Hyvä herätyssoitto, kimmomodulihan se on joka jäykkyyden määrää....
tosin jäykkyys/lujuus/paino -asetelmassa ajatus pitää vielä siinä määrin paikkaansa, että 1.25mm on liian vähän Fe37/S235/Form220- putkelle, ja seinämävahvuuden kasvaessa joko paino kasvaa tai sitä hillitään pienentämällä putken halkaisijaa, siis pienennetään rakennekorkeutta. Toisaalta olisi myös ihan mukava ettei epäonnisen routavaurioepisodin jälkeen omista banaanitraikkia.
Vielä painosta muutama ajatus; Ohuen putken mukaan CAD-laskennan mukaan rungon massa ilman etunapoja on hieman yli 8 kg, etunapojen hieman yli 300gr puoli ja ohjausvivusto puolisen kiloa. Istuinputkia hieman muokkaamalla massan saanee jäämään alle 8 kilon, hitsauslisäaineesta kertynee muutama sata grammaa. Ohjausnivelet painavat hieman yli 300gr ja ohjausvivusto suurinpiirtein saman, eli tämän mukaan koottu ja varustamaton fillari painaa maalattuna 9 kilon kieppeillä. 1.5mm seinämävahvuudella pelkästä rungosta tulee yli yhdeksän ja puolen kilon painoinen, ja käyttämällä pääputkessa 2mm ainevahvuutta rungon paino karkaa reilusti yli 10 kilon, ja etuniveletkin painavat nyt enemmän; kaikkiaan ennen varustelua koottu fillari painaisi yli 11 kiloa. Korvaamalla poljinrungon alumiinisella saa vielä puoli kiloa pois. Istuinosa on vielä tarkoitus suunnitella kevyemmäksi.
Varusteita puntaroin myös; poljinjärjestelmä laakereineen painaa aika tarkalleen kilon, pedaaleista ei tietoa mutta niissä on valinnan varaa, molemmat vaihtimet yhteensä hiukan vajaa puoli kiloa, etujarrut noin 350gr ja varustettu ohjaustanko (stemmillä, jarrukahvoilla, gripeillä ja vaihteenvalitsimilla) suht tarkalleen kilon. Etupyörien kehät painavat 315gr kappale, navat 110g. Renkaat siinä 400g, ja jarrulevy parisataa grammaa, pinnoista en tiedä mutta hieman reilu kilo pyörää kohden siis. Oletan koko rengassarjan painavan noin kolme ja puoli kiloa. Istuimen pintamateriaali on vaahtomuovia ja nailonverkkoa, joten se ei sataa grammaa enempää paina. Takajarru tuskin painaa neljänneskiloa enempää (V-jarru). Ketju painanee kilon.
Pyörän painon oletan kohtuullisella tarkkuudella asettuvan 16 kilon kieppeille, josta myöhemmin korvaamalla osia alumiinisilla saa kevennettyä puolesta kilosta kiloon (poljinrunko ja selkänojan yläosa), ja kevyempiä varusteita hankkimalla ehkäpä puolisen kiloa. Joka tapauksessa ajatus on se, että pistämällä nyt muutama satanen kiinni rungon keveyteen saavutetaan suurempi painonsäästö kuin mitä olisi millään rahalla mahdollista saada varusteita päivittämällä raskaaseen runkoon.