Hiiliteräs

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Taitaisi tavallinen pelti kulua puhki turhan nopeasti. Siksi Käyttävät laikoissa kovia karkaistavia ruostumattomia teräksiä, Jori mainitsikin duplexin, esim EN 1.4462. Martensiittisia teräksiä kuten AISI 420 eli EN 1.4021 "puukkoteräs" käytetään myös. Tuolla myydään pieniäkin eriä: http://www.terasrenki.com

Tavasti kävi näyttämässä soikeita rattaitaan, jolloin minäkin näin livenä polkupyörän jarrulevyn. :) On se tosiaan kovaa kamaa -ja ruostumatonta. Arvelisin, tämän olleen martensiittista ruostumatonta puukko- tai jousiterästä. Valmiiksi karkaistua hiottua lattaa näkyy olevan, josta laserilla leikattu paloja suoraan myyntiin. Eipä taitaisi onnistuakaan valmiina karkaiseminen niin, että lopputulos olisi suora. Saisi sitä jälkeenpäin sitten takoa ja lämmettyään sitten vielä uudelleen.

Fillarissahan edes päästölämpötilaa ei välttämättä koskaan saavuteta, joten martensiittisetkin teräkset pysynevät suorana. Pikateräshän olisi hyvä vaihtoehto, jossa ei tarvitse huolestua päästymisestä, vaikka kovemminkin joutuisi jarruttelemaan. Ruostuu kuitenkin. Puukkosahassa ei taida riittää leveys. :)

Tuohan on aivan aarre tuo Teräsrenki, varsinkin, jos hinnat ovat siedettävät. Eivät kerro kysymättä, joten voivat olla hirmuiset. :evil:
Sandvik 7C27Mo2, HRC 50-52 löytyy sekä 1,5 mm että 2 mm paksuisena 2 x 340 x 2000 mm paloina. Tuosta minä tekisin, jos ei sopivaa sahanterää löydy.

Tästä jarrulevyn tekemisestäkin pitää saada wikisivu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Innostuin ideasta että ostan käsisirkelinterän , sellaisen jossa ei ole näitä kovapaloja. Siittä saisi aika makeen ulkokehän levylle . Enään jäisi sisäreijän sahais ja reikien poraus . Sekä näiden puolien muotoilu , jolla estetään sitä lämmön siirtymistä navalle .
Noita nelireikäsiä levyjä näyttää löytyvän . Mutt kun eivät ilmoita jakoa missään. Onko jollain tietoo niidenjaoista . Tai on sellainen napa mistä sen vois mitata . Olisin kyllä tosityytyväinen jos joku tässä asiassa pystyy jelpimään. :cry:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

...Toinen jos joku vois mitata ne Rohloffin pultin jaot , kellä nyt sellainenpyörästään löytyy...

Eiköhän tuo nettisivuillaan mainittu pulttikehä 65 mm ja reikä 52 mm nyt sentään pidä paikkansa :wink: . Rohloffin jarrulevyn kiinnityspulttien halkaisija on isompi kuin normaalisti käytetty M6, taisi olla 8-millinen (samat ruuvit kuin keskiörattaissakin).

Näppäränä miehenä pystyisit ehkä modifioimaan noista Rohloffin levyistä napoihisi sopivat. Jos ei muuten niin jonkun tee-se-itse -väliadapterin avulla. Multa saattaa löytyä yksi vanha rohlon jarrulevy (ulkohalkaisija taisi olla 140 mm), pitäisi vaan löytää jostain. Muuton jäljiltä suurin osa fillarikamoista on vieläkin pahvilaatikoissa vähän siellä ja täällä. Palaan asiaan lähipäivinä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Rohlovin pultikehä on 65 ja GT 70 . Ongelma on siinä , että tekeekö itse vai etsii valmiin levyn ja tekee uuden jaon tähän levyyn , jos on tilaa , Vai tekeekö adapterin sille. Odotan jos TM löytää sen levyn kätköistään, niin päästää sitä kautta liikkeelle. 140 kuulostaa kooltaan riittäväksi taakse kyllä. :roll:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja tm »

No perskules kun ei jarrulevyä tahdo löytyä, raivostuttavaa :evil: . Lähialueen pahvilaatikot on nyt pengottu, ei tulosta. Mökillä on vielä jotain fillaritavaraa, mutta siellä tuskin tulee poikettua jokuseen viikkoon. Pahoittelut Nojanalle, ei tämä mennyt nyt ihan käsikirjoituksen mukaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei hätiä mitiä. Ensiviikolla on tämän vuoden viimeinen kansalaisopisto. Jos levyä työstää niin vasta tammikuussa. :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hiiliteräs

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä aamuihmisenä kun näin ajois heräsin. Rupesin mallaileen noita Shimanon jarrulevyjä , että niistäkin saattaa saada tehtyä . Kun suurentaa sisä kehää ja rakentaa adapterin. Täytyy käydä viellä varastoo penkomassa ja katsoo saisko noista niin sanotuista kasettikiinitteisistä levyistä tehtyä. Kun tuli niitä iso nivakka kerättyä , kun roskiin vippasivat kun liikeen Jyväskylässä lopettivat . :oops:
Asian vierestä vähän menee , mutta menkööt. Aina siellä tuli välillä käytyä penkomassa ja ihmettelin että uutta tavaraa välillä roskiin änkevät. Ei ihme että ei kannattanut . Oli varmaan entisessä NL käyty opissa ja kiintiö taloudessa liikettä pitivät . Että jos ei tee kauppaa , niin roskiin. Tulee ainakin varasto kiertoo . :twisted:
Että se siittä asian vierestä ops. :oops:

Vastaa Viestiin