Eipä tullut ajettua...

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Istut sen verran jo korkealla , niinkuin itsekin että ei siittä enään niin paljon hyötyä. Mutta siiryppä 30 cm alemmaksi niin tilanne muuttuu akuutisti. :)

Varmasti. Olen pyrkinyt pukeutumaan kirkkaisiin väreihin. Kypärä olisi kiva jos se olisi joku huomiovärinen, mutta en ole mistään löytänyt huomioväristä kypärää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Viiri on mielenkiintoinen asia. Oikeastaan koko nojapyörällä näkyminen on sellainen.

Toisaalta nojapyörä herättää sen verran enemmän huomiota pelkällä olemisellaan, että sitä ajava harvoin on ihan katveessa. Toisaalta taas nojapyörän mataluus ja nopeus yllättävät, usein juuri toisen pyöräilijän. Mutta myös autoilijan.

Itse käytän viiriä matalassa trikessä. Oranssi viuhuu kahden metrin korkeudella kun päälakeni on tuskin metrissä. Kaksipyöräisessä olen jättänyt viirin pois koska pääni on kuitenkin samalla tasolla tavallisten autoilijoiden kanssa. Saan kohtalaisen usein katsekontaktin ennen kuin muut kontaktit ovat lähelläkään.

Parempi huomion herättäjä on takavalo. Takaa vasemmalta (joskus myös oikealta) ne yllättävimmät päälleyrittäjät useimmin tulevat. Esim. Hong Kongista on löytynyt hyvää vilkkuvaa valoa näyttäviä pyörään tarkoitettuja takalamppuja. Yritän välttää sellaisia kunnon stroboja, joiden perässä en itsekään viitsisi ajaa. Mutta vähän liikettä takavalossa näyttää toimivan tehokkaammin kuin kiinteä valo.

Eilen Käpylän asemaa ylittäessäni vastaan tuli delta-trike. Se näkyi ensimmäisenä viiristään. Mukava katsoa, mitä sieltä perästä nousee näkyviin...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

teemue
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Touko 2011, 18:34
Paikkakunta: Luvia

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja teemue »

Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja PW »

Takavaloa miekin pyrin käyttämään kesät talvet ja etuvaloakin valosaan aikaankin alan pitää päällä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

psa
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Joulu 2009, 16:42
Paikkakunta: Loimaa

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja psa »

Nojanalle kirjoitti:

Tähän viiri asiaan. Täyty sanoo että kesällä kun odottelin Sakaria . Katselin että missähän mies tulee. Ja täytyy sanoo että ainoa minkä havaitsin pitkän aikaa oli viiri. Ensin siinä ajatteli että lapsi siellä poljeskelee. Mutta vauhti paljasti muuta. Sakari sieltä soutubiimin kansa tuli . Kyllä se on niin että jos kulkia kulkee kasvillisuuden tasolla on viiri ehdoton huomion osoittaja. Vieläkö siihen saisi majakan päähän vilkumaan olis se täydellinen yhdistelmä. :)

Joskus tuli Logitech optisen hiiren paketissa sellainen vilkkuva ledi, jossa oli elektoniikka ja 2 AA-paristolle kotelo. Otin paketista talteen. Pitäisköhän vähän jatkaa ledin jalkoja vanhalla ulkokäyttöön tarjokoitetulla joulukuusen kynttilöiden johdolla ja teipata ledi viirin huippuun vilkkumaan ja elektoniikan voi kätkeä jonnekin tarakkalaukkuun. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

teemue kirjoitti:

Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?

Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
teemue kirjoitti:

Onko viirin käytössä ts käyttämättä jättämisessä sitten kyse laiskuudesta vai hidastaako se oikeasti jotenkin mitattavissa olevasti menoa?

Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...

Ei tarvi mittailla onko lipusta vastusta. Sen kun otat sen syliin, nostat nopeuden 30-40 km/h ja koetat pitää nyrkillä piiskaa pystyssä. Siitä voi päätellä onko vastusta...

Minulle ei tule piiskaa. Valot ja muut kylläkin ja pitäisin huomioväristä ajopaitaa & takkia jos sellaisen vaan jostakin saisin hankittua. Liiviä en tule pitämään, ei pääse hiet haihtumaan ja mikään lepattava ei pukeudu päälle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Ei tarvi mittailla onko lipusta vastusta. Sen kun otat sen syliin, nostat nopeuden 30-40 km/h ja koetat pitää nyrkillä piiskaa pystyssä. Siitä voi päätellä onko vastusta...

En minä noin kovaa jaksa ajaa kuin hetken :-(

Ja ei se edelleenkään kerro paljonko se hidastaa. Jos hidastus on 40 -> 39 niin ei nyt vielä niin kauhea asia, mutta jos on luokka 25 -> 22 niin alkaa jo tuntua...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja terppa »

teemue kirjoitti:

Tulee näistä huomatuksi tulemisista mieleen että kuinka moni teistä käyttää viiriä takana ja olisiko siitä hyötyä?

Mä käytän viiriä ja on siitä hyötyä, vaikka ajelisi ihan aukeilla maisemilla niin viiri on se mikä ekana huomataan ja sen huomaa tosi kaukaa jolloin muut tielläliikkujat pystyy ajoissa kiihdyttelemään tai hidastamaan kun kattelevat ohituspaikkaa. Mun pyörästä ei muuten näkyisi takaa katsoen kuin musta rengas, musta poksi, vähän mustia hihoja ja pikkasen kypärää... ei se välttämättä tyylikäs ole mutta valoisaan aikaan tärkein näkemistä auttava varuste, esim. heijastinliivit ei näy takaapäin. Ennen viiri oli kiinni takahaarukan kiinnityspultissa nyt siirsin kiinnityksen takapoksin kanteen. Kyllä se ilmanvastusta lisää ja ilman pääsisi nopeammin mutta kaikkea ei voi aina saada samalla kertaa.

Laitoin äskettäin kirkkaan ledtakavalon jonkaa saa myös vilkkumaan, yhdessä viirin kanssa käytettynä autoilijat tuntuu ohittavan kauempaa. Itse ajelen erilaisilla kulkineilla 80-85 tkm/v ja soisin pyöräilijöiden valojen/viirin käytön yleistyvän, no ei normi(pysty)pyöräilijät sitä koskaan kehtaa virittää pyöräänsä eli taas piste nojapyörälle :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti:

Pitäis varmaan perehtyä niihin rullaamalla tehtäviin ilmanvastus-mittauksiin, niin voisi samalla tutkia mitä kaikki jutut vaikuttaa. Tosin laitteistoa puuttuu, ei ole gps loggeriakaan...

Minulla olisi laitteisto ja menetelmä, mutta ei viiriä...

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos on niin, että lepattavasta viiristä aiheutuu havaittava ilmanvastus, viiri ehkä kannattaisi tehdä jäykästä ohuesta levystä. Se olisi vielä kiinni tangossa niin, ettei se pääse heilumaan.

Ilmanvastusta aiheuttaa myös tanko. Joskus täällä foorumilla on ollut esillä variaatioita, joissa tangon profiilia on virtaviivaistettu teipillä.

Kestäisiköhän Vikupropista leikattu suikale, jonka päälystäisi värikkäillä kontaktimuoveilla? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Laitoin äskettäin kirkkaan ledtakavalon jonkaa saa myös vilkkumaan, yhdessä viirin kanssa käytettynä autoilijat tuntuu ohittavan kauempaa. Itse ajelen erilaisilla kulkineilla 80-85 tkm/v ja soisin pyöräilijöiden valojen/viirin käytön yleistyvän, no ei normi(pysty)pyöräilijät sitä koskaan kehtaa virittää pyöräänsä eli taas piste nojapyörälle :D

Olen huomannut saman. Ilman Euromarketin super-ledi vilkkujaa ohittelijat yleensä antavat vähän tilaa, tai pysyvät jopa samalla kaistalla. Kun ledi vilkkuu niin jo kaukaa kierretään toisen kaistan kautta. Tämä myös vielä valoisammalla, kuten nyt iltakahdeksalta. Etuvalon käytöllä saa vastaantulevien hullut ohitukset vähenemään, niitä kun hämärämmällä näyttää ilman tapahtuvan.

Kyllä näitä tillittäjiä piisaa ettei lowracer muka näy, mutta jotenkin mut on kuitenkin nähty eikä päälle ajettu. Toisaalta itse ajan "silmät selässäkin" asenteella eli ennakoin kaiken mahdollisen ja varaudun pahimpaan.

3M:n liimattavat heijastinnauhat on harkinnassa/hankinnassa. Niillä tarkoitus koristella kypärää, polkimien pohjat ja liimata runkoputken sivuille. Kun vaan löytyis perusväriltään sinistä (runkoon) ja mustaa (kypärään) niin ei nykyinen ilme muuttuisi paljoa.

Pimeän kelin ajokamppeisiin (styroksikypärän huppu) ompelen heijastinta myös ja jos vaan löytyis niin "high viz" paitaa tai takkia käyttäisin. Lumen tultua siirryn pyöräteille joten viidakon lait ei paljoa auta saati sitten parempi näkyminen, hiljaa kun joutuu joka risteykseen tms tulemaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Jos on niin, että lepattavasta viiristä aiheutuu havaittava ilmanvastus, viiri ehkä kannattaisi tehdä jäykästä ohuesta levystä. Se olisi vielä kiinni tangossa niin, ettei se pääse heilumaan.

Tässä taidettaisiin menettää viiristä tuleva näkyvyyshyötykin. Se lepatus juuri tekee sen että viirin huomaa kaikista suunnista hyvin.

mhelander kirjoitti:

3M:n liimattavat heijastinnauhat on harkinnassa/hankinnassa. Niillä tarkoitus koristella kypärää, polkimien pohjat ja liimata runkoputken sivuille. Kun vaan löytyis perusväriltään sinistä (runkoon) ja mustaa (kypärään) niin ei nykyinen ilme muuttuisi paljoa.

ITse meinasin moista heijastinnauhaa laittaa myös tarakalle tulevaan takaboxiin. Toki boxissa on heijastin, mutta kirkkaan keltainen teippi parantaisi näkyvyyttä ainakin valoisalla.

Lisäksi käytän nilkoissa heijastinnauhoja. Jalat ovat ne jotka tulevat ensimmäisena nurkan takaa esiin, joten niissä saisi olla jotain joka näkyy. Olen myös miettinyt, että olisiko heijastimet kampiin sisäpuolelle. Ei osu jalkoihin, mutta näkyisi aina toiselle puolelle.

Tämä keskustelu on kyllä eksynyt aika kauas alkuperäisestä aiheesta, olisiko siirto uuteen ketjuun tai 'mitä näkyvyyttä edistäviä ...' ketjuun paikallaan?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen...

Eipä ole tullut ajettua... Vaihdoin keväällä nojakkeihin lyhyet kammet polvikipujen takia, mutta ei siitä sitten kuitenkaan lopulta ollut suurempaa apua. Iski pahanpuoleinen turhautuminen, ja fillarit ovat seisseet varastossa sen jälkeen. Nojakki ratkaisi yhden normipyörän aiheuttaman terveyspulman ja toi toisen yhtä hankalan tullessaan. Käytin kaksi vuotta etsiessäni ensin ratkaisua tavan fillarin ongelmaan ja sitten nojapyörän luomaan ongelmaan eikä intoa säätämiseen enää löydy. Vaihdoin hyötyliikunnan melontaan, missä ei mikään paikka kipeydy.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Eipä tullut ajettua...

Viesti Kirjoittaja jori »

jarkko kirjoitti:

Takaisin alkuperäiseen aiheeseen...

Eipä ole tullut ajettua... Vaihdoin keväällä nojakkeihin lyhyet kammet polvikipujen takia, mutta ei siitä sitten kuitenkaan lopulta ollut suurempaa apua. Iski pahanpuoleinen turhautuminen, ja fillarit ovat seisseet varastossa sen jälkeen. Nojakki ratkaisi yhden normipyörän aiheuttaman terveyspulman ja toi toisen yhtä hankalan tullessaan. Käytin kaksi vuotta etsiessäni ensin ratkaisua tavan fillarin ongelmaan ja sitten nojapyörän luomaan ongelmaan eikä intoa säätämiseen enää löydy. Vaihdoin hyötyliikunnan melontaan, missä ei mikään paikka kipeydy.

Suosittelen sinulle, ja muillekin kivuista kärsiville kirjaa:"Siunattu kipu". Sen on kirjoittanut ortopedi, joka leikkeli työkseen kipuselkiä ja polvia, kunnes huomasi mistä kivut johtuvat ja hoitaa tällä hetkellä potilaitaan muuttamalla potilaittensa ravintotottumuksia. Oletko varma, että ensin iski kipu ja sitten turhautuminen, eikä päinvastoin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin