Noin muuten jäin miettimään, että minkähänlaisella strategialla pärjää tuollaisessa pitkässä suorituksessa parhaiten? Lähinnä siis se, että pitäisikö ajaa tasaisella sykkeellä, ylämäessä sama teho, tasainen 135 syke koko kierroksen? Vai kenties niin, että ylämäkeen syke saa nousta 145-150 seudulle, ja alamäessä huilataan, että laskee 125-130 seudulle, ja keskisyke tuo 135? No, joka tapauksessa ensi vuonna pitää sykkeen taso pitää korkeampana, että tulee kaikki voimat käytettyä.
Minä väittäisin että parhaan tuloksen saa kun ei ota sykemittaria mukaan ollenkaan Suorituskyky on kuitenkin eri aikoihin päivästä erilainen, kuin myös ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Ajaa omaa elimistöä kuunnellen ja pysyy siellä pyörän päällä. Jokaista vietettyä taukotuntia kohti matka lyhenee suunnilleen 20km, eli 1h taukojen pitäisi nostaa keskinopeutta liki 10% jotta se olisi "kannattavaa" pitää.
Tästä sykemittari asiasta olen Viireen kansa tyystin erimieltä. Syke tasot on ainoa todellinen seurantamerki itsestä missä mennään. Kun tuntee oman syketason ja missä rajoissa mennään , pystyy tekemään pitkän ja tasapainoisen suorituksen. Muuten osa joukosta ajaisi matalalla sykeellä ja osa ajaisi itsensä piippuun liian korkealla syketasolla. Kylmiltään oikean syketason pitäminen ei onnistu. Vaatii pitkää harjottelua ja tarvittaessa jopa valmentajan , sekä urheilulääkäreiden opastavaa hyöksyntää. Maksimi hyödyntämisen aikaansaamiseksi asiat ei käy käsi kopelolla.
Vai kenties niin, että ylämäkeen syke saa nousta 145-150 seudulle, ja alamäessä huilataan, että laskee 125-130 seudulle, ja keskisyke tuo 135? No, joka tapauksessa ensi vuonna pitää sykkeen taso pitää korkeampana, että tulee kaikki voimat käytettyä.
Noi luvut oli mulla tavoitteena - normitilanne 135 ja mäessä 145. Olisko sitten niin että mulla oli niin hidas pyörä että about 5:llä nousi tuosta ylöspäin, mä poljin alamäkeenkin. Voimia jäi vielä hilkun verran ja ajoaikaa oli se 9 tuntia tehollisesti.
Joten - ensivuonna samalla syketavoitteella - vähän paremmassa kondiksessa ja rullaavammalla kulkineella = 250km. Eiks oo hyvä lyödä jo tavoitetta peliin
Mie ajelin ihan "käskopelolla" ja meno oli sen mukasta , ei suinkaan tasasta. Yllättävän vähän se kuitenkin näkyi keskinopeudessa. Tulokseen oon tyytyväinen ens vuonna pitäs tietysti rikkoo tuo 300 joka tapauksessa, ja tietysti jos sen sais rikki helpommalla eli pyörästä ilman vastusta pois ja miehestä 8-10 kg .
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sen verran siittä Nokian Uutisten jutusta. Paikalliset asukkaat hämmästelivät yllättävää juttua lehdessä. Pari tuttua siellä jäi kaipaamaan että tuleekohan uutisiin tuloksia julki olenkaan. Lupasin että joku voisi niitä uutisille kyllä lähettää. Omalla känny netillä kun se ei onnistu. Ilmeisesti sen verran Nokiallakin kiinostusta heräsi , kun kysymään rupes. Että voisko joku lähettää sinne toimitukseen vähän vaktaa.
Minä väittäisin että parhaan tuloksen saa kun ei ota sykemittaria mukaan ollenkaan Suorituskyky on kuitenkin eri aikoihin päivästä erilainen, kuin myös ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Ajaa omaa elimistöä kuunnellen ja pysyy siellä pyörän päällä. Jokaista vietettyä taukotuntia kohti matka lyhenee suunnilleen 20km, eli 1h taukojen pitäisi nostaa keskinopeutta liki 10% jotta se olisi "kannattavaa" pitää.
En usko että itsellä ainakaan toimisi, johonkin laitaan vetäisi. Ja tauot, niitä on tuli ehkä pidettyä liikaa, ja liian pitkinä ajatuksella että kuitenkin voimat hiipuu. Ja toki ne tauot tuli kroppaa kuunnellen, takamuksen puutuminen ja nälkä ajoi tauolle.
Ensi vuonna pitänee panostaa vähän kovempaan sykkeeseen (noin 140 taso?), ja siihen että tauot on lyhyempiä. Nopeammin syötävää evästä, vai evästeline pyörään niin voi syödä ajaessa?
Pastori kirjoitti:
Joten - ensivuonna samalla syketavoitteella - vähän paremmassa kondiksessa ja rullaavammalla kulkineella = 250km. Eiks oo hyvä lyödä jo tavoitetta peliin
Kyllä itsellä on tavoitteena 300 rikki ensi vuonna. Toki tavoite voi muuttua ensi kesän pyöräilymäärien perusteella suuntaan tai toiseen.
Nojanalle kirjoitti:
Sen verran siittä Nokian Uutisten jutusta. Paikalliset asukkaat hämmästelivät yllättävää juttua lehdessä. Pari tuttua siellä jäi kaipaamaan että tuleekohan uutisiin tuloksia julki olenkaan. Lupasin että joku voisi niitä uutisille kyllä lähettää. Omalla känny netillä kun se ei onnistu. Ilmeisesti sen verran Nokiallakin kiinostusta heräsi , kun kysymään rupes. Että voisko joku lähettää sinne toimitukseen vähän vaktaa.
Joten - ensivuonna samalla syketavoitteella - vähän paremmassa kondiksessa ja rullaavammalla kulkineella = 250km. Eiks oo hyvä lyödä jo tavoitetta peliin
Älä ny, kyl mäkin laskin eilen jo ensivuoden tavoitteita mikä voisi olla mahdollista Nyt jäi ajoajan keskinopeus harmittavan vähän 30km/h alle eli sillä nopeudella 11 h tekee 330 km 350 km olisi sopivan pyöreä luku ja motivoi pyörän parantamiseen joten sillä mennään Ensivuodeksi hommaan kyllä sykemittarin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Teron keskeytysaika olisi hyvä lisätieto - jos sen vielä jostain saisi. Sen voisi lisätä tuloksiin. Tarkoitan siis noin keskinopeusmielessä ja vastaisen varalle. Näitä keskeytyksiä tulee varmasti tulevina vuosina enemmän, kun kuskit vetävät tiukemmalle, kuin nyt kokeilukierroksella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tosi hienoja suorituksia. Eniten arvostan Petrin saavutuksia.
Hänhän pärjää tasaveroisesti omatekoisella lowracerillaan huippuhyvien tehdasvalmisteisten nojakkien joukossa.
Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia?
Vaikka olen ajellut aika kauan nojakeilla, en ole hankkinut sykemittaria, joka on alkanut kiinnostaa Nokian tuloksia seuratessa. Olisiko ehdotuksia minkälainen ja hintainen sykemittari kannattaisi hankkia?
OK, ensi vuoden tavoitteista, kun nyt otetaan kaikki oppi koetusta.
"Kevytsammuminen" n. 7h kohdalla aiheutti epäedullisen vauhdin hidastumisen viimeiselle viidelle tunnille. Siis tasaisempi kokonaisvauhti kisassa varmaan toisi paremman tuloksen. Minulla ei ollut määrällisesti tarpeeksi ja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Sen voi osittain ensi vuodeksi korjata. Pitää siis aloittaa heti sellaisella vauhdilla, sykkeellä, jonka tietää, kokemuksesta, säilyttävän hyvän olon yli 7h.
Minusta sykemittari on aivan ehdoton. Oman tilan seuranta ilman mittaria on liian vaativaa, vaikka tietysti periaatteessa mahdollista. Näin pitkällä matkalla ei voi helposti olla tarpeeksi kokemusta. Joku tunnin ajo on aivan eri asia.
Jospa ensi kesäksi saisin Skorppariin katetta, ainakin nuo umpilokasuojat sivupyöriin, mielellään myös etukatteen. Molempia suunnittelin jo täksi kesäksi. Jos saan ne aikaiseksi, voin tämän kesän kokemuksen perusteella haaveilla 300km ylityksestä, jopa n.350km saavuttamisesta. Muuten, ilman katteita, 250km voisi olla aivan kohtuullinen minimitavoite.
Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.
Minusta olisi kiva kokeilla tunnin ajoa radalla ihan erillisenä kisana, ilman että seuraavan päivänä on 12h ajo.
Tuo olisi ok, mutta tapahtuma ei mahtuisi enää 1 viikonlopun sisään ja ei
välttämättä sopisi niin monen aikatauluihin.
Ja en ainakaan hirveän kauaksi viitsisi lähteä pelkästään tunnin kisaa varten.
Kyllä noita tunnin testejä voi tehdä aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla,
kun vaan välttää pahimpia ruuhka-aikoja. Ajellaanhan noita pikku kisojakin muun liikenteen seassa,
esim Sotungintien tempo yms...