Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1939
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vähän aveluttava ratkaisu laittaa tavallinen pultti, jos kierrettä on muutenkin käytössä niukalti. Kiertämällä pinnapultti tai pitkäkierteinen pultti aivan pohjaan asti ottaisi kaiken köytössä olevan kapasiteetin käyttöön.

Varsinainen kiristyshän tapahuisi siis mutterilla.

Hyvin pienellä investoinnilla vähentäisi ison murheen riskiä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Katkennut pultti

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla oli joskus sama ongelma MD2040B:n kanssa. Porasin vasenkätisellä poralla hyvin (monta päivää) irrotusöljyllä liotetun pultin läpi, mutta pultti ei pyörähtänyt yhtään.
Porasin sitten alkuperäisen pultin kokoisen reiän läpi asti ja laitoin läpipultin mutterin kanssa. Tiedä sitten onnistuuko sama 2010:ssä :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17937
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja PW »

Laturi kestäny jo toisenkin kesän. Mutta aina moottoreissa jotain vikkaa, vikkaa... Vettä ruikkii vähän jäähdyttimen ylivuotoputkesta, johtunee siitä, ett korkin tiiviste on entinen? Huomattiin, ett jäähdytinnestettä tihkuu myös jäähdyttimen rungon ja messinkikauluksen välistä. Huoltofirman ohje oli, ett hopealla vois koittaa juottaa saumaa umpeen. Millasilla vehkeillä tuommonen juottaminen tapahtuu? Pitääkö ettii ammattilainen hommaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7687
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Melkoinen opettelu on syylärin juottohommissa. Itse kokeilisin eka juottaa tinalla, tokaksi jotain purkkapatenttia/liimamassaa/kemiallista metallia, sitten lopuksi veisin ammattilaiselle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14331
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja jori »

Juotostahnaa siinä tarvitaan ja joku kuumennin. Tinahopean sulamispiste ei ole kovin korkea, joten varmaankin ihan tavallinen teräväliekkinen töhö/toho riittää. Kaasuhitsauspolttimella ne ammattilaiset yleensä tekevät.
Juotoshopea sulaa 221 asteen lämpötilassa, joten toho riittää kyllä tähän. Juoksutetahnaa, tai jauhetta pitää käyttää riittävästi ja korjattava paikka hiottava kirkkaaksi vaikka karhunkielilaikalla.

Google kirjoitti:

Esimerkkejä sulamispisteistä:
: Tina-hopeajuote 221°C. Käytetään usein LVI-asennuksissa ja keittoastioiden korjauksessa. 
: Kova juote 671°C. 65% hopeaa. 
: Kova juote 690°C. Sopii erityisesti kuparin, messingin, raudan ja teräksen juottamiseen. 
: Kova juote 741°C. 75% hopeaa. 

https://www.clasohlson.com/fi/Tinahopeajuote/p/30-7461
https://www.puuilo.fi/wurth-juoksutepas ... escription

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1939
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja Härski »

I- kaupassa näyttää olevan runsaasti erilaisia matalan budjetin pienen liekin tekeviä kaasupistooleja.

https://www.ikh.fi/fi/tekniset-koneet-j ... iSyQQK-Cy3

Kaipa se hopea tuommosellakin sulaa ilman lisähappea.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17937
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 11 Loka 2025, 22:24

Juotostahnaa siinä tarvitaan ja joku kuumennin. Tinahopean sulamispiste ei ole kovin korkea, joten varmaankin ihan tavallinen teräväliekkinen töhö/toho riittää. Kaasuhitsauspolttimella ne ammattilaiset yleensä tekevät.
Juotoshopea sulaa 221 asteen lämpötilassa, joten toho riittää kyllä tähän. Juoksutetahnaa, tai jauhetta pitää käyttää riittävästi ja korjattava paikka hiottava kirkkaaksi vaikka karhunkielilaikalla.

Google kirjoitti:

Esimerkkejä sulamispisteistä:
: Tina-hopeajuote 221°C. Käytetään usein LVI-asennuksissa ja keittoastioiden korjauksessa. 
: Kova juote 671°C. 65% hopeaa. 
: Kova juote 690°C. Sopii erityisesti kuparin, messingin, raudan ja teräksen juottamiseen. 
: Kova juote 741°C. 75% hopeaa. 

https://www.clasohlson.com/fi/Tinahopeajuote/p/30-7461
https://www.puuilo.fi/wurth-juoksutepas ... escription

Riittääkö tina-hopea tämmöseen turaukseen vai pitääkö olla enemmän hopeeta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14331
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Volvo Penta ongelmien ratkaisuketju

Viesti Kirjoittaja jori »

Riittää kyllä. Tavallinen juotostina ei välttämättä, mutta tuo tinahopea kyllä. Ei se jäähdytin sentään yli 200-asteiseksi lämpiä. :)
Juotoshommissakin pätee vanha sääntö "puhtaus on puoli juotosta". Huolellinen hankaus metallipinnalle ja juoksutteen reipas käyttö parantavat onnistumismahdollisuuksia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin