Katselin eilen TV:tä , Suomi Exressiä. Siinä oli osio kypäristä. Yksi kypärä jäi kaivelemaan mieltä ja liike jossa se oli Oulusa onko kellään tietoo sellaisesta kypärästä , joka oli seuraavan lainen.
Väriltään se oli keltapunainen ja etupuolella oli neljä LED valoa. Takaosasta en tiedä. Oli hyvän näkönen. Jos joku tietää merkin , tai maahantuojan, tai liikkeen. Kaikki apu tämän hullun kypärä ostovimman tyydyttämiseksi otetaan vastaan.
Kypäräkuumetta
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kypäräkuumetta
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 271
- Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kypäräkuumetta
Ei ole tietoa tuosta kypärästä, mutta siippa viritteli mun kypärääni viime syksynä led valot kiinni nippusiteillä. Ihan toimiva, joskaan ei tyylikkäimmästä päästä. (Juu, en mää muutenkaan ole erityisen tyylikäs, pukeudun yleensä ensisijaisesti tarkoituksenmukaisesti.
)
Sitä en tiedä käytännössä, kuinka nuo valot näyttäytyvät pimeässä vastaantulijoille. Osoittavatko kenties taivaalle?
t. musti
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 271
- Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kypäräkuumetta
Kypärän malli ilmeisesti Road-Lux. Suomalaisella maahantuojalla vielä homma kesken. Saksasta noita kai voi tilata. En koittanut, paljonko ilmaiset postikulut ois ollu Suomeen.
Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kypäräkuumetta
Kiitos tierosta.
Maahantuoja on näköjään Ruutanassa. Täytyy ottaa yhteyttä. Oli sama joka oli TV:sä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kypäräkuumetta
Jaaha tilaus lähti maahantuojalle. Postikuluineen himpa alle 50 ekua. Kohta on sitten Nojanallen pää valaistu ja uuden kypärän käyttö alkaa. Mielenkiinolla odotan sitä.
Nyt pitää löytää sitten uusi kypäräpeili paikallisista. Joka voi olla mahdoton suoritus.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kypäräkuumetta
Nojanalle kirjoitti:Jaaha tilaus lähti maahantuojalle. Postikuluineen himpa alle 50 ekua. Kohta on sitten Nojanallen pää valaistu ja uuden kypärän käyttö alkaa. Mielenkiinolla odotan sitä.
Nyt pitää löytää sitten uusi kypäräpeili paikallisista. Joka voi olla mahdoton suoritus.
Itse yllätyin siitä että paikallinen (kallis) pyöräkauppias sai hankittua Zefal Z Eye kypäräpeili:
Ja vielä enemmän yllätyin ettei hintaa tullut kuin vähän toista kymppiä. On ihan OK, sillä on kohta 2000 km ajeltu kesät talvet.
Tuo kypärään kiinnitettävä valohommeli... voisi olla lowracer-käytössä ok jos patterit/akut ovat johdon nokassa ja näin kypärän paino ja sitä kautta niskaan tuleva lisärasitus jää vain ledien painon suuruiseksi.
Jos pulttaan S-Works -kypärääni tuon super vilkku takavalon niin sen kyllä niskassa tuntee. Onneksi on kesä ja valoja ei tarvi vielä muutamaan kuukauteen...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kypäräkuumetta
Nojanalle kirjoitti:Jaaha tilaus lähti maahantuojalle. Postikuluineen himpa alle 50 ekua. Kohta on sitten Nojanallen pää valaistu ja uuden kypärän käyttö alkaa. Mielenkiinolla odotan sitä.
Nyt pitää löytää sitten uusi kypäräpeili paikallisista. Joka voi olla mahdoton suoritus.
Täytyy sanoa että jopa hieman odotuksia halvempi hinta, varsinkin kun kyse on suomen hinnoista ja postikuluista. Tässä pieni jutun pätkä ko. kypärästä: http://www.ts.fi/teemat/liikenne/159270.html
Vähän epäilyttää tuon toimivuus nojapyörässä, se kun valaisee jalat ja pyörän keulan, niin näkeekö tietä enää ollenkaan, kun on kauempana ja vähemmän valaistu? Toisaalta, ei tuo 6w teho nyt niin kauhean kirkas ole, vastaa suunnilleen yhtä vanhan auton parkkivaloa(5w), joten jos pyörässä on lisäksi tehokas valaisin niin sen valossa kyllä tien näkee.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kypäräkuumetta
Polkupyöräilijän valoilla ei aina pelkästään tarkoitus ole itsenäkyä. Vaan että muut tielläliikkujat pystyvät havannoitsemaan sinut. Kypärän valoteho ei todellakaan ole mikään kaksinen. Mutta kaupunkialueella sen ei tarvitse olla. Ainakin Jyväskylässä on riittävä katuvalastu ja sen teho riittää tänne.
Yksi hyväpuoli on se että valasin on aina mukana , ajat minkätyyppisellä pyörällä hyvänsä. Se on tässä suurin pointti minulle. Ei tarvitse siirellä niitä valoja pyörästä toiseen. Senkun ottaa sen tarkotukseen sopivan pyörän ja lähtee lenkille, tai asioille. Nojapyörässäni kyllä löytyy sitten sitä varsinaista valotehoa ja sillähän minä pääasiassa ajan maakunnassa. Kypärävalo auttaa kyllä siinä että pystyy tarvittaessa suuntaamaan pimeässä katseen penkoille ja pyörän mittaristoon ja muutenkin käyttää sitä toissiaisiin havannointehin.
Vaikka joku onkin sitä mieltä että kypärät ja valot ovat tarpeettomia. Että ajajalla pitää olla vastuu ja eikä näiden avulla siirtää vastuuta muille. On se yksi katsantokanta. Mutta kyllä ajajan pitää itsensä näkyväksi tekemällä turvata itsensä kaikilla tavoilla. Vaikkka vastuu onkin hänellä kaikissa tilanteissa. Tierän että kypärä keskustelu on saanut monet olemaan vastahakosia sen käyttämiseen. Mutta pitäköön päänsä peittämättä, tai suojaamatta. Mutta jos jotain satuu ei sitten pidä valittaa että pää on kipee jos sitten enää pystyy.
Itselleni on kyllä iskostunut tämä turvallisuus näkökohta selkärankaan, mikään suojaus ei ole liikaa . Sillä kun liikutaan aina voi sattua ja tapahtua. Eli pää kypärään, ei ole turhaa varovaisuutta
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kypäräkuumetta
Samaa mieltä, kypärät päähän vaan kaikille. Jopa omalle junnulle on ilmeisesti oppi mennyt "päähän"
Tuo on totta, kun pääosin samaa kypärää käyttää, ei ole huono jos siinä on valot. Ovat aina mukana, akut/patterit on sen mukana lämpimässä joten toimivat talvellakin paremmin ja kuten poliisikin sanoo parempi kypärävalo kun ei valoja lainkaan.
Tuo "häikäisy" ei välttämättä ole ongelma, jos käytät pyörämittaria tai sykemittaria. Noita kun ei juuri näe pimeässä ja ei edes kovin hyvin valaistuilla pyöräteillä syksyllä/talvella. Itse pidän sykemittarin kesät keskellä tankoa ja talvella hihassa ettei se kohmetu. Kypärävalo auttaisi kellon lukua lenkillä.
Ja jos nykyledeillä on 6W tehoa voi valoa olla itse asiassa aika lailla. Tuo Ixon IQ millä talvet ajelen on kai 1W superledi lamppu, toki siinä on kunnon heijastin mutta teho on kuin auton lähivalossa. Akut/patterit panisin silti johdon nokassa takin sisäpuolelle, toimii talvella paremmin ja ei lisäänny kypärän paino.
Tuo 30-130 cm korkeus minullakin juuri-juuri on ok lowracerissa ja onhan se melkein kiinteä takavalo kun pää ei juuri ajellessa pyöri. Näkymät kun on muutenkin hyvät ja on tuo peili...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Kypäräkuumetta
Tuo tilaamasi kypärä vaikuttaa hyvältä keksinnöltä, on aina "huomiovalot" mukana ja jos patterit kestää luvatut 100h niin ei kulut nouse kohtuuttomiin. Mielenkiintoista olisi tietää millaisen valotehon/valokeilan nuo valot antaa. Itselläni on tällainen viritys:
Patterikotelon yhteydessä takana on punainen ledi jonka soisi kyllä olevan kirkkaampi ja edessä on aika hyvä valonheitin, pyörätien leveydeltä ehkäpä 20-25 metrin kirkkaan keilan antaa uusilla pattereilla. 3 AA kokoista patteria menee, akut on sen kriitisen millin paksumpia eli niille paristokotelo on liian ahdas, sitten kun en mitään muuta tekemistä keksi niin viilailen sitä avarammaksi. Valokeksinnön painoa en tiedä mutta käytännössä se on niin kevyt ettei sitä noteeraa. Paikallaan tuo pysyy nippusiteiden avulla. Tämä on siis normi otsalamppu.
Ainakaan Nazca Pioneerissa jalat ei ole valon tiellä vaikka penkki ja ja jousitus on ala-asennossa, tiedä sitten miten olisi urheilullisemmassa pyörässä. Se kypärävalossa on erinomaista, että valoa saa juuri sinne mihin haluaa katsella pienellä pään liikkeellä, vaikkapa sinne ylös rekan kapiiniin jos tuntuu, ettei ole tullut huomatuksi (juu, yhtenä yönä herättelin kuskia joka unohti kattella risteyksessä mun tulosuuntaan, tosin aika terävän jarrutuksen tein sitten itsekkin). Ainoa huono puoli on lumisateessa ajellessa kun valokeila menee näkökentän läpi ja lumihiutaleet heijastuu niin, että silmät rasittuu, silloin käyttää mieluummin pienempää valotehoa mutta ei herkät silmät tykkää silti.
Sanoo laki mitä sanoo mutta mun mielestä pyörän päävalolle paras paikka on päässä
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Kypäräkuumetta
terppa kirjoitti:Tuo tilaamasi kypärä vaikuttaa hyvältä keksinnöltä, on aina "huomiovalot" mukana ja jos patterit kestää luvatut 100h niin ei kulut nouse kohtuuttomiin.
No vähän riippuu paljonko ne paristot maksavat. Jos 20 kpl paristoja, 2€/kpl, niin kyllä tuo 40€/100h pyöräilyä jo tyhjää suurempi kustannus on.
terppa kirjoitti:Ainakaan Nazca Pioneerissa jalat ei ole valon tiellä vaikka penkki ja ja jousitus on ala-asennossa, tiedä sitten miten olisi urheilullisemmassa pyörässä. Se kypärävalossa on erinomaista, että valoa saa juuri sinne mihin haluaa katsella pienellä pään liikkeellä, vaikkapa sinne ylös rekan kapiiniin jos tuntuu, ettei ole tullut huomatuksi (juu, yhtenä yönä herättelin kuskia joka unohti kattella risteyksessä mun tulosuuntaan, tosin aika terävän jarrutuksen tein sitten itsekkin). Ainoa huono puoli on lumisateessa ajellessa kun valokeila menee näkökentän läpi ja lumihiutaleet heijastuu niin, että silmät rasittuu, silloin käyttää mieluummin pienempää valotehoa mutta ei herkät silmät tykkää silti.
Sanoo laki mitä sanoo mutta mun mielestä pyörän päävalolle paras paikka on päässä
Vähän saman tyyppisiä havaintoja. Itsellä tosin jalat valaistuvat turhan paljon, mutta ei nyt vielä häiriöksi asti. Sankassa lumi-/räntäsateessa lumihiutaleiden valaistuminen tuossa naaman edessä on jo häirisevää. Etenkin lumi-hiutaleet loistavat niin kirkkaasti että häikäistyy, ja ei näe kunnolla tietä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Kypäräkuumetta
tavasti kirjoitti:terppa kirjoitti:Tuo tilaamasi kypärä vaikuttaa hyvältä keksinnöltä, on aina "huomiovalot" mukana ja jos patterit kestää luvatut 100h niin ei kulut nouse kohtuuttomiin.
No vähän riippuu paljonko ne paristot maksavat. Jos 20 kpl paristoja, 2€/kpl, niin kyllä tuo 40€/100h pyöräilyä jo tyhjää suurempi kustannus on.
Saksan kaupassa näytti tuollainen paristosetti maksavan 4,90 €, itse olen ostanut vastaavia nappilajitelmia eurolla jossa on useampaa eri kokoa nappiparistoja kutakin kokoa 5 kpl eli silloin hinnaksi jäisi 4 €, muistaakseni Tarjoustalo oli ostopaikka. Nuihin hintoihin nojasin kun väitin ettei kulut nouse kohtuuttomiin, toki taloudellisin vaihtoehto olisi normi sormimallinen akku.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Kypäräkuumetta
mhelander kirjoitti:Ja jos nykyledeillä on 6W tehoa voi valoa olla itse asiassa aika lailla. Tuo Ixon IQ millä talvet ajelen on kai 1W superledi lamppu, toki siinä on kunnon heijastin mutta teho on kuin auton lähivalossa. Akut/patterit panisin silti johdon nokassa takin sisäpuolelle, toimii talvella paremmin ja ei lisäänny kypärän paino.
Ne eivät ole 6W ledejä, vaan valoteholtaan vastaavia kuin 6W hehkulamppu.
Ledien valoteho vastaa noin 6-wattista perinteistä polkupyörän lamppua.
Onko muuten otsalampun käyttö pyöräillessä kielletty, vai onko kyse siitä että se ei kelpaa ainoaksi valoksi?
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Kypäräkuumetta
M270 kirjoitti:Onko muuten otsalampun käyttö pyöräillessä kielletty, vai onko kyse siitä että se ei kelpaa ainoaksi valoksi?
Kopattu Turun Sanomien artikkelista:
"Asia on hieman samanlainen kuin kysymys siitä, saako otsalamppua käyttää pyöräillessä, komisario Erkki Alanen Tampereen kihlakunnan poliisilaitokselta huomauttaa.
– Otsalamppu ei ehkä ole aivan asetuksen mukainen, mutta kokonaisuuden kannalta huomattavasti parempi kuin se että valaisinta ei olisi lainkaan."
Eli tosta voisin tulkita, että ei ole niin rikos jotta siihen puututtaisiin.
Joku (nojapyöräilijä?) on liikenneturvan sivulla kysynyt selvennystä:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysy ... 75Kysyttyä
"17.09.2009
Kysymys:
Polkupyörän valojen pitää olla 0,3...1,3 metrin korkeudella maan pinnasta. Tätä pidetään perusteena sille, että otsalamppu ei riitä polkupyörän valoksi. Miten tuota tulkitaan jos ajan matalalla nojapyörällä ja otsavaloni täyttää nuo mittarajat?
Vastaus:
Otsalamppu ei ole riittävä, koska laissa sanotaan, että polkupyörässä pitää olla valaisin.
Otsalamppuhan on kuljettajassa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250
20 §
Valaisimet
Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä."[/i]
Sanoo laki mitä sanoo mutta musta on aika saivartelua onko se lamppu kiinni kuskin päässä vai pyörän rungossa, eihän perus dynanmovalo edes pala jos pyörä ei liiku eli akku/patterikäyttöinen on tässä suhteessa turvallisempi vaikka se nyt sitten on päässä.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.