ajarmala kirjoitti:ajarmala kirjoitti:T. Ari
ajarmala kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Eli vierintäkitkakerroin oli nyt entisestäänkin suurentunut - nyt se on 4,8 kertaa suurempi kuin nojakillani kesäkelillä. Tämä alkaa jo hyvin selittää, miksi talvella pakkasessa ei fillarilla oikein pääse mihinkään.
T. Ari
Joo, siksi, jos tavella haluaa ajella, tarvitaan sähköavustus!
Ajelin tänään Vaajakoskelta Jyväskylään ja takaisin aurikoisessa säässä. Kilometrejä kertyi n. 20. Vaikka pakkasta oli alle 5 astetta erittäin navakka länsituuli teki illman yllättävän kylmäksi. Kun pyöräteillä oli monin paikoin sikin sokin jäätyneitä uria, olivat ajo-olosuhteet pystypyöräilijöille ja kaksipyöräisille nojakeille vaikeat. Kolmipyöräiselle sh9:lle,
jolla olin liikkeellä, ne vain vähän täryttivät menoa. Paikoin oli ajotie kuin jäätynyttä kynnöspeltoa ja paikoin tie jo paljas jäästä. Varsinkin Jyväsjärveä kiertävä Rantaraitti oli kaupungin puoleiselta rannalata vielä tosi pahassa kunnossa.
Laitoin ehkä riittävän ison viirin sh9:ään, etteivät pääse autoilijat väittämään, etteivät huomaa matalaa ajokkia.
Näin talvikeleillä, kun joutuu käyttämään sähkömoottoria selvästi enemmän kuin kesällä, pääsen yhdellä akulla n. reilut 12 km. Jos minulla ei olisi mukana toista akkua, joutuisin Jyväskylän reissulla huhkimaan Wessmannin mäen päälle (> mäki juuri ennen Vaajakosken keskustaa) ilman sähköavustusta. Taitaisi mennä näin talvella työntöhommiksi.
Sakari