Irrotusongelmia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17941
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäs saada kölipultti (teräs) irti valuratakölistä. Siis läpipultti n. 30cm rautakölin sisässä ja pultin reikään on ilmeisesti valutettu lyijyä. Onko hyviä vinkkejä?
Ps. Saisko puikkohitsauskoneella pultin niin kuumaksi, ett lyijy sulais ja valuis pois?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7693
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kokeile!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14332
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja jori »

Pultti on kai tarkoitus vaihtaa.
Mikä sen paksuus on?

Kovin vaikea saada sähköä menemään pulttia pitkin syvemmälle kölin reiässä, jos se on juotettua lyijyllä valurautaiseen reikään. Pystyasennossa pinnalle muodostuva sula lyijy johtaa sähkön köliin, eikä pultti kuumene syvemmältä.

Sula pitää siis saada heti pois. Vaikkapa niin, että asetat kölin sellaiseen asentoon, että pultti on vähintään hiukan alaviistoon ja sula lyijy pääsee virtaamaan ulos sitä mukaa kun sitä sulaa. Sähkön tullessa pulttia pitkin lähin lyijy sulaa ensin ja valuu pois välistä. Virtapiiri katkeaa tuosta kohdin ja siirtyy syvemmälle sulattamaan seuraavaa kerrosta lyijyä. Lyijyn sulamispiste on 328 astetta, joten melko maltillinen virta riittää.

ED. Kirjoititkin, että se on läpipultti. En oikein ymmärrä miten, mutta sehän helpottaa pultin irrottamista merkittävästi, kun sähkön saa pulttiin kiinni molemmin puolin. Pultin sähkönjohtavuus on paljon parempi kuin valuraudan ja lyijyn siitä välistä. Kaiken lisäksi lyijyn sähkövastus kasvaa nelinkertaiseksi kun se sulaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17941
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Pultti on 20mm tai vähän ohuempi. Jos lyijyn sais sulamaan ensin alapuolelta, valuis reijästä ulos? Eli jos maakaapelin laittaa pultin yläosaan kiinni ja kölin alapuolella olevaa pultin päätä kuumentaa puikolla? Tarttee kokeilla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7693
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voisko tästä tapauksesta saada kuvaa? Selventäs kovasti. Siis on reikä missä on pultti, mutta mikä on lyijyn tehtävä? Galvaaninen eriste?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17941
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 22 Loka 2025, 08:20

Voisko tästä tapauksesta saada kuvaa? Selventäs kovasti. Siis on reikä missä on pultti, mutta mikä on lyijyn tehtävä? Galvaaninen eriste?

kuva vääräs asennos, alin pultti jumissa
kuva vääräs asennos, alin pultti jumissa

Lyijy on väljässä reiässä täytteenä. Se voi olla joutunu sinne vahingossakin tai sitten tarkotuksella. Valurautakölin yläpinnalla on lyijyä paikoitellen, joko se on valumut pinnalle kun on pultinreikää täytetty tai valupinnassa on ollu jotain monttuja, joita on tasotettu lyijyllä - luulen. Toisen pultin sain irti helposti, sen reiässä ei ollu lyijyä.
Joskus purjeveneiden rautakölin ja kölipuun väliin laitettiin kokomatkalle ohut lyijykerros luultavasti juuri tiivistämään valun epätasasuuksia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7693
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No johan valkeni tilanne!
Monenlaisiin kulkuneuvoihin on tullut remonttia tehtyä, mutta purjeveneistä ei oo pienintäkään kokemusta.
Siinä on paha aukko sivistyksessä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17941
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Tämän aamun kaivelun ja pähkäilyn tuloksena taidan katkasta pultin, jotta saan puupalikat eestä pois ja sitten jotenkin poraamalla tai muuten poistan loppupultin. Luulen, ett se on pääasiassa ruostella liimattu kiinni, lyijyä tuskin on koko reiän matkalla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1940
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Härski »

Noin ison reijän poraaminen vaatii isoa konepajaluokan koneustuslaittetta. Aarporaa tai vähintään tukevaa säteisporakonetta.

Mutta mutta..isoon puikkohitsauskoneen virtalähteeseen saa lisävarusteena hiilitalttauslaotteistoja. Laitteisto vaatii lisäksi myös paineilmaa joka puhaltaa hiilipuikolla sulatetun metallin pois puikon ja poistettavan aineen välistä. Laitteita saattaa saada jopa vuokralle.

Toki valtavan tulipalovaarallista ja muutenkin kamalaa tuollaisen reiän talttaaminen on, koska kaikki sula teräs lentää reiästä ulos kohti työskentelijää.

Ehkä kannattaa koettaa tehdä vaikka isohkosta hydraulitunkista ulosvetäjä jolla kiskot katkotut pultit ulos kolostaan, kunhan saat kölin kunnolla esille veneen alta.

Lyijy siellä välissä on tosiaan pienentämässä välyksiä koska valun reijät taidetaan tehdä isoilla toleranssilla. Näin köli ei ala heilumaan ajan myötä.

Viimeksi muokannut Härski, 22 Loka 2025, 17:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7693
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Suomalais-ugrilainen metsäremontti-hiilitalttausmenetelmä kiinni juuttuneeseen pulttiin toimii näin: esine jossa pultti on sijoitetaan ylös maasta ja pultinreikä alaspäin. Katkaistaan mahdollinen pultin jämä esineen pinnan tasolta. Sitten hitsauspuikot laitetaan vesiämpäriin kastumaan. Hitsikoneesta virta täysille. Märällä puikolla sulatetaan pulttia alhaalta ylöspäin. Varusteena on hyvä olla vähintään hitsaushanska ja vanha nahkatakki. Varotaan valuvaa sulaa. Näin olen pelastanut muuten mahdottomalta vaikuttaneet tilanteet. Tässä on se hyvä puoli, että sula valuu suoraan alas, eikä lennä ympäriinsä, kuten oikeassa hiilitalttauksessa.

Lisäys. Voishan puikonpitimeen kötöstellä vaikka puolen metrin varren, niin sula ei valu suoraan käsille.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17941
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja PW »

Suomalais-ugrilaiset tavat kuullostaa aina hyviltä :mrgreen:
Kai sitä pulttia pitää vähän jättää yläpuolellekin, ett saa maajohdon kiinni?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7693
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Irrotusongelmia

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No maajohto on hyvä saada jonnekin kiinni :D

Vastaa Viestiin