikä ulosjoustoa ole vaimennettu liikaa. -Ehkä.
Siksi kyselin tuolla aikaisemmin etujousituksen vaikutuksesta tähän ongelmaan. Etujousitus lienee alkuperäinen. Edit: Eikö se nimenomaan hidastu vanhetessaan (kuluessaan).
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Mut ei huvittaisi kalliiseen porata läpiviennin reikiä. Rullattava olisi hyvä, niin tilavuutta voisi sillä tavalla säätää riippuen onko yksi vai kaksi akkua mukana. Nyt sitä säädetään joen varresta löydetyllä lasten uimalelulla.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org