ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 998
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja TMS »

Mikäs etuvalo siinä muuten on? Onko vielä muodostunut selvää mielikuvaa kumpi on enemmän mieleen: tankki vai tilleri ohjaus? Minkä kokoinen penkki siinä muuten olikaan?

kristiansalikoski
Viestit: 161
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Mäpä vastaan tuohon penkki- ja valokysymykseen kun Jere ei niihin välttämättä tiedä vastausta.

Penkin pitäisi olla Ergo L ja valo Lupinen SL

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Mikä ohjaus on parempi.
No, se riippuu tilanteesta.

Selväähän on, että ohjaustanko on se tutumpi vaihtoehto minulle.
Ohjaustanko vie vähemmän tavaratilaa sivuilta, koska kädet on vähän korkeammalla ja keskemmällä.

Tankkiohjauksella saa kaksi jarruvipua ja lyhyemmät jarruvaijerit eli paremmat jarrut.
Se voi olla korvaamaton etu joskus. Tangoista saa myös hieman sivuttaistukea.

Erittäin selkeä käyttää. Vipu vilkuille. Lapavaihtajat hyvät  käyttää. Voi ajaa myös yhdellä kädellä. Jarrut yhdellä vivulla. Etuvaihtajaa ohjataan kantapäällä.
Erittäin selkeä käyttää. Vipu vilkuille. Lapavaihtajat hyvät käyttää. Voi ajaa myös yhdellä kädellä. Jarrut yhdellä vivulla. Etuvaihtajaa ohjataan kantapäällä.
Vasemmalla on vilkun kytkin. Oikealla torven nappula. Oikealla takavaihtaja. Vasemmalla etuvaihtaja, jota en ole käyttänyt. Oikealla lokasuojan päällä valojen kaukoohjain. Kiertovaihtajasta en erityisemmin pidä.
Vasemmalla on vilkun kytkin. Oikealla torven nappula. Oikealla takavaihtaja. Vasemmalla etuvaihtaja, jota en ole käyttänyt. Oikealla lokasuojan päällä valojen kaukoohjain. Kiertovaihtajasta en erityisemmin pidä.
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Viimeviikolla oli pieniä ongelmia.

Sähköt katosivat kokonaan.
Yleismittarilla tutkimaan.
Ei ollut oikosulkua, eikä katkoksia.
Sulaketta ei ole. Lupinen akussa on varmaan joku suojapiiri ?
Jännite 15v ilman kuormaa. Valot päällä jännite putosi 2 v.
Irrotin kaikki johdot kytkimistä ja kytkin etuvalon suoraan akkuun hyvin toimi.
Sitten laitoin vain etuvalon valokytkimeen ja hyvin toimi.
Sen jälkeen kytkin kaikki johdot takaisin ja kaikki toimi.
Mystisiä nämä sähköviat.

Sähköt on piilotettu keskipalkin alle ja sinne ei näe hyvin.
Sähköt on piilotettu keskipalkin alle ja sinne ei näe hyvin.
Kaikki on kiinnitetty ja peitetty tarranauhalla.
Kaikki on kiinnitetty ja peitetty tarranauhalla.
Sähkökaavio.
Sähkökaavio.

Penkki ei pysynyt oikeanpuoleisessa alakiinnikkeessään 2 km pitempään.

Laitoin penkin tappiin prikat toisellekin puolelle penkin sivureunaa. Näyttäisi auttavan.
Laitoin penkin tappiin prikat toisellekin puolelle penkin sivureunaa. Näyttäisi auttavan.
Väriä vuoden harmaimpaan päivään
Väriä vuoden harmaimpaan päivään
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Onnettomuuden jälkeen tuli syksyllä ajettua 750km M9:llä

Ruskaa
Ruskaa

Käytännöllisyyttä pitää saada M9 lisää.
Ketjulinja ja takajousitus pitää ainakin kattaa.
Tavarat liukuu helposti väärään paikkaan.

Aurinkolasien kotelo oli jo takavaihtajan välissä.
Aurinkolasien kotelo oli jo takavaihtajan välissä.

Aukkopeitettä ei tullut pyörän mukana.
Quattrovelon aukkopeitettä pitää muokata vähän, jotta sopii tähän.
Onhan siinä hiilikuitu kate, mutta sitä ei voi kuljettaa mukana, jollei käytä sitä kokoajan.

Kate vielä muokkaamatta
Kate vielä muokkaamatta

Takajousitusta voi laskea vähän, niin jalkakyhmyt alla edessä saa vähän maavaraa lisää.
Takana on nyt myös isompi 42 mm leveä rengas.

Ketjulle on vain yksi oikea pituus. Jos liian löysä, niin takavaihtaja ottaa jousituksen kierretankoon kiinni.

Ketjun pituus
Ketjun pituus
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Nyt olen ajanut M9:llä 1200 km. (viime syksy ja tämä kevät)

Täydellisen ajoasennon metsästys on jatkunut.
Niska on saanut kylmää ja muutenkin tykkäisi pystymmästä ajoasennosta.
Laitoin penkin yläosaan lisää pehmustetta asennon saamiseksi pystymmäksi.
Tämän jälkeen olkapäät ottavat yläreunan taitokseen kiinni ja tulee olkapäihin punaisia jälkiä ja paitaan reikiä.
Otin istuinpehmusteen pois, niin mahtuu paremmin.

M9 on 3cm leveämpi, kuin Quattrovelo, mutta silti on vähän ahdasta olkapäille ylhältä päin. Olkapään pehmusteet laitettu myös.
M9 on 3cm leveämpi, kuin Quattrovelo, mutta silti on vähän ahdasta olkapäille ylhältä päin. Olkapään pehmusteet laitettu myös.
Tein suojan vasemmalle puolelle, niin tavarat ei mene voimalinjan väliin tästä materiaalista.
Tein suojan vasemmalle puolelle, niin tavarat ei mene voimalinjan väliin tästä materiaalista.

M9:n sähköjen satunnainen pätkiminen jatkunut.
Vikaa en ole löytänyt.
Lupinen akussa on oikosulku, ylijänite- ja alijännitesuoja.
Se menee päälle joskus.
Kun sähköt olivat hävinneet,
laitoin täyden akun 30s lataukseen, jonka jälkeen kaikki toimi taas.
Nyt toiminut hyvin kuitenkin monta päivää.

Pyörä tuntuu kuitenkin kokoajan paremmalta ja nopeuttakin alkaa löytymään.
Olen tosin ajanut pääasiassa kylmillä ilmoilla vasta.

Alpha sarjalaiset ja tm kuvassa
Alpha sarjalaiset ja tm kuvassa
Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tänään kävin Tampereella ajelemassa.

Näsijärveen tehty saari ja siinä kulkee ratikka ja pyörätie.
Näsijärveen tehty saari ja siinä kulkee ratikka ja pyörätie.
On se saari.
On se saari.
Tammerkosken ylittävälle sillalle tehty puistoalue. Nykyään rantatie kulkee tunnelissa maan alla.
Tammerkosken ylittävälle sillalle tehty puistoalue. Nykyään rantatie kulkee tunnelissa maan alla.
Puistosilta näkymää toiseen suuntaan.
Puistosilta näkymää toiseen suuntaan.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5230
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyviä kuvia! Näsinsaaren pyörätie onkin itsellä vielä testaamatta, täytyy poiketa jossain välissä.

kristiansalikoski
Viestit: 161
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Näitä kuvia katsellessa huomaan tuntevani että M9 on omaan silmääni kaunein velomobiili.

Ajettavuus on myös huikea. Ja kulkuaukko sisään juuri sopivan kokoinen. Ja miten kevyt se on ollakseen noin iso.

Huokaus😊

Toki puutteitakin on, kuten olet huomannut.

Täydellistä velomobiilia saa vielä odottaa😉

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 601
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Pirkan Pyöraily tuli ajettua sunnuntaina uudella reitillä.
Lähtö oli Pirkkahallilta, josta reitti kulki etelään päin
Matkaa tuli 134km + siirtymät kotoa = 170 km.

134km reitti
134km reitti

Alunperin oli tarkoitus ajaa hiljaa ja käydä kaikilla huoltopisteillä.
Lähdin hitaimpien ryhmässä eli ei aikatavoitetta numero oli luokkaa 5700.
Olisi voinut lähteä edes siihen alle 7 tunnin tavoiteaikaryhmään, mutta koska ilmoittauduin aikaisin enkä ollut varma missä kunnossa olen, sen viime vuotisen onnettomuuden jälkeen.
Tämän takia lähtöryhmä valinta oli varovainen.

Alkunousun jälkeen reitti oli todella ajettavaa velomobiilille ja pyörä tuntui kulkevan kevyesti. En sitten malttanut ajaa hiljaa. Puolimatkan paikkeilla alkoi jo tulla vastaan numeroilla 2000-3000 lähteneitä. Matkalla kolmella huoltopisteellä tuli poikettua ja nautittua banaania, mustikkakeitto, suklaata, spisejä, suolakurkkuja ja urheilujuomaa.

Lopussa Linnakallion teollisuusalueella on 2 km pitkä loiva ylämäki, siinä ei enää ollut paljon vauhtia ja ilman lämpötilakin oli jo hellelukemissa. Sen jälkeen maaliin oli onneksi enää alamäkeä ja tasaista muutama kilometri. Ajoaika oli 4t 10 min taukojen kanssa jotain 4t 30min. Yllättävän lähellä omaa ennätystä siis. Lihakeitto maistui ajon jälkeen maalissa.

Lähdöstä kuvaa. Etualalla on kolme pyöräinen sähköavustettu käsin poljettava pyörä. Taisin ohittaa melkein kaikki kuvassa olevat.
Lähdöstä kuvaa. Etualalla on kolme pyöräinen sähköavustettu käsin poljettava pyörä. Taisin ohittaa melkein kaikki kuvassa olevat.
Aina mukava tavata muitakin lajitovereita.
Aina mukava tavata muitakin lajitovereita.
Kuvaa maaliin tulon jälkeen
Kuvaa maaliin tulon jälkeen
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14209
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ALPHA M9, QUATTROVELO, MANGO

Viesti Kirjoittaja jori »

Eilen Kaukajärven saunalla kaksi ohittamaasi tulivat siitä minulle kertomaan. Heti osasin sanoa, että Jerehän se.:mrgreen:
Mitäs Pikametrille kuuluu. Ehditkö enempi utelemaan. Challenge Hurricanen on näemmä hankkinut. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin