Dodiin...
Eilen on sitten ensimmäiset polkaisut otettu...
Ei toimi vielä.
Ongelmia->
-Paluupuolen ketjulle pitää kyhäillä rulla kun se ottaa etuhaarukkaan kiinni( muutoin menis ehkä ilmankin)
Tai sitten laitat paluuketjun putkeen, ei tartte hitsata? Paluuketjussahan ei ole jännitystä joten sen putken voi ripustaa vaikka narulla sopivalle korkeudelle niin että se vie ketjun yli haarukan. Pienikin pätkä esim puutarhaletkua riittänee, ei tartte olla koko matkalla.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Tai sitten laitat paluuketjun putkeen, ei tartte hitsata? Paluuketjussahan ei ole jännitystä joten sen putken voi ripustaa vaikka narulla sopivalle korkeudelle niin että se vie ketjun yli haarukan. Pienikin pätkä esim puutarhaletkua riittänee, ei tartte olla koko matkalla.
M5 käyttää paluupuolella n 15 cm kovaa putken pätkää joka on vetopuolen rissan alla ja hieman sivussa. Tällä saadaan ketju pois pinnoista (tai joissakin malleissa etuhaarukasta). Ei tulle häviöitä kovin paljoa...
Erittäin varteenotettava vaihtoehto on "teräsmies tanko" tai Aerobar:
...
-Ilmanvastus ehkä hieman suurempi
Eikös tuosta ole juuri väitetty että on se ilmanvastukseltaan pienin tanko, ja miksikäs sen nimi ylipäätään on Aerobar?
Onko täällä väitetty tuollaista, minulla on kyllä päässyt unohtumaan. Vähän jopa ihmettelen jos näin on. Väittäsin että oravatangolla se ois pienempi, kunhan kädet saa edes osittain mahan päälle kaksinkerroin. Tuossa mun avatar kuvassa kädet ei ole optimi asennossa.
Kai tuolle Aerobar nimitykslle on useitakin selityksiä. Oon kuullut myös nimityksen "open cockpit", avoin ohjaamo, jossa tanko muodostaa ikäänkuin ohjaamon reunan ja tämä nimitys on käytössä myös lentokonepuolella kun puhutaan avo-ohjaamoista. Eli aasin silta ilmailuun(aero) löytyy
Onko täällä väitetty tuollaista, minulla on kyllä päässyt unohtumaan. Vähän jopa ihmettelen jos näin on. Väittäsin että oravatangolla se ois pienempi, kunhan kädet saa edes osittain mahan päälle kaksinkerroin. Tuossa mun avatar kuvassa kädet ei ole optimi asennossa.
Kai tuolle Aerobar nimitykslle on useitakin selityksiä. Oon kuullut myös nimityksen "open cockpit", avoin ohjaamo, jossa tanko muodostaa ikäänkuin ohjaamon reunan ja tämä nimitys on käytössä myös lentokonepuolella kun puhutaan avo-ohjaamoista. Eli aasin silta ilmailuun(aero) löytyy
Muistaakseni näin väitettiin, nimenomaan niin että 'yläohjaus on nopeampi kuin alaohjaus, siis jos yläohjauksessa on kädet suoraan eteen'. Lowrides tuosta taisi kirjoittaa, ei vaan ole mitään hajua alueesta, aiheesta, jne. Eikä tietenkään lähdeviitettä. Vaikea sitten sanoa onko totta vai luuloa.
Poikkipinta-ala on pienempi kun kyynerpäät eivät ole sivulla?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Muistaakseni näin väitettiin, nimenomaan niin että 'yläohjaus on nopeampi kuin alaohjaus, siis jos yläohjauksessa on kädet suoraan eteen'. Lowrides tuosta taisi kirjoittaa, ei vaan ole mitään hajua alueesta, aiheesta, jne. Eikä tietenkään lähdeviitettä. Vaikea sitten sanoa onko totta vai luuloa.
Poikkipinta-ala on pienempi kun kyynerpäät eivät ole sivulla?
No jos vähänkään arkiajo-ajettavuutta ajattelee niin ei tankoa voi säätää niin että kädet on ihan tikkusuorana eteenpäin Rata-ajossa ehkä noin.
No jos vähänkään arkiajo-ajettavuutta ajattelee niin ei tankoa voi säätää niin että kädet on ihan tikkusuorana eteenpäin Rata-ajossa ehkä noin.
Näihin teräsmiestankoihin kuuluu ajosuuntaiset kahvat, jolla kättä liu'uttamalla kyynärpäiden asento muuttuu arkisesta roikottamisesta huippuunsa viilattuun teräsmies-asentoon otetta siirtämällä. Minulla ei ole varsinainen teräsmiestanko, vaan tavallinen Biltema, mutta silläkin on mahdollista ajaa varsin rennosti tai sitten kädet tikkusuorana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No jos vähänkään arkiajo-ajettavuutta ajattelee niin ei tankoa voi säätää niin että kädet on ihan tikkusuorana eteenpäin Rata-ajossa ehkä noin.
No niin tietenkin, eihän arki-ajossa sillä aerodynamiikan viimeisellä prosentilla ole mitään merkitystä. Tai ehkä hieman jos kuljet useamman kymmenen kilometrin työmatkaa nojakilla, mutta muuten.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Näihin teräsmiestankoihin kuuluu ajosuuntaiset kahvat, jolla kättä liu'uttamalla kyynärpäiden asento muuttuu arkisesta roikottamisesta huippuunsa viilattuun teräsmies-asentoon otetta siirtämällä. Minulla ei ole varsinainen teräsmiestanko, vaan tavallinen Biltema, mutta silläkin on mahdollista ajaa varsin rennosti tai sitten kädet tikkusuorana.
Noinhan se tosiaan onnistuu
Biltemassa ei muuten enää ole pariin vuoteen ollut näitä tankoja, viimeksi kun näin olivat poistokorissa ja pari tarttui mukaani. Ovat tosiaan hyvän olisia Aerobaareja, joskin vähän raskaita.
sellanen tuli mieleen tohon etuvaihtajaan liittyen että onko mahdollista että poljin ei ole mennyt tarpeeksi syvälle akselilla?
koitin sitä eilen kiristää sellasella 25cm jatkolla mutta kaverina ollut n90kg jantteri ei saanut pidetty pyörää enän maassa kun koitin vääntää sitä vielä tiukemmalle...
onko heittää momenttia tai jotain jos momentti avaimella vielä koitan ja hommaan lisää väkeä pitämään fillaria paikoillaan?
Mulla oli kanssa yhdessä omatekemässä nojakissa samaa ongelmaa. Hion sitten poljinkeskiön akselista hiukan pois (ohuemmaksi), jotta kampisatsi menisi syvemmälle... Ei ole kyllä paluuta sitten entiseen.
oisko jollain hettää kommenttia tuohon etuvaihtaja ongelmaan?
Veikkaan että sulla on liian pitkä keskiölaakerin akseli tuolle ratas/vaihtaja yhdistelmälle. Rattaiden etäisyys suhteessa akseliin vaihtelee. Paljonko on keskiölaakerisi AKSELIN mitta päästä päähän?
Viimeksi muokannut Jarcco, 16 Elo 2011, 14:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sellanen tuli mieleen tohon etuvaihtajaan liittyen että onko mahdollista että poljin ei ole mennyt tarpeeksi syvälle akselilla?
koitin sitä eilen kiristää sellasella 25cm jatkolla mutta kaverina ollut n90kg jantteri ei saanut pidetty pyörää enän maassa kun koitin vääntää sitä vielä tiukemmalle...
onko heittää momenttia tai jotain jos momentti avaimella vielä koitan ja hommaan lisää väkeä pitämään fillaria paikoillaan?
Toivottavasti tarkoitat että oikea poljinkampi ei mennyt tarpeeksi syvälle keskiöakselille ?
Tästä palautui mieleen miksi ainoat Campagnolon osat fillareissa on juuri keskiösarja ja -kammet... niitä vanhanaikaisia neliöakseli mallisia. Menevät aina ja samalla tavalla paikalleen ja myös polkimet saa kiinni asiallisesti jopa Shimanon poljinavaimella (15 mm).
Polkimien (ja kampien myös) kiristykseen pitäisi riittää että pidät toisen puolen kammesta kiinni kiristyksen ajan. Jos vaatii enemmän voimaa on joku pielessä. Ja maksimissaan apuvoimia tarvitaan pitämään vaan pyörää pystyssä...
Muoks: jouduin läjäämään nojakin alkuun simpan halvalla keskiöllä kun italialaisilla jengoilla oleva ei brittiläiseen kelvannu. Oli ongelmia saada kampien pultit pysymään kireällä... eivät toki lonksuneet mutta kun oli vähän ajettu niin pultit löysällä. Ongelma poistui vaihtamalla cambon keskiö. Ovat vissiin kuitenkin valmistajakohtaisia toleranssit joilla keskiöitä ja -kampia valmistetaan...
oisko jollain hettää kommenttia tuohon etuvaihtaja ongelmaan?
Veikkaan että sulla on liian pitkä keskiölaakerin akseli tuolle ratas/vaihtaja yhdistelmälle. Rattaiden etäisyys suhteessa akseliin vaihtelee. Paljonko on keskiölaakerisi AKSELIN mitta päästä päähän?
Veikkaan että 122mm kun sellaista korviketta on biltsun sivuilla tarjolla...
pitää ostaa siihen toisenlainen jossa on muutoinkin paremmat laakerit...
nyt tohtii jo vaihtaa kun et tartte enäää hitsua vieressä...
oli valmiiks jo aika huonot vaikka uudet olikin... mitkä lie häkki laakerit jne, muutoinkin rungon sisälltä tuli sälää aivan hitosti jota varppina oli laakereillekkin asti päässyt..