jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Vieläkö pienemmäksi voi mennä, vai pitääkö tihentää ketjun lenkkijakoa. Mitenkäs olisi 10 mm lenkki.
Menee jo offtopickiksi, mutta joskus löysin netistä erikois navan jossa pienin ratas oli 8 tai 9piikkinen. Eli siis napa ja takapakka piti olla samalta valmistajalta.
Jukka
Capreo ketju - jaettu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Capreo ketju - jaettu
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottorit
Jarcco kirjoitti:jviirret kirjoitti:Menee jo offtopickiksi, mutta joskus löysin netistä erikois navan jossa pienin ratas oli 8 tai 9piikkinen. Eli siis napa ja takapakka piti olla samalta valmistajalta.
Jukka
Capreo on 20" kisavehkeillä ajelevilla aika suosittu... Ihan kätevä systeemi jonka voisi periaatteessa tehdä itsekin vaikkapa 9-lehtisen pakan kylkeen kun akselivälin leventää maatiemallin 130mm -> maasturin 135 mm:iin.
Tällöin voi joutua turvautumaan kitkavipuihin mutta pitäisi onnistua ilman saman valmistajan napa+kasetti+vaihtaja vaatimusta.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Shimano Capreo 9-26 takaratas
Tuossa Moottori otsikon alla käyty keskustelu yllä olevasta takarattaasta herätti kiinnostuksen, saattas sopia miulle tuo.
Olisko mahollista siirtää tuo "capreo" keskustelu vaikka tähän ketjuun ?
Olisi. Yhdistetty. Pastori
Tällä hetkellä miulla on eessä 52 hampainen ja kammet 152 mm ja takana 11-12-14-16-18-21-24-28 (suurinpiirtein noin). Jos vaihtas tuohon 9-26 rattaaseen sais alamäkiin vielä lisää polettavaa, eikä loppus ketju kesken Tosin ylämäkeen meno hiukan vaikeutus, mutt tää voiskin olla se "Nokia" pyörä
Tällä nyky vaihteistolla käytän enimmäkseen pikkurattaita, tasasella 52/12 tai 52/11 jos on menopäällä. Kadenssi hyvänä päivänä siellä 80-90 ja tosiaan 406mm etukiekko.
Eli sekin puoltas tuota skaalan laajennusta tuohon suuntaan ja tosiaan minimi painonlisäyksellä , eikä tartteis alkaa poraileen isompaa etummaista ratasta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Capreo ketju - jaettu
Niin, täällähän on enemmän turinaa Capreosta http://www.sheldonbrown.com/capreo/index.html :
Sitten miten homma kasataan 8-vaihteiseksi: ensin tulee viisi "normaalia" lehteä josta pienin on spesiaali (oikealla) :
Eli lehdet kiinnittyvät noilla kolosilla viidennen rattaan reppuselkään.
Ja lopulta:
Eli viimeisenä tulee "perinteisen" tyyppinen mutta hyvin hentonen lukkoholkki.
Tuota voisi hieman pohtia, josko modaisi nykyisen Shimano/SRAM 9-vaihteisen lukkomutterin sellaiseksi että tulee 10-piikkinen 10. vaihde. Varmaan pakan viimeisen 11-piikkisen joutunee modaamaan, ja mistä sen 10-piikkisen saisi aihioksi ?
Ja akseliin tarvitaan jatkoa 5mm. Hopen navalla tämä on helppoa, pakan puolelta vaan ison akselin päällä oleva holkki veks ja uutta sorvaamaan. Vanne pitää tietysti puolata 2.5mm lisää pakan puolelle...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Capreo ketju - jaettu
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Vieläkö pienemmäksi voi mennä, vai pitääkö tihentää ketjun lenkkijakoa. Mitenkäs olisi 10 mm lenkki.
Menee jo offtopickiksi, mutta joskus löysin netistä erikois navan jossa pienin ratas oli 8 tai 9piikkinen. Eli siis napa ja takapakka piti olla samalta valmistajalta.
Irkissä ainakin joskus pyöriteltiin Hopen lupauksia moisesta. 9-36 hampainen kasetti oli tulollaan
http://www.pinkbike.com/news/Ten-Speed- ... e-Cog.html
Ja jollain muullakin oli vaporwarea aiheeseen:
http://www.vitalmtb.com/photos/features ... /sspomer,2
Ja jotain kisakäyttöön tehtyä erikoisvalmistetta:
http://www.pinkbike.com/news/DT-Swiss-7 ... -2011.html
Ja jotain höpinää on ollut, että ICE on myynyt modattuja Capreoita.
http://www.bentrideronline.com/messageb ... 70830.html
Capreo olis jotenkin järjellisen hintainen, mutta levyjarru-mahdollisuus puuttuu.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Capreo ketju - jaettu
Laskeskelin ja vertailin Sheldon Brownin laskurilla tätä Capreo pakkaa ja tuota nykyistä 8-lehtistä 11-28 pakkaa. Ei hullummalta vaikuttas, 11 hampainen kulkee 90kadenssilla 37,5 km/h ja 9 45,9 km/h, 52 hampaisella eturattaalla.
Isoimmalla rattaallakin pärjäisin täällä kotimaastoissa kuin myös Nokialla. Mäkisempiin maastoihin vois vaihtaa noita isompia rattaita vähän isompiin.
On se kyllä pieni tuo 9hampainen kun tuossa vaihteen siirtäjän rissassakin on 10 hammasta
Nyt pitäs vaan jostain saada tuo hankittua, pitää ruveta tiukkaamaan tuolta Kareiselta ensin ja jos ei se pysty ni yrittää seuraavaks sieltä Hyvinkäältä, Fillaricentteristä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Capreo ketju - jaettu
PW kirjoitti:Laskeskelin ja vertailin Sheldon Brownin laskurilla tätä Capreo pakkaa ja tuota nykyistä 8-lehtistä 11-28 pakkaa. Ei hullummalta vaikuttas, 11 hampainen kulkee 90kadenssilla 37,5 km/h ja 9 45,9 km/h, 52 hampaisella eturattaalla.
Edellyttäen että tehohäviöt pysyy samana. Kun rattaan koko pienenee niin ketju tekee tiukemman mutkan rattaalle tullessaan ja siltä lähtiessään. Pienemmissä rattaissa on suurempi tehohäviö kuin suurissa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Capreo ketju - jaettu
Noista muista 9-hampaisista en löytäny hintatietoo tai myynti paikkaa. Näyttäs niiku maastopyöräilijätkin ois kiinnostuneita ja kokeilleetkin noita vai oisko ne olleet alamäkipyöräilijöitä.
Capreon kohdalla oli lähinnä puhe pienikiekkosista pyöristä käyttökohteena.
Varmaan ketju joutuu aika tiukalle ja häviöitä voi tulla toisaalta joku mainitsi ett se ketju ei kovin montaa hammasta koskettele noin pientä ratasta kiertäessään.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Capreo ketju - jaettu
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Laskeskelin ja vertailin Sheldon Brownin laskurilla tätä Capreo pakkaa ja tuota nykyistä 8-lehtistä 11-28 pakkaa. Ei hullummalta vaikuttas, 11 hampainen kulkee 90kadenssilla 37,5 km/h ja 9 45,9 km/h, 52 hampaisella eturattaalla.
Edellyttäen että tehohäviöt pysyy samana. Kun rattaan koko pienenee niin ketju tekee tiukemman mutkan rattaalle tullessaan ja siltä lähtiessään. Pienemmissä rattaissa on suurempi tehohäviö kuin suurissa.
Eipä se 37.5 ja 45.9 ihan samalla teholla taida mennä vaikka olisi täysin häviötön voimansiirto
Jos nyt lonkalta arvataan, että hyötysuhde muuttuisi esim 94% -> 90%, niin eipä se silti suuria näkyisi huippunopeudessa. Ja jos ero olisi tuota suurempi, niin sitten planeettavaihteisto tai väliakseli isoilla rattailla olisi pienempihäviöinen?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Capreo ketju - jaettu
PW kirjoitti:Varmaan ketju joutuu aika tiukalle ja häviöitä voi tulla toisaalta joku mainitsi ett se ketju ei kovin montaa hammasta koskettele noin pientä ratasta kiertäessään.
Se moneenko hampaaseen ketju koskee ei vaikuta tehohäviöihin, mutta se vaikuttaa kuinka ison mutkan se tekee tiukalle vedettynä rattaalta lähtiessään. 8-hampaisessa rattaassa tuo kulma päässä laskettuna on 45astetta. Ei tunnu käsin ketjua taivutellessa raskaalta, mutta kun näitä taivutuksia tulee pyörivässä ketjussa 1/2" välein...
Hammaskosketusten määrä vaikuttaa ketjun ja rattaan kulumiseen.
tavasti kirjoitti:Jos nyt lonkalta arvataan, että hyötysuhde muuttuisi esim 94% -> 90%, niin eipä se silti suuria näkyisi huippunopeudessa. Ja jos ero olisi tuota suurempi, niin sitten planeettavaihteisto tai väliakseli isoilla rattailla olisi pienempihäviöinen?
Voisi olla, mutta vähähäviöisin ja kevein ratkaisu olisi edelleen isomman etuhammasrattaan käyttäminen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Capreo ketju - jaettu
Kareisen pyöräkorjaamolta Kari ilmotti ett Shimanolta ei saa Capreota ja ett valmistus ois lopetettu
Petri
Fillaricentteriin soitin ja lupasivat kohteliaasti selvittää löytyykö vielä jostain, outellaan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Capreo ketju - jaettu
Nopee palvelu Fillaricentterissä ku samana päivänä ilmottivat ett ei saa Capreota, on kuulemma valmistus lopetettu jo -03 . No eihän se niin hyvä ois ollukaan, kaikenlaisia häviöitä ja ketjun kuluttamista, olkoon mokoma laite
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Capreo ketju - jaettu
Siirryt siis tähän eturattaan isontamiseen?
Mä tarttisin myös 62 hampaisen eturattaan. Jos keksit jostain kätevästi niin hyvä.
Jos sais jostain tulille hetkeksi win koneen - niin voisi sillä sprocket ohjelmalla tehdä kuvan ja edetä siitä eteenpäin. Mulla siis tällä hetkellä tahtotila on 62hammasta 110mm BCD ja ehkä voisi kokeilla sitä 10% ovaaliutta.
Mulla siis tulee tuohon pythoniin napavaihde näin ensihätään, 16 hampainen takaratas ja 62 hampainen edessä tuottavat navan suoralla vaihteella riittävän keskarin Nokialle
BTW: kun aina kuule se että napavaihteissa on kamalat tehohäviöt, niin missä on oikea info tähän Nexus/Alfine hävikistä? Taannoin etsin ja mitään oikeaa tietoa en kyllä lyhyellä etsimisellä löytänyt.
Re: Capreo ketju - jaettu
Pastori kirjoitti:Siirryt siis tähän eturattaan isontamiseen?
Mä tarttisin myös 62 hampaisen eturattaan. Jos keksit jostain kätevästi niin hyvä.
Jos sais jostain tulille hetkeksi win koneen - niin voisi sillä sprocket ohjelmalla tehdä kuvan ja edetä siitä eteenpäin. Mulla siis tällä hetkellä tahtotila on 62hammasta 110mm BCD ja ehkä voisi kokeilla sitä 10% ovaaliutta.
Mulla siis tulee tuohon pythoniin napavaihde näin ensihätään, 16 hampainen takaratas ja 62 hampainen edessä tuottavat navan suoralla vaihteella riittävän keskarin Nokialle
BTW: kun aina kuule se että napavaihteissa on kamalat tehohäviöt, niin missä on oikea info tähän Nexus/Alfine hävikistä? Taannoin etsin ja mitään oikeaa tietoa en kyllä lyhyellä etsimisellä löytänyt.
Näinhän se kait olis tehtävä jos meinaa siinä Nokian "perinteisessä ja leikkimielisessä" kisassa pärjätä Jos ei sit tekis tuota 9 ratasta ite, voiks se olla vaikeempaa ku ison ovaalin tekeminen ok se pitää johonkin napaan saada kiinni. Eiks niitä oo semmosia vanhan mallisia napoja joissa oli pakka kierteellä kiinni, ohuemmassa akselissa. Eilen kun laskin oomia rattaita ni tuolla 62 tai oikeastaan 63 hampaisella ois päässy samaan vauhtiin ku 52/9:llä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.