Tuulilasi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syys- ja talvikylmillä on kiva päästä viimalta suojaan ja onnistuneen etukatekokeilun jälkeen lisäsin siihen tuulilasin samasta pvc-muovista kuin takakatteetkin:

tuulilasi.jpg

Ihan toimivalta tuntui ekojen kokeilujen jälkeen muutamalla miinuksella:

Jos haluaa käyttää kypärävaloa ykkösvalona niin joutuu pitämään päätä koholla, että valokeila menee tuulilasin yli, muuten tulee liikaa heijastuksia, en tosin säkkipimeässä kokeillut, vaan katuvaloalueella, no joka tapauksessa valoteho heikkenee. Lamppu "ekoteholla" ei ollut mitään ongelmaa heijastusten kanssa mutta eipä silloin lampustakaan niin isoa iloa ole. Taidanpa laittaa toisen hyvän valon ostoslistalle ja laittaa valon pyörään kiinni.

Pitkässä ylämäessä huurtuu, äkkiä huurteen hanskalla pyyhkäisee puhtaaksi mutta aika nopeasti tulee naarmujakin. Mietin, että jos parit tripit vetäisi niin saisi pillejä jossa on mutka ja jotka voisi teipata niin, että ajoviima puhaltaisi niiden kautta sisäpuolelta tuulilasille.

Yli 40 km/h vauhdissa yläreuna taipuu, koeajoissa ei ollut kiinni kuin alareunasta teipillä katteessa ja reunoista tangonpää peilikiinnikkeiden alta. Lisäsin teippisuikaleen etupuolelle ja tuntui, että on vähän jäykempi. Samalla tuo tuulilasi jäykistää vaahtomuovista katetta. Yhtään matalmpi tuulilasi ei voi olla jos haluaa saada otsan kokonaan viimalta suojaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Pitkässä ylämäessä huurtuu, äkkiä huurteen hanskalla pyyhkäisee puhtaaksi mutta aika nopeasti tulee naarmujakin. Mietin, että jos parit tripit vetäisi niin saisi pillejä jossa on mutka ja jotka voisi teipata niin, että ajoviima puhaltaisi niiden kautta sisäpuolelta tuulilasille.

Hitaassa ylämäessä ja pysähtyessä puuskutellessa on se ongelma ettei ajoviimaa ole. Silloin ei putket ja ilmanohjaimet auta. Kyllähän huuru sitten lähtee pois jos on plus kelit, mutta pakkasella ehtii jäätyä lasiin.
Noiden mainitsemiesi ongelmien lisäksi kinnerissä koin että sade haittaa pimeällä näkyvyyttä aivan hirveästi. Se kun jää lasiin ja katulapun valot heijastelee jokaisesta pisarasta kuin tuhat lediä. Mitä tihkumaisempi sade sitä ikävempi näkyvyyden kannalta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Noiden mainitsemiesi ongelmien lisäksi kinnerissä koin että sade haittaa pimeällä näkyvyyttä aivan hirveästi. Se kun jää lasiin ja katulapun valot heijastelee jokaisesta pisarasta kuin tuhat lediä. Mitä tihkumaisempi sade sitä ikävempi näkyvyyden kannalta.
Jukka

Sinulla ei taida olla silmälaseja? Kas, meillä heikkonäköisillä tämä sadepisaraongelma on päällä aina - tai siis kun sataa. Pisarat laseissa ja tuulilasissa haittaavat päivälläkin, mutta totta kai pimeällä paljon enemmän.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Sinulla ei taida olla silmälaseja?

Ei, mutta "suojalasit" päässä ajan aina kun kelien puolesta on mahdollista.
Aloin tuossa miettimään että miksi tuulilasi pitäisi rakentaa pyörään? Sehän voisi olla metsuri/moottoripyörä tyylisenä "visiirinä" kiinni kypärässä. Saisi nostettua kätevästi ylös jos haittaa näkyvyyttä liikaa. Itseasiassa tein näin kinnerissäkin, nostatin lasia n. 10-20cm koholle etureunasta jos ei läpi nähnyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miten olis sellainen vanhanaikainen sylinteri, johon syntyy paina kun ajaa sisälle. En nytmuista mikä sen nimi . Toimi aikanaan moottoripyörässä ja mopossa . Viimeksi olen nähnyt Savenmaalla oli myynissä . Jos en ihan väärin muista. :oops:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Aloin tuossa miettimään että miksi tuulilasi pitäisi rakentaa pyörään? Sehän voisi olla metsuri/moottoripyörä tyylisenä "visiirinä" kiinni kypärässä. Saisi nostettua kätevästi ylös jos haittaa näkyvyyttä liikaa. Itseasiassa tein näin kinnerissäkin, nostatin lasia n. 10-20cm koholle etureunasta jos ei läpi nähnyt.

Jukka

Kesällä kerran hypistelin kaupassa metsurin kypärää ja visiiriä ja en keksinyt miten sellaisen saisi nykyiseen kypärään ruuvaamatta ja poraamatta niin jätin asian hautumaan, lisäksi kypärävaloon olen tykästynyt, että siitä en hevillä luovu. Jonkun foorumilaisen kuvan olen nähnyt, missä kypärään oli visiiri tehty, olisiko ollut Sakari? se vaan oli metsurimallia pienempi ja suojasi vain silmät.

Tuulilasi-idea on jatkojaloste nykyiselle katteelle eli nykykate on sellainen, että kädet on tuulelta suojassa sen takana ja tämän katteen kanssa voi ajella taas kepuleilla kesähanskoilla eikä käsiä palella (kylmimmillään 0 asteessa on menty). Sateessa en ole vielä päässyt ajamaan, kiinnostaisi tietää miten hyvin tuulilasi suojaa sateelta. Kun polkimissa on ilmanohjaimet mitkä pitää kengät kuivina ja jaloissa säärystimet/polvenlämmittimet ja jos kohtuu sateella vielä yläkroppa pysyisi suurinpiirtein kuivana niin tarve käyttää hiostavaa sadeasua taas pienenisi... koeajot sen kertoo miten käytännössä. Jos pisarat estää totaalisesti näkyvyyden on ajoasento muuttamalla mahdollisuus katsella tuulilasin yli. Sellaista versiota haluaisin kokeilla missä tuulilasi on aavistuksen matalampi mutta yläreuna olisi taivutettu "spoilerimaisesti".

Myös aerodynamiikka on taas ollut mielessä josko tuo kokonaisuus ohjaisi ilmaa sujuvasti kuskin ohitse, kate 5.0 versio pitää vaan tehdä huolellisemmin.

Yksi hyvä pointti askarteluun on, että kaikkea pitää kokeilla :) Kissaniityn pyörässä olevan kaltainen iso tuulilasi/etukate olisi kyllä hyvin suojaava mutta sellaisen kanssa en mahdu varaston ovesta ja jos omatekeleen lopullinen vesio olisi vaikka hm... urheilullisen näköinen :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Eikös "helpoin" olisi kun ostaa kevyen moottoripyörä kypärän jossa on tuplavisiiri jo valmiiksi, ei huurru kovin helpolla, suojaa samalla ajoviimalta ja suojaa...
Osalla ku teillä on muutenkin moottoripyörä vauhdit niin miksi ei?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Sateessa en ole vielä päässyt ajamaan, kiinnostaisi tietää miten hyvin tuulilasi suojaa sateelta. Kun polkimissa on ilmanohjaimet mitkä pitää kengät kuivina ja jaloissa säärystimet/polvenlämmittimet ja jos kohtuu sateella vielä yläkroppa pysyisi suurinpiirtein kuivana niin tarve käyttää hiostavaa sadeasua taas pienenisi... koeajot sen kertoo miten käytännössä.

Jori joskus kertoi että sateen nopeus on n. 6m/s, eli 22km/h nopeudessa tulevat vesipisarat 45asteen kulmassa pyöräilijää vasten. Jos pyörästäsi saisi kuljettajan kans sivukuvan niin voisi siitä päätellä aika pitkälle miten sade kastelee eri nopeuksissa. 6m/s sivutuulessa pisarat tulevat sivultapäin 45asteen kulmassa. Tätä kovempaa tuskin juuri pyöräilykorkeudella tuulee muualla kuin isoilla peltoaukioilla. Suoran sateen estämisen lisäksi pitäisi arvioida mihin tuulilasille/katteelle satava vesi valuu/ohjautuu.
Kinnerin kattokokeiluja tehdessä omalla kohdallani totesin sen, että mikäli kate ei suojaa koko kuskia niin on ihan sama vaikkei sitä ole ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Eikös "helpoin" olisi kun ostaa kevyen moottoripyörä kypärän jossa on tuplavisiiri jo valmiiksi, ei huurru kovin helpolla, suojaa samalla ajoviimalta ja suojaa...
Osalla ku teillä on muutenkin moottoripyörä vauhdit niin miksi ei?

Näyttääki toi terpan pyörä jo skootterilta, ainakin tosta kulmasta :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Aavistuksen nostin ohjaustankoa ylöspäin eli tuulilasi jäi kauemmaksi ja niin 3,5 minuutin ylämäki meni käytännössä tuulilasin huurtumatta vaikka puuskutus oli vähintäänkin runsasta, vauhtia sain pidettyä 12,5 km/h yläpuolella, liikennevaloissa kikkaillessa (30 sek 5-10 km/h vauhtia) rupesi jo huurua muodostumaan eli aika vähästä on kiinni, pitää viikonloppuna koittaa pillistä tehtyä "ilmapuhallusta" vaikuttaako mitenkään. Talvella vauhdit putoaa eli silloin voi tulla enemmän ropleemia.

Maantienlaidassa vähän jännitti mikä vaikutus tuulilasilla on ajettavuuteen kun rekat hurauttaa ohi (kiinnitys on ohjaustangossa), ainakaan takaviisto tuulella ei ollut eroa, saa nähdä sitten kunnon sivutuulella kun konttirekka menee hihaa hipoen...

Mukavalta varusteelta tuntuu syysviileillä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja PW »

Jotain tommosta pitäs viritellä just tuota viimaa vastaan. Jos sais tehtyä yhtenäisen etukatteen niin ett suojaa jalat kädet ja kasvotkin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Kinnerissä pieni tuulilasi on kyllä hyvä olla.Syksyllä viiman pitää loitolla(kuski paljon lämpimämpi) ei tarvitse aukkopeitettä ja sen mukana tulevaa
kondenssiongelmaa kinnerin sisällä.Tarralla katteessa,helppo ottaa pois(kesähelteellä ei tarvetta) Sateella yleisesti ottaen tuulilasi hyvä olla.
Sateella ei kastu niin paljon.Jäisköhän siihen tuulilasin ja kuskin väliin jonkinlainen ylipaine(tyhjiö) ettei sade pääse kastelemaan? Tuntuu vaan ettei kastu
niin paljon.Kastuuko kuljettaja pelkällä tuulilasilla varustetulla avoautolla jos ajaa suurilla nopeuksilla? Mitä sanoo tutkimukset ?
Ainakin roiskeveden kinnerin yläkatteelta tuulilasi estää.Huurtuminen ja vesipisaroiden kiinnyttyminen lasiin ongelmana.Huurtumista voi estää ,kun saa
pientä ajoviimaa lasin "sisäpuolelle"(ilma-aukot alareunaan) Vesipisaroiden kiinnyttymistä voi estää ostamalla auton tuulilasiin tarkoitetuilla liukasteilla
esim.Viis Sateesta-merkkistä.Jättää helmeilevät vesipisarat,jonka ajoviima pyyhkäisee ylös.Toimii osittain? Nopeus ei taida pyörällä riittää toimiakseen
oikein hyvin.

Vastaa Viestiin