Onnettomuudet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: (Noja)pyöräonnettomuusrekisteri

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos! Aika monta törmäystä jäi vielä tuonne vanhalle puolelle. Hyvä, että uudet kuitenkin saadaan tänne. Kukin törmäilijä voi tietysti koota omansa ja siirtää (kopioida) tuonne rekisterin puolelle. Muistakaa päiväykset.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Toni

Viesti Kirjoittaja Toni »

musti&siippa kirjoitti:

Tässä minun tapauksessanihan mopoilija teki runsaasti rikkeitä, ajoi vain pyöräilijöille ja jalankulkijoille tarkoitetulla väylällä, tilannenopeus liian suuri (kaksi todistajaa minun lisäkseni), ei väistänyt oikealta tulevaa ajoneuvoa, pakeni kolaripaikalta. Lisäksi vielä selvittämättä, oliko mopo vakuutettu ja/tai viritetty.

Mopoilija muuten saatiin kuin saatiinkin selville. Lähetin läheisen koulun rehtorille tiedon ja kyselyn tapauksesta, ei mennyt kuin tunti siitä, niin selvillä oli.

Noh, herkutellaan nyt vähän tilanteella; Mitkä ovat vaateenne? Millaista rangaistusta on poliisi esittämässä? Homma tokko menee kahden kesken sopimalla kun kyseessä on selvästi myös liikenteen vaarantaminen...

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Toni kirjoitti:
musti&siippa kirjoitti:

Tässä minun tapauksessanihan mopoilija teki runsaasti rikkeitä, ajoi vain pyöräilijöille ja jalankulkijoille tarkoitetulla väylällä, tilannenopeus liian suuri (kaksi todistajaa minun lisäkseni), ei väistänyt oikealta tulevaa ajoneuvoa, pakeni kolaripaikalta. Lisäksi vielä selvittämättä, oliko mopo vakuutettu ja/tai viritetty.
Mopoilija muuten saatiin kuin saatiinkin selville. Lähetin läheisen koulun rehtorille tiedon ja kyselyn tapauksesta, ei mennyt kuin tunti siitä, niin selvillä oli.

Noh, herkutellaan nyt vähän tilanteella; Mitkä ovat vaateenne? Millaista rangaistusta on poliisi esittämässä? Homma tokko menee kahden kesken sopimalla kun kyseessä on selvästi myös liikenteen vaarantaminen...

No, mopoilija sai sakkoja, en tiedä, kuinka paljon. Me taistelemme nyt vakuutusyhtiön kanssa korvauksista. Kun nyt saisi edes vahinkotarkastajan paikalle, piti tulla käymään männä viikolla, mutta eipä vaan näkyny. Alkuviikosta tosin selvisi, ettei vakuutusyhtiö (=Turva) ollutkaan laittanut asiaa eteenpäin, vaikka piti... Kyllä ketuttaa.

musti (onneksi mulla on edes tuo siippa hoitelemassa noita korvausasioita, en minä ehtisi niitä päivätöiltäni hoitelemaan)

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Ei ehkä ihan kaikkia pyllähdyksiä, mutta vähintäänkin niitä, joissa kuski tai pyörä saavat vammoja.

Vaikka kyseessä onkin pyllähdys, niin kivoja nirhaumia ja mustelmia siitä kuski ainakin sai, joten ansainnee pikku raportin: ajelin Nummelasta Lohjalle ja juuri, kun olin pääsemässä keskustaan ja kääntymässä Nummentieltä loivasti oikealle Sibeliuksenkadulle,

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.25 ... .2,,0,5.43

kanttikivet hyökkäsivät kimppuuni: tuossa kohdassa on kaupunkisuunnittelija tehnyt sellaisen hienon korotetun suojatien jalkakäytävän jatkeeksi Sibeliuksenkadun liittymän poikki ja laittanut siihen kanttikivet. Muuten hyvä, mutta kiviä ei ole lainkaan kallistettu vaan niissä on selvä muutaman sentin suorakulmainen pystysuora pykälä. Perjantaisen kokemukseni mukaan etupyörä ei mene tuon pykälän ylitse varsinkin, jos yrittää ajaa loivasti kanttikivien ylitse niin kuin risteyksen muoto antaa odottaa.

Muksis. Komein nirhautuma ja mustelma tuli oikean reisiluun yläpäähän ja se oli ihan kipeäkin kaksi päivää. Sitten siihen tuli mustelma ja kipu loppui. Lisäksi oikea kyynärvarsi kärsii nyt maantieihottumasta myös, sekä oikean polven ulkosyrjä. Lisäksi vasemman nilkan sisäsyrjä on kolahtanut johonkin, koska siinäkin on haava.

Olisi tietenkin pitänyt huomata nuo kivet ja pysähtyä ja taluttaa fillari niiden ylitse. Mutta aina ei tajua...

Ja hassuinta tässä on se, että olin vasta menossa Opus K:hon oluelle...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas

Me saatiin eilen vakuutusyhtiöltä ihan kohtuullinen korvaus. Huokaus...

ajarmala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Nebulus kirjoitti:

Eniten kait hirvittäisi sellainen tilanne, että joku tulisi sivusta autolla päälle.
joku kiihdytti kolmion takaa yhtäkkiä suoraan eteen.

Tästä tulee lisää nojakkionnettomuuskuvauksia: olin 8.9. illalla heittämässä lyhyttä lenkkiä nojakilla Nummelasta Ojakkalaan ja takaisin. Paluumatkalla ajaessani Nummelan keskustassa Pisteeltä Asemantietä etelään tulee Lidlin suunnasta vasemmalta ja kärkikolmion takaa musta Peugeot 407 ja kiihdyttää Asemantien yli ajaakseen Pisteenkaarelle. Minulla oli risteyksessä vauhtia gps-loggerin mukaan 40 km/h, nopeusrajoitus paikalla on 40 km/h. Tilanteessa muistan juuri ehtineeni ajatella: "*piip*, tuo ajaa päälle." Pegeot törmää vasempaan kylkeeni hyvällä vauhdilla. Seuraava muistikuva minulla onkin sitten joskus seuraavana päivänä Töölön sairaalasta, kun lääkäri kertoo, että olen ollut liikenneonnettomuudessa ja viisi kylkiluutani on murtunut...

Paikka on siis tälläinen, jos tämä linkki nyt toimii:

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 92.47,,0,5

Hyvä näkyväisyys tuossa risteyksessä on ihan joka suuntaan ja minulla oli vieläpä valotkin päällä nojakissani (ilta-aika, joskus klo 20 jälkeen).

No, poliisin muistiinpanojen mukaan olin muka ollut tajuissani onnettomuuden jälkeen, mutta mitään muistikuvaa ei ole kuin vasta seuraavalta päivältä. Paikalla oli kuulemma ollut poliisin partio, pelastuslaitoksen yksiköitä ja Medi-Heli. Minut oli ensin viety Lohjan sairaalaan, josta sitten Töölöön.

Töölössä menikin sitten kuusi päivää: pneumothoraxin takia vasempaan keuhkoon olivat asettaneet dreenin nesteen ja ilman poistamiseksi. Lisäksi oli hyvä, että tekivät epiduraalipuudutuksen vasemmalle puolelle viiden päivän ajaksi, niin sai edes oltua jotenkin. Sisäelimet tarkistettiin pariinkin kertaan ultraäänellä, kerran tietokonetomografialla ja tavalliset röntgenkuvat thoraxista ottivat aina aamuisin ja parina päivänä myös iltaisin. Kipulääkkeitä syötettiin säännöllisesti. Kiitos siitä.

Olen nyt sairaslomalla syyskuun loppuun asti. Hyvin hitaasti pitää elää, koska kylkiluut edelleen osoittavat olemassaolostaan. Ainiin, ja sitten on hieno metrin pituinen mustelma vasemmalla - se alkaa vasemmasta polvesta, jatkuu reittä pitkin ylöspäin, kattaa vasemman pakaran ja vatsan vasenta puolta, jatkuu kylkeä pitkin kainaloon ja kyynärvarteen asti. Hip! Onneksi on kipulääkkeitä. Ja vielä: vasemman korvan kuulo on kadoksissa, jospa ne saisivat siihen parannusta jälkitarkastuksissa, joista ensimmäinen on jo huomenna.

Pyörä on vielä kokonaisena, mutta on siinäkin kolhuja:

• takavaihtaja on vääntynyt ilmeisesti kumolleen menon takia
  • tavarateline on vääntynyt
  • lampun pidike on murtunut poikki
  • taustapeilin varsi on solmussa
  • talla on vääntynyt
  • takalokasuoja on irronnut
  • rungon kunnosta en osaa vielä sanoa mitään

Lisäksi vielä: ilmeisesti ensihoitajat ovat leikanneet puseroni ja pyöräilypaitani riekaleiksi. Housuissa on repeämä vasemman lonkan kohdalla. Kypärässä on kovasti kuhmuja ja naarmuja ja sen kiristyssysteemi on hajonnut, mutta hihnat ovat ehjät.

Mutta kuitenkin hengissä ollaan yhä ja ehkäpä tästä vielä elämä voittaa ennen pitkää.

Edit: ja tietenkin takavanne on vääntynyt sivusuunnassa kieroon - korjattavaksi viedessä huoltomiehet tuumivat vanteen menevän kokonaan uusiksi. No, panen kuitenkin korjauskustannukset IFfin maksettavaiksi, koska päälle ajaneen auton vakuutus oli Iffissä.

T. Ari

Viimeksi muokannut ajarmala, 02 Loka 2010, 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

No huh hu, Ei ku paranemisia !

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas

Hui kauhia! Onneksi oli kypärä...

Toipumisia!

t. musti (siippa on testailemassa uutta karttamittaria)

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

Olipahan onnea matkassa, ja onneksi kypärä päässä. Ilman tuskin kirjoittelisit tänne, ainakaan näin pian.
Toisilla autoilijoilla taitaa silmän sokea piste olla niin iso, että sinne katoaa kaikki henkilöautoa pienempi.

Paranemisia!

kkolja

Viesti Kirjoittaja kkolja »

ajarmala kirjoitti:

Paikka on siis tälläinen, jos tämä linkki nyt toimii:

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 92.47,,0,5

Hyvä näkyväisyys tuossa risteyksessä on ihan joka suuntaan ja minulla oli vieläpä valotkin päällä nojakissani (ilta-aika, joskus klo 20 jälkeen).

Kumman puolen pyörätiellä olit, vai ajoitko kadulla? Eli ehtikö auto kiihdyttää kadun yli ennen törmäystä? Oliko tiellä muuta liikennettä?

Pikaisia toipumisia!

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Huh huh, taas hyvä muistutus siitä, että kypärää kannattaa käyttää. Jo toinen tällä viikolla, mun kaverini oli työmatkan päätteeksi herännyt sairaalasta tiistaina... kypärä pelasti kallovammoilta.
Pikaista paranemista!

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Onneksi säilyit hengissä.

Jos ajoit oikeanpuoleista pyörätietä noin 40 km/h, niin Lidliltä tullut autoilija ei ehkä tajunnut/nähnyt sinua lainkaan, kun otaksui vain lähellä/kaukana olevien autojen olevan tarpeellisia uhkia, ja lähellä olevien kävelijöiden ja muiden hitaasti liikkuvien. Jos autoilija pysähtyi kärkikolmion taakse, vilkaisi vasempaan, oikeaan, ja lähti sitten kadun yli, niin ehkä saatoit olla 3-5 sekunnin päässä törmäyksestä hänen vilkaistessaan oikealle, eli jopa 30-50 metrin päässä. 50 metrinä päässä oleva pieni kohde ei tunnu kovinkaan tärkeältä auton ratissa, ja voisin kuvitella sortuvani samaan erehdykseen ja pahimmassa tapauksessa kuolemantuottamukseen. Ihminen tekee virheitä harvinaisessa tilanteessa, vaikka laki sanoisi mitä. Ratissa olija saattoi olla vanha ukkeli, jonka aistit, ajatus toimivat tosi hitaasti ja sumeasti. Heillä on ajokortti, vielä.

Aurinko taisi olla laskenut jo puoli 8, joten taisi olla aika hämärääkin jo? Pienen lampun liikenopeuden arviointi ilman mietiskelyjä varmaan menee paljon alakanttiin, jos nähdään valopiste 50 metrin päässä, tulossa kohti.

Oikeassa oleminen ei lohduta, jos henki menee. Onneksi ei mennyt. Pikaista paranemista!

Nebulus
Sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tuo tapahtumapaikka näyttäisi sellaiselta, ettei pyörätiellä voisi (ainakaan helposti) neljääkymppiä nojakilla päästellä: risteyksessa joutuisi tekemään niin tiukan käännöksen kanttikiven välttääkseen. Ks:
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 13937&z=17
Veikkaisin siksi kolarin tapahtuneen ajoradalla mikä kertoo siitä, ettei autoilija ole kovinkaan huolella katsonut oikealta tulevaa liikennettä. :( Varsinkin, kun nojakissa on ollut ajovalo. Tiijä sitten, mikä vilkkuvalo pyörään pitäisi asentaa, että autoilija sen näkisi. Välistä tuntuu kuitenkin siltä, että autoilijoille ei mene päähän sellainen asia, että fillarillakin pääsee helposti lujempaa kuin kahtakymppiä. :evil:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Varsinkin, kun nojakissa on ollut ajovalo. Tiijä sitten, mikä vilkkuvalo pyörään pitäisi asentaa, että autoilija sen näkisi. Välistä tuntuu kuitenkin siltä, että autoilijoille ei mene päähän sellainen asia, että fillarillakin pääsee helposti lujempaa kuin kahtakymppiä. :evil:

Ei vilkkuvaloja! Vilkkuvasta valosta ei saa selvää kuinka kaukana se on. Mutta riittävän kirkkaat valot pitää olla, ei mikään huomio-tuikku vaan kirkas valo. Kirkasta valoa väistetään paremmin kuin tuikkua.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Hopea
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Hopea »

musti&siippa kirjoitti:

...
Vielä tähän lisäyksenä, että mopoilija jäi kiinni minun omatoimisen tutkintani avulla.

Hiton hyvä. Saisko tästä sitten tietoa, kun ko. kuski saa tuomion. Tässähän on kyseessä aika monta rikkomusta, olettaen että edes mopo ja ajo-oikeudet olivat kunnossa. Liikenteen vaarantaminen joka taidetaan väärällä väylällä ajettuna tulkita törkeäksi ja päälle vammantuottamus sekä liikennepako. Lisäksi korvaukset rikotusta fillarista, sairaalahoidosta ja kivusta ja särystä. Kertomusten mukaan tulkittuna, sinne päin...

Sitten noista vilkkuvaloista tuossa edellä: Olen samaa mieltä. EI vilkkuvia valoja eteenpäin. Niiden etäisyys hahmottuu tosi huonosti. Suurin osa niistä vielä on niin surkeilla valokeiloilla että ne häikäisevät lähes 90 asteen sektorille. Osa autoilijoista vaan on niin sokeita, että heitä ei pitäisi päästää ollenkaan rattiin. Eilen juuri työkaveri kyseli, kuinka uskallan ajaa tuollaisella vehkeellä. Hän ei ollut huomannut minua kääntyessään autollaan kadun yli vasemmalle työpaikan tallin ovelle ja joutui tekemään paniikkijarrutuksen. Minulla oli eteen kaksi valoa triken keulalla ja taakse yksi vilkkuva punainen.

Järkevämpää olisi miettiä a)miten autoilijat saadaan avaamaan silmänsä ja tuntemaan vastuunsa liikenteessä ja b)miten osaan itse olla tarpeeksi vainoharhainen pysyäkseni tulevaisuudessakin poissa autojen alta? Itse olen vaihtanut juuri uuden lampun Sinneriin ja tilannut siihen levyjarrut. Onpahan talveksi askarreltavaa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin