Trex Recumbent "Evolution"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
ReeL12
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Touko 2009, 22:18
Paikkakunta: Espoo

Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja ReeL12 »

Joop. Vähän erilainen "itse rakennettu" nojakki tällä kertaa.

Toissa vuonna syksyllä ostin täältä foorumilta highracer tyyppisen itse tehdyn runkosetin. Parin kesän aikana on kilometrejä tullut aika vähän koska työmatkan loppuosa kulkee Helsingin keskustassa ja tuolla highracerilla on liikennevaloista liikkeelle lähteminen turhan hankalaa. Ongelma korostuu varsinkin ruuhka-aikaan kun tungosta on muutenkin ihan riittävästi pyöräteitä myöten.
Matka-ajo tuolla kyllä on ihan mukavaa ja varsinkin kovassa vaihdissa meno on todella vakaata, mutta tuo kaupungissa ajaminen muodostuu käytännössä suureksi ongelmaksi.

Mietin että ongelmaan voisi olla ratkaisuna trike jolla hitaat vauhdit onnistuvat ongelmitta ja silti ajoasento pysyy samana kuin racerissa. Käytännön syistä päädyin siihen että malli on oltava Tadpole ja takarenkaan 26" jotta voin hyödyntää muuta tallista löytyvää kalustoa ja varaosia ristiin eri fillareiden välillä.

Muutama kokonainen vaihtoehto oli tarjolla käytettynä mutta mielestäni niissä oli hinta liian korkea omaan tarpeeseeni nähden. En oikeastaan olisi tarvinnut kuin runkosetin eturenkailla ja penkillä. Harkinnassa oli jo että rakennan koko härvelin itse koska täysin vierasta rungon tekeminen ei ole. En vaan koskaan ole lähemmin päässyt näkemään tadpole vehjettä lähempää josta johtuu että ei ole mitään käsitystä mitoituksesta, ohjauskulmista tai ketjulinjan järkevästä suunnittelusta.

Lopulta sain neuvoteltua diilin täältä foorumilta sähköistetystä Trex merkkisestä laitteesta josta sain ostettua käytännössä tarvitsemani osat järkevään hintaa. Kävin koeajamassa yksilön ennen ostamitta ja totesin että ei halvalla voi aina saada hyvää, mutta ehkä on kuitenkin helpompi ja loppupeleissä jopa halvempi ottaa lähtökohdaksi joku valmisratkaisu jota voi muokata sopivaksi omiin tarpeisiin kuin että aloittaa täysin puhtaalta pöydältä.

Viikkonloppuna myyjä oli saanut purettua sähköt pois rungosta ja kävin noutamassa setin kotiin ilman takarengasta ja jarrukahvoja. Eturenga oli kuulemma laitettu väliaikaisesti juniorin pyörään kun siitä oli kumi hajonnut, en jaksanut sitä jäädä hämmästelemään eli myös toinen etukumi uupui.

Käydessäni koeajolla ja noutaessani rungon oli hämärää ja laite vaikutti ihan ok laatuiselta välineeltä. Ohjaus tuntui ajaessa omituiselta, voisi kuvailla ehkä epävakaaksi, ja penkki mahdollisesti hivenen pieneltä/lyhyeltä itselleni. Molemmat asiat pystyy kyllä varmasti korjaamaan kun ensin perehtyy asiaan.

Seuraavana päivänä valoisassa tuli tutkittua hieman tarkemmin mihin sitä kätensä työnsi.

Kuva
Kuva

Melkoinen viritys. Joka ikisessä nivelessä kohtuullisen suuri välys, hitsisaumojen laatu jopa alittaa näkemäni kiinan tuotteet ja kaikki mukana tulleet voimansiirron osat täyttä kuraa.

Ensimmäiseksi meni vaihtoon kammet ja keskiö. Tilalle tuli tallissa olleet vanhat Deore sarjan kammet ja uusi Bilteman noin 10 euron keskiö. (nuo on itseasiassa kiinni jo kuvissa) Keskiön akseli on liian lyhyt, mutta se ei vielä tässä vaiheessa haittaa. Kammissa oli kiinni ehkä 28r pikkuratas ja 38r keskiratas. Isoin ratas on joskus ollut 48r mutta sen olen aikanaan hionut sileäksi ratassuojaksi.

Taakse nakkasin myös tallista löytyneen 24" kiekon 9 lehtisellä pakalla, vanhalla XT vaihtajalla ja rungon mukana tuolleilla ketjuilla sain voimansiirron testiajoa varten toimimaan. Paluupuolen ketjuohjurin väkästin vanhasta dirt pyörän ohjurirullasta ja näin sain ketjulinjan toimimaan jo nyt niin että se ei ota kiinni runkopalkkiin kuten alkunperin tapahtui. Ketjuohjuria asentaessa otin penkin irti ja hämmästyin kuinka kevyt mutta silti tukeva se oli. Materiaali on joko lasikuitua jopa mahdollisesti hiilikuitua. Meilestäni aika vastaava tai ehkä jopa kevyempi kuin Optiman penkki joka on kiinni Racerissa. Vielä jotkut random jarrukahvat kiinni ja pääsin koeajamaan laitoksen hieman paremmin.

Ei vanha 6 vaihteiselle tarkoitettu ketju, max 32r vaihtaja ja käytetty 11-34 pakka aivan saumattomasti yhteen pelanneet mutta tuosta saa vielä hyvän kun laittaa sopivat osat kiinni. Myös tuli havaittua sellainen pikkuseikka että runko on varmaan sunniteltu max 170cm pitkälle ja itsellä on pituutta reilu 10cm tuota enemmän niin ajoasento ei ollut aivan luonteva. Eipä tuossakaan suurempaa ongelmaa ole kun vaan löytää jostakin pätkän sopivaa palkkia ottaa sahan vasempaan ja hitsivehkeet oikeaan käteen niin eiköhän se siitä järjesty. Penkin kanssa pitää miettiä modaako tuota Trexin omaa vai vaihtaako suosiolla suurempaan. Racerissa tietysti olisi se valmiiksi oikean kokoinen Optiman tuote...

Suurempi ongelma on tuo ohjaus.
Välystä siis joka välissä, ne varmaan saisi pienellä fiksailulla minimoitua, mutta epäilen että rakenne ja toteutuksen geometria tekee ohjauksesta levottoman ja "haukkailevan". Tuo kyllä kulkee about suoraan, mutta pienikin ohjausliike muuttaa pyörän suuntaa todella äkkinäisesti ja penkissä pysyminenkin tuottaa hankaluuksia.
Mahtaako tuossa olla ongelma se että navan (renkaan keskikohdan) etäisyys ohjausnivelen pivot pointista on reilusti yli 5cm?
Vai pitäisikö tuo ohjausnivelen pivot olla kallistettu yläpäistä sisäänpäin, siis negatiivisen camberin omaisesti?
Reaktiotankokin nivelineen pitää vaihtaa johonkin paljon tukevampaan. Nyt tanko vääntyy kaarelle kun sisäkaarteen puoleisesta pyörästä vääntää ja nivelissäkin on aika reilu välys kiristelyistä huolimatta.

Osaako joku arvioida mikä funktio penkin selkänojantuen "pituus"-säädöllä mahtaa olla? Mielestäni ainakaan tuolla penkillä säätöä ei voi käyttää mihinkään koska penkissä on kiinteät kiinnityspisteet.

Vaikuttaa vähän siltä että jos tuosta haluaa hyvän fillarin, siihen ei kovin montaa kohtaa jää muokkaamatta. No, harrastuksen vuoksihan tuo tuli hankittua. :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Reaktiotankokin nivelineen pitää vaihtaa johonkin paljon tukevampaan. Nyt tanko vääntyy kaarelle kun sisäkaarteen puoleisesta pyörästä vääntää ja nivelissäkin on aika reilu välys kiristelyistä huolimatta.

Tämä kuulostaa sellaiselta "ominaisuudelta" että vois aiheuttaa sitä epävakautta aika hyvinkin :lol:

Onnea vaan kunnostamiseen, eiköhän siitä kuitenkin hyvän saa jos runko ei vetele. Mutta älä mua usko, olen optimisti

ReeL12
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Touko 2009, 22:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja ReeL12 »

Tuli taas ilta hämmästeltyä noita englantilaisia aivopieruja. Kunnioitettava saavutus sinänsä että yksinkertainen ja toimiva rakenne onnistutaan tuhoamaan järjettömällä toteutuksella. Vaikka rakenteessa olisi vain kaksi sisäkkäin olevaa putkea...

Kuva
Kuva
Kuva

Emäputkessa/olkatapissa on kaksi putkea sisäkkäin. Sisempi muodostaa "pesän" 6001RS laakerille ja ulompi "pitää" laakeria paikallaan. Eli siis laakeri asettuu nojaamaan sisempää putkea vasten. Putken molemmissa päissä on yksi laakeri ja pyörän napa asennetaan siihen yhdellä pitkällä pultilla.
Yksinkertaisen nerokasta, mutta...
-molempien putkien molemmat päät ovat vinoja eli huolimattomasti/huonosti leikattu
-sisemmän putken halkaisija on liian pieni ja jos laakerin laittaa suoraan sitä vasten se painaa laakeria jumittaen sen toiminnan
-ulompi putki on hieman väljä laakerille ja siihen on torparttu hitsikoneella pieni hitsausnökö joka tiivistää sovituksen. Molemmilla puolilla tuo nökö on eri kohdassa jolloin akselilinja ei ole suora.
-koko olka-akseli hässäkkä on asennettu M12 pultilla ja muutamalla aluslevyllä kasaan. Pultti (kuten kaikki muutkin pultit tuossa pyörässä) on liian lyhyt ja sen pää jää noin puoleen väliin mutteria. Aluslevyt ovat kaikki saman kokoisia (keskireiän halkaisija n.15mm) ja kun ne pinotaan suoraan laakeria vasten ne jumittavat laakerin nojaten sen ulkokehään.
-laakerien välissä ei ole mitään tukea laakerin sisäkehälle. Kun kiristää olkatappia niin että välys pienenee, kasvaa laakerien sivuttaispaine ja ne menevät jumiin aluslevyjen väliin.

Tämän "mielenkiintoisen" toteutuksen lisäksi tuli havaittua pari muuta erikoista ratkaisua.

Kuva

Muuten ihan hyvät ja kevyesti rullaavat etukiekot on pilattu sillä että jarrulevyt on HITSATTU kiinni napaan??? WTF. Ei kovin lahjakas ennustaja tarvitse olla jos arvaa että nuo molemmat jarrulevyt ovat kierot/vinossa. Kihnutusäänestä tietysti näppärä kaveri laskee nopeuden, niin ehkä se on suunniteltu ominaisuus....

Kuva

Tuon hitsatun jarrulevyn lisäksi jarruissa on toinenkin "pieni" suunnitteluvirhe. Jarrusatulat on asennettu liian kauaksi navasta ja paloista vain vajaa puolet ottaa kiinni itse levyihin. No mutta sehän nyt on vain kauaskantoista ajattelua kun jarrupalat ei kulu koskaan loppuun kun ne ottavat vain osittain levyihin kiinni. Vielä kun pistää jarrulevyihin rasvaa niin loppuu niiden kitinäkin...

Tässä vaiheessa oli pakko pitää tupakin mittainen tuumaustauko vaikka en edes polta. Suunnittelujuoma tuli kyllä otettua.

Pienen pohdiskelun jälkeen otin Dremelin käteen ja aloin suoristelemaan noita olkatappien osia. Heittoa niissä oli 1-3mm ja suoristelin ne niin että sitä jäi alle milli. Löysin kesän lämminvesiprojetista yli jääneen pätkän 15mm kupari putkea joka oli juuri sopivan kokoinen laakerien välitueksi. Suurensin hieman aluslevyjen keskireikää jotta ne pääsivät vapaasti pyörimään tuon kupariputken ympärillä.
Samalla smirgelöin hieman neljää aluslevyä siten että ne ohinivat ulkokehältä joten niitä voi käyttää laakereiden päällä siten että vain sisäkehä kantaa. Laitoin paketin kasaan ja kiristin reilusti. Jumiinhan se meni, mutta kun hieman löysäsi niin alkoi toimia. Välys väheni huomattavasti. Ei se omasta laaduntarkkailusta olisi vieläkään läpi päässyt, mutta nyt pääsee jo testaamaan onko ohjauksen ongelma välyksissä vai geometriassa.

Itse epäilen kuitenkin vahvasti geometriaa. Muita ratkaisuja katsellessani on kaikissa pyritty rengas/napa saamaan mahdollisimman lähelle olka-akselia. Tässä navan keskikohdan ja olka-akselin etäisyys on luokkaa 11cm. Oman käsytyksen mukaan tuo vastaa autossa vantaan offsettia, ja jos sitä menee muuttamaan
50mm on sata varmaa että ajo-ominaisuudet kärsivät. Trexissä vaan tuo että napa on samalla korkeudella kuin olka-akseli, aiheuttaa pientä ongelmaa muutoksien testailussa. Pitää todennäköisesti nuo olka-akselit rakentaa kokonaan uusiksi joka tapauksessa.

Muuta mukavaa havaintoa.
Kuva
Kiinalainen hyppykeppi. Vaihdetaan ensin jäykkä keppi muutamalla säätöreiällä tilalle jolla pääsee kokeilemaan erilaisten takapään korkeuksien vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Kun hyvä setuppi löytyy muokataan kiinnikkeet sopivaksi tuolle.
Kuva

Räpsin huonnon kuvan myös ketjuohjurista.
Kuva
Sisempi rissa oli suureksi yllätykseksi alumiininen ja varustettu oikeilla konelaakereilla. Eipä ole ennen tullut vastaavaa eteen.
Ulompi rissa on siis oma viritys. Liukulaakeroitu nylon rulla joka tuntuu toimivan riittävän herkästi paluupuolella.

Muita suunniteltuja muutoksia joita tulee kun ehtii perehtymään, ovat
-etujarrut yhdelle kahvalle ja taakse oma levyjarru
-penkin siirtäminen taaemmas + rungon ja/tai puomin jatkaminen (painopiste taaemmas ja minulle sopiva ergonomia)
-koko takahaarukaan uudelleen suunnittelu ja tekeminen (nykyinen markettitäysjouston takahaarukka ei ole kovin tukeva)
-nykyisessä ohjausrakenteessa ei ole huomioitu Ackermannin vaikutusta. Se tulee muodossa tai toisessa vielä ohjaukseen implementoitua.
-kun saa kaikki muut ongelmat eliminoitua voisi sähköistää takarenkaan.
-joku kuomun/sadesuojan tyyppinen olisi kiva lisä. Todo listalla kyllä toistaiseksi aika pienellä prioriteetilla.

Kuva

Tuossa nyt on tämän hetkinen tilanne otettuna illan pimeinä tunteina. Koeajolle ei vielä päässyt.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei tuosta kyllä ajettavaa taida tulla. Kun olkapoikkeama on noin valtava niin pienikin monttu toiseen eturenkaaseen niin lyö mojovasti kynsille :roll: Olka-akselin linjan pitäisi osua suunnilleen samaan kohtaan tiessä kuin kumikin, mieluummin jopa ulkopuolelle niin ei pyrkisi kääntymään töyssyä kohti.
Toinen puute ohjauksessa on Akkermanin puute: http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ ... g_geometry

Kuva

Raidetankojen linjojen pitäisi leikata noin taka-akselin kohdalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ReeL12
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Touko 2009, 22:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja ReeL12 »

jviirret kirjoitti:

Ei tuosta kyllä ajettavaa taida tulla. Kun olkapoikkeama on noin valtava niin pienikin monttu toiseen eturenkaaseen niin lyö mojovasti kynsille :roll: Olka-akselin linjan pitäisi osua suunnilleen samaan kohtaan tiessä kuin kumikin, mieluummin jopa ulkopuolelle niin ei pyrkisi kääntymään töyssyä kohti.

Tuo itseasiassa selvitti aika paljon, kiitoksia. Kyllähän sen maalaisjärkikin jo sanoo että noin suurella poikkeamalla kaikki voimat ja välykset kertaantuvat.
Tämä napa muutos pitää toteuttaa ensimmäisenä kun vaan saan sopivat kilkkeet hommattua.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika uskomatonta että joku alkaa myymään noin pieleen suunniteltua pyörää. Tätä yksilöä on kyllä joku jo muokannut, kun kaikki muut netistä löytyvät trexit on vannejarruilla ja erilaisella ohjaustangolla.

trex04.jpg
trex04.jpg (16.82 KiB) Katsottu 4825 kertaa
trex03.jpg
trex03.jpg (27.86 KiB) Katsottu 4825 kertaa
trex02.jpg
trex02.jpg (41.51 KiB) Katsottu 4825 kertaa
trex01.jpg
trex01.jpg (58.85 KiB) Katsottu 4825 kertaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Vai sellasta peliä.. ei kai myyjä kusettanut, tai siis jättänyt kertomatta näistä ominaisuuksista..?

ReeL12
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Touko 2009, 22:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja ReeL12 »

Syväri kirjoitti:

Vai sellasta peliä.. ei kai myyjä kusettanut, tai siis jättänyt kertomatta näistä ominaisuuksista..?

Kyllä itse olin varsin tietoinen että sekundan hinnalla saa ainoastaan sutta. En nyt tiedä oliko tuo hyvä kauppa minkä tein mutta ei se kyllä harmitakaan. Vaimo kyllä satunnaisesti epäilee mielenterveyttä kun näitä projekteja tusaa, en tiedä pitäisikö huolestua... :D

Eilen en paljoa saanut aikaiseksi tuli melkein koko ilta istuskeltua triken penkissä ja pohdittua tuota olka-akseli ongelmaa.
Sen verta kokeilen että ripustin koko keksinnön mekaaniseen kalavaakaan. asteikko riittää 22kg ja neula meni siitä vähän yli. Jossakin 25kg paikkeilla lienee siis paino.

Illalla kävin saunassa ja toisen saunaoluen jälkeen koin valaistuksen ja sain heti perään mielestäni loistavan vision. :idea: Täysin säädettävät ohjauskulmat ja luovun noista konelaakeri ratkaisuista kokonaan. Pitää vähän tutkia sopivien osien saatavuutta ja kustannuksia. Rahalla noita sopivia niveliä saa, mutta en tähän ajatellut montaa kympiä uhrata. Ehkä sitten Evolution 2 hiilikuitumalliin panostetaan enempi.

Suuri kiitos muuten Jukalle tuosta olkapoikkeama havainnosta. Minulla on ollut mönkkärissä vähän saman tyyppistä ongelmaa ja tuosta taitaa löytyä ratkaisu myös siihen. Eilinen oli loistava päivä kaiken kaikkiaan. :lol:

saass
Viestit: 116
Liittynyt: 13 Maalis 2009, 08:50
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja saass »

Pistä rälläkällä poikki ja muuta tällaiseksi, niin rauhoittuu... :D
Tuollaista olen käyttänyt itse ja hyväksi havaitsin.... pystyy säätämään melkein joka suuntaan.
Noita nivelkulmia saa mm. http://www.jatek.fi/auto-osat/store/25/ ... -_Chassis/

Liitteet
OLKA AKSELI.jpg
ReeL12
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Touko 2009, 22:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja ReeL12 »

Ajatuksena oli/on juurikin hyödyntää noita uniball niveliä.
Toteutukseen tulee näillä näkymin myös caster kulman säätö.

Niveliä katselin IKH:lta. Vinkkinä että sieltä näyttää löytyvän laajalti muitakin laakerityyppejä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5397
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Trex Recumbent "Evolution"

Viesti Kirjoittaja janx »

Penkin kanssa pitää miettiä modaako tuota Trexin omaa vai vaihtaako suosiolla suurempaan.

Mikäli päätät vaihtaa penkin, voisin olla kiinnostunut tuon Trexin penkin ostamisesta. Jos hinnasta päästään sopuun ja kinnikkeet sopii uuteen suunnitteilla olevaan projektiin. Oon tällainen persjalkanen eli 170cm.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin