jviirret kirjoitti:mhelander kirjoitti:Jos kelit ei ihan mene persiilleen käyn töiden jälkeen ajamassa vertailun vuoksi ton 55km:n "kisareitin" normi sykkeillä. Saa nähdä miten käy, matkan varrella on about kaikki alueelta löytyvät "mäet". Tasaisella tuskin tällä ennätyksiä tehdään tai juuri havaittavaa eroa lowraceriin...
Sun nopeudet normi sykkeelläkin on sellaiset että epäilen lowracerin olevan keskinopeudeltaan nopeampi vielä noin "lyhyellä" matkalla. Varsinkin jos sielä vielä tuulee niinkuin täällä.
No nyt kun on maantiellä ajot ajettu täytyy tyytyä spekuloimaan noista nopeuksista... Joten ei kun Creuzotter:n laskimelle ja pariin selaimen välilehteen kuskista, olosuhteista ja tehosta/matkasta yhtenevät tiedot. Toiseen lowracerin tiedot ja toiseen "SWB race".
Kun MP painaa 10.8 kg, lowracer 12.5 kg, lämpötila on 5 C, ei tuule ja ajetaan tasamaalla 100W:n teholla, sujuu 113 km:n lenkki lowracerilla noin 30 km/h keskarilla ja 3h 46min. Samat MP:llä 4h 3min.
Tuo laskin olettaa että etupyörä on nojakeissa 20" kun MP:ssä se on 700c ja lowracerissa ETRTO 451 20", molemmilla vaikutusta vierintä- ja ilmanvastuksiin. Laitoin lowraceriin lisäksi "medium-wide high-pressure slick" etugummin (Durano 28mm), muut on "narrow racing tire (high pressure)". Ja laskin olettanee että SWB:n penkki on pystymmässä, minullahan on molemmissa sama noin 20 astetta ja sama ajoasentokin.
Joten 17 minsaa tulee tasamalla nokkiin highracerilla. Mutta kun tuolla 113 km:n maantielenkillä tulee nousuja (ylöspäin) 450+ m alkaa tilanne muuttua MP:n eduksi keveyden ja rungon jäykkyyden suhteen.
Ja näin muutaman MP-lenkin perusteella vähän on fiilikset saman mukaisia. Jos ei ole mäkiä tai tuuleskelee enemmän on MP hieman hitaampi, lowracer suorastaan syöksyy alamäissä ja tuulen vaikutus tasamaalla tuntuu vähäisemmältä. Ylämäissä taas MP:llä mennään melkein yhtä lujaa (tai haluttaa mennä) kuin tasamaalla, alamäkeen se ei kiihdy ihan yhtä hyvin kuin lowracer.
Ajomukavuus samalla penkillä on MP:hen tottumisen jälkeen samaa tasoa. Lowracer tuntuu hieman vakaammalta, etenkin liukkaalla, varmaan pidemmän akselivälin takia. Vähän vaikuttanee myös alhaisempi painopiste.