Levyjarru takaperin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1129
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitä mieltä olette, kestääkö levyjarru käyttöä takaperin? Jos etuhaarukan oikeanpuoleisen haarukkaputken etupuolella olisi jarrusatulalle kiinnitys, ja etukiekko olisi myös käännetty vasen puoli oikealle. Jarrusatulaa siis revittäisiin irti putkesta, kun normaalissa tilanteessa sitä työnnetään putkea vasten.

MarcGasch_EXPLOROTEAM1_160428__DSC0160.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kestää..Taitaa 10kN uskaltaa luvata 2kpl M6 pultille vetoa hyvillä varmuuskertoimilla.

Uskoisin jarruvoimien olen huomattavasti alle 1000kg per levy :D

Noh
..180mm levyllä olisko kitkakehä noin 160 eli sem säde 80mm. 10kn x 0.08 m olis 800Nm.
700c renkailla se tietäisi kehälle reilu 2000Nm voimaa maakosketuspisteeseen, millä saadaan 400kg pysähtymään järkevällä 0.5g kiihtyvyydellä.

Saa korjata mikäli meni pahasti metsään. :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mutta miksi? Pitää taustoittaa kysymystä, niin ymmärtää kokonaisuuden.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitä ilmeisimmin tarkoitus on tehdä ohjaavaan pyörään pystympi ohjausakseli, joka vaatii jätön suurentamista. Jättö suurenee käätnämällä etuhaarukka takaperin.

Härski laski pulttikuormitukset omalla tavallaan. Minä lasken näin:

Renkaan ja maan väliin kitkakertoimeksi 1, mikä varmasti riittää ja yleensä aiheuttaa etuvoltin paljon pienemmälläkin kitkakertoimella.
Koko ajoneuvon paino tuonne
Kitkakertoimella 1 ajoneuvon paino on sama kuin renkaan vaakavoima
Akseli momenttinavaksi

Voimien suhteet = halkaisijoiden mitat.
700 kiekko / 140 jarruvoimaympyrä x renkaan vaakavoima ~ 135 kg painovoima = 675 kg vastaava voima 6,75 kN.
Pulttivoimataulukosta nähdään, että kaksi 8.8 M6 pulttia kantaa yli kolminkertaisen voiman 2 x 10,4 kN (20,8) ~ 3 x 6,75 (20,3)

Tuosta 700/140 halkaisjasuhteesta saa hyvän nyrkkikaavan.
Levyjarrun voima on 5 x jarruttava voima. (Tämä on varmalla puolella. kiekko suurin ja jarrulevy pienin, mikä on harvinainen yhdistelmä.)

Pulttivoimataulukko
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä murehtisin enemmän et kestääkö ne alumiiniset kierteet jotka on haarukassa koska ne joutuu nyt kantamaan jarrutusvoiman.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Levyjarru takaperin

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 28 Huhti 2025, 10:48

Mä murehtisin enemmän et kestääkö ne alumiiniset kierteet jotka on haarukassa koska ne joutuu nyt kantamaan jarrutusvoiman.

Nyrkkisääntö on, että kierrereiän pituus, joka on yli 1,5 kertaa pultin halkaisija kestää pultin katkaisevan voiman. Alumiini ei ole lujuudeltaan yhdä hyvä kuin 8.8 teräs, mutta hyvinkin yhtä lujaa kuin tavallinen S355 rakenneteräs, jota varten tuo nyrkkisääntö on tehty. Lisäksi alumiinilla on kierteen kestävyyttä parantavana piirteenä terästä pienempi kimmokerroin, joka tasaa voimat eri kierrekierrosten välillä terästä paremmin. Vaikken tiedä tuon haarukan alumiinin lujuusarvoja, että turha murehtia kierteiden korkkaamista, ellei niitä ole ylikiristämällä korkannut jo valmiiksi.
Yleensä alumiiniin tehdään pidemmät kierteet, joten kierteen korkkaaminen noin pienellä pultilla on todella vaikeaa, vakka yrittäisi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin